<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Full forvirring etter handelsfesten

Folk strammet livremmen og brukte mindre penger under høstens svarte handelsdager. Eller?

Storsalg: Det er “amerikanske tilstander” i norske butikker i siste del av november. Også i år lot mange seg lokke av store og små tilbud. Foto: Terje Pedersen/NTB
Næringsliv

Årets store shoppingbonanza, Black Friday – nå utvidet med netthandelsdagen Cyber Monday og strukket ut over en hel uke, kalt Black Week – er i skrivende stund så vidt unnagjort. Det var i forkant knyttet en viss spenning til hvor hektisk det ville bli, gitt høy prisvekst og at Norges Bank gjør sitt for å drive ned forbruket. Idet støvet har lagt seg, er det er imidlertid ikke så lett å bli klok på det faktiske forbrukersentimentet. Hør bare her:

Hovedorganisasjonen Virke melder om nedgang under årets Black Week. Basert på korttransaksjonsdata fra BankAxept konkluderer de med et shoppefall på ett prosentpoeng, sammenlignet med fjoråret. Dette er i tråd med organisasjonens prognose.

– Vi forventet en liten nedgang på bakgrunn av at en større del av handelsnæringen i år har svart at de ikke ville delta i Black Week-kampanjer. Noen gjør det av hensyn til klima og miljø, noen av økonomiske årsaker, mens andre heller sprer kampanjene ut over større perioder enn Black Week, sier Jarle Hammerstad, direktør for bransjepolitikk i Virke, i en pressemelding.

Tallene Virke baserer seg på inkluderer imidlertid ikke alle butikker, og heller ikke netthandelen. Og i skarp kontrast har betalingsforetaket Klarna, som hevder å stå for mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden, registrert en økning på hele 22 prosent under Black Week og Cyber Monday. Dette er basert på omsetningen i hele 13.000 norske nettbutikker. Vipps melder også at brukerne aldri før har handlet så mye varer i løpet av Black Week som i år, med en økning på 48 prosent fra 2021 og oppgang i alle sektorer bortsett fra elektronikk og hvitevarer. 

Det er altså ikke så lett å trekke noen endelige konklusjoner etter årets Black Week. Kanskje er vi vitne til en digitaliseringstrend og endringer i folks betalingsmønster, snarere enn noen reell shoppestop. Det som virker sikkert, er at det i mange norske hjem vil være julegaver under treet i år også.