Vedums våteste båtdrøm

Det er ikke Senterparti-lederen som har kjøpt dette diesel-monsteret med totalt 1.110 hestekrefter under buken, men vi kan anta at Trygve Slagsvold Vedum har sans for lyden i den siste båten fra Predator Boats i Arendal.

For fartselskere: Predator Boats leverte nylig den tredje 44-foteren som Arendalsbedriften har produsert.  Den er utstyrt med en trippel dieselinstallasjon som gir en toppfart på 72 knop. Foto: Predator Boats
Næringsliv

CFO

Techstep ASA • Oslo

En viss distriktsprofil kan i hvert fall knyttes til farkosten: 47-foteren, med tre stk. diesel innenbordsmotorer à 370 hk, har nylig gått til en kjøper i Trondheim. Han bladde opp rundt 8,5 millioner kroner for den. Og kjøperen, som ikke vil ut med navnet sitt, er nok sikret både fartsfylte opplevelser i Trondheimsfjorden og endel oppmerksomhet.

Predator 447-R er den største modellen i katalogen til småskalaprodusenten på Tromøya i Arendal. Produsenten har hatt et travelt år og levert flere ekstreme båter til fartsglade båtfolk i Norge, og endel kunder har valgt motorisering med drivstoffet Vedum flere ganger har tatt i forsvar under opptakten til høstens valg.

– Det er den tredje båten vi leverer med dieselinstallasjon i løpet av det siste året, sier gründer og daglig leder Andre Bakkegaard til Kapital.

– Trenden for slike ekstreme båter går vel mer i retning store, bensindrevne “outboards”?

– Ja, den gjør det, men det er litt variasjon i hva folk vil ha. Når båten gjør respektable 72 knop med denne motoriseringen, er det såpass fort at folk faktisk kan velge diesel. Service og vedlikehold er mye rimeligere på slike standard dieselmotorer, for ikke å snakke om drivstofforbruket. Kostnadene til drivstoff er langt under halvparten enn på tilsvarende motorer med bensin, og i tillegg har man mye bedre rekkevidde, sier Bakkegaard, som nå holder på å bygge den fjerde 447-en i bedriftens historie. 

Når båten gjør respektable 72 knop, er det såpass fort at folk faktisk kan velge diesel.

I lære hos Nor-Tech

I 2009 startet han opp for seg selv, etter først å ha bygget noen båter på hobbybasis etter at han vendte hjem fra Florida og USA. Der gikk han gikk i lære hos den kjente norske powerboatprodusenten Nor-Tech, som etablerte seg i Statene tidlig på 1990-tallet. Også Bakkegaard & Co fristes av å satse i USA, men pandemien har bremset både adgangen til internasjonale båtmesser og ambisjonene. Salgene har derfor, etter Covid-19, for det meste gått til nordmenn. 

Amerikansk inspirasjon: Andre Bakkegaard er gründer og daglig leder i Predator Boats på Tromøya i Arendal. Han gikk i lære hos den kjente norske powerboatprodusenten Nor-Tech i Florida. Foto: Bjørn Øyvind Hoff

– Halvannet år med corona, hvordan har det vært for dere?

– Vi har nok ikke merket like mye økning i vårt segment som vanlige båtprodusenter har opplevd, sier Bakkegaard, men problemene som rekordetterspørselen etter båt førte med seg, har han også fått kjenne på.

– Vi har også hatt endel utfordringer med vareleveranser og produkter som plutselig ikke har vært tilgjengelige lenger, pluss prisøkninger på produksjonsmateriell. Jeg håper dette blir bedre, for det er veldig tungvint å jobbe slik, forteller Bakkegaard, som er tidligere båtsportutøver. 

Han tegner og designer modellutvalget til Predator Boats, som ligger i prisspennet 2,5 til 10 millioner kroner, alt etter utstyrsnivå og motorisering. Småskalaprodusenten lager luksuriøse og eksklusive båter i verdensklasse, etter skreddersøm. Hva som skiller Bakkegaards båter fra endel andre ekstrembåter, er at de er innredet for å kunne overnatte og bo komfortabelt i.

Ikke pengemaskin

Toppfarten på Predator-produktene er imidlertid mye høyere enn inntjeningen. I fjor fikk selskapet et resultat på 900.000 kroner før skatt, og året før tapte man 1,3 millioner. Både i 2016 og 2015 tapte selskapet penger, gjelden er ikke ubetydelig, og revisor har uttrykt bekymring. Regnskapene for 2020 er ikke levert, men Bakkegaard mener de vil vise et plussresultat.

– Hvordan har 2021 vært?

– Vi har bestillinger i hvert fall ett år frem i tid. Det er kjempegøy. Vi ser på muligheter for å ekspandere, men vi tar det litt rolig, for å holde kontroll på kvaliteten, sier båtgründeren, som har rundt ti ansatte i Arendal, mange av dem med erfaring fra norske båtprodusenter som har flyttet sin produksjon til Polen og lignende.

Vi har bestillinger i hvert fall ett år frem i tid. Det er kjempegøy.