Det er ikke alle som er underkastet rentepisken og må spørre banken om lov til å kjøpe seg ny bil. Fra årsskiftet og frem til 23. mai er det solgt 313 nye biler med mer enn 500 hestekrefter i Norge. Altså kjøretøy med et solid kraftoverskudd. Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS.
De fleste av disse bilene koster rundt to millioner kroner, noen koster enda mye mer. Største enkeltstående motor i disse finner man i Ferrari 812 Competizione, som har en V12er med 825 bensindrevne gamper under panseret. I tillegg er det hittil i år registret ytterligere to biler fra den italienske sportsbilprodusenten, en Portofino med V8er og en 296 GTB, som er en ny plug-in-hybrid med V6er pluss elmotor, som til sammen yter 830 hk.
Ifølge markedssjef hos importøren Formula Auto, Kristoffer Strømme, har man solgt enda flere Ferrarier enn OFV-statistikken viser. Hvor mange vil han ikke kommentere.
– Vi har ikke merket noen nedgang. Folk er fortsatt veldig interessert i merket. Mer enn oppgang eller nedgang i økonomien er vårt salg påvirket av hvilke modeller som blir gjort tilgjengelige for oss av fabrikken. Jeg tror merkene på nest øverste hylle merker omslaget i økonomien mer, sier Strømme.
Mer enn oppgang eller nedgang i økonomien er vårt salg påvirket av hvilke modeller som blir gjort tilgjengelige for oss av fabrikken.Kristoffer Strømme, Formula Auto
Som Finansavisen har skrevet, overtok det danske selskapet Formula Auto importen av Ferrari og Maserati til Norge da Johnny Laursen i 2020 ble hovedeier både i Autoxo og Autoxo Sport, som tidligere var eiet 100 prosent av Michael Stang Treschow, arvingen etter Mille Marie Treschow. Da hadde Treschow tapt mange titalls millioner på sin sportbilsatsing. Nå eier han om lag 33 prosent av Formula Auto.
Tror verden skal opp og frem
Hos konkurrenten byMEDHUS, som holder til i samme nabolag på Billingstad i Asker, melder innehaver Olav Medhus om god etterspørsel etter sportsbiler i luksusklassen. Han importerer den britiske superbilen McLaren, har registrert tre nye biler på en måneds tid og regner med at flere eiere vil få sine biler på norske skilter utover i 2023.
– Hvor lenge blir det produsert superbiler med bensinmotor?
– Ingen vet hva fremtiden vil bringe av drivstoff, men så lenge det er biler, skal vi selge dem. Vi ser at flere av topprodusentene nå kommer med hybrid-løsninger, svarer Medhus.
– Merker dere noe til omslaget i økonomien?
– Nei, det har ikke skjedd noe hos oss foreløpig, så vi får bare håpe at det vedvarer. I alle tider har det vært skyer på himmelen. Jeg tror verden skal opp og frem, selv om det kan komme noen dipper innimellom.
I alle tider har det vært skyer på himmelen. Jeg tror verden skal opp og frem, selv om det kan komme noen dipper innimellom.Olav Medhus, byMEDHUS
Flere bruktbiler
Nybilsalget i den absolutte toppklassen holder altså tilsynelatende stand i en periode der det er mer turbulens i annenhåndsmarkedet.
Slik Kapital tidligere har omtalt, har utbudet av bruke luksusbiler gått til himmels. Ifølge forretningsutvikler Terje Dahlgren i Finn.no ble det i første kvartal publisert omlag syv prosent flere bilannonser på plattformen, med en økning i antall biler til over 1,3 millioner kroner på hele 51 prosent.
Dahlgren kunne også melde om tregere salg.
– I snitt økte publiseringstiden for biler med prislapp fra 1,3 millioner kroner og oppover med 15 dager fra januar til april, uttalte han.
Vi har også nylig kunnet melde at svært mange forsøker å selge sin “fattigmanns-Porsche”, elbilen Taycan – gjerne med beskjeden utstyrsgrad – i bruktmarkedet. Mange av selgerne, folk som ikke egentlig hadde råd til å entre Porsche-verdenen, kan altså se ut til å ha blitt rammet hardere av strammere økonomiske tider enn kundene i det aller ypperste nybilsegmentet.