<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Bilgaven til Støre & Co

Her er super-elbilen fra Elon Musk som gir motstanderne av dagens norske avgiftsregime for nullutslippsbiler vann på mølla og mere til. Navnet er Tesla Roadster.

Beist som husdyr: Teslas første Roadster kom i 2008. Fortsatt venter kundene på den nye versjonen på bildet som ble lansert i 2017 og har ytelser på Formel 1-nivå og plass til familien på fire.  Foto: Tesla
Næringsliv

Teslas sportsbil blir en “rakett på hjul” og parkerer også – enn så lenge – det norske avgiftssystemet med glans: null moms, null engangsavgift og null trafikkforsikringsavgift (tidligere kjent som årsavgift). I tillegg kommer gratis eller billigere offentlig parkering og fritak for eller billigere bompenger. 

Prisen på bilen er foreløpig estimert til rundt to millioner kroner. Men om Støre & Co kommer til makten til høsten, vil sannsynligvis momsfritaket på elbiler over 600.000 kroner falle, og da koster den brått en halv million mer. Det har i hvert fall Arbeiderpartiet signalisert ved sine to siste alternative statsbudsjetter. Og i 2020 fulgte også SV etter, ifølge Aftenposten.

Det er få elbilmodeller som gjør det lettere å argumentere mot statlige gavepakker til elbileiere. Hvis “sponsingen” av Teslas Model S og X (koster fra 750.000 kroner) har provosert mange nordmenn, vil Roadsteren trolig være som en rød klut. Med ytelser som en Formel 1-bil – null til 100 km/t på 2,1 sekunder og en toppfart over 400 km/t samt 100 mils rekkevidde, er Roadster’n den ultimate helelektriske sportsbilen. Og likevel en “billig” supersportbil hvis man er opptatt av helt ekstreme ytelser. Formel 1-bil, med plass til fire personer, til “folkepris”!

Løp og kjøp

– Poenget er å gi en “hardcore smack down” til bensindrevne bilder, sa Elon Musk da bilen ble lansert allerede i 2017. Med tilskuere som jublet og oppførte seg som om de var på et salgsmøte for et pyramidespill. Tidligere har Tesla Motors kommunisert at forventet levering er i løpet av 2021, og spørsmålet er om bilen kommer til Norge før Erna Solberg & Co. eventuelt må overlate regjeringsmakten til de rødgrønne. I så fall vil det lønne seg å kjøpe den fort, om du vil spare en halv million. Produksjonsproblemer og utsettelser er imidlertid intet nytt for Elon Musk.

Hvor mange nordmenn som hittil har bestilt Teslas Roadster, vil ikke Even Sandvold Roland, Senior Communications Manager for Tesla i Norge og på Island, svare på. Ei heller kan han oppdatere oss om når bilen leveres til kunder. Denne kommunikasjonen går, ifølge Sandvold Roland, direkte til kunder som har bestilt bilen og betalt reservasjonshonoraret på 409.000 kroner for å komme først i køen. Beløpet vil bli refundert om de ikke kjøper bil.

– Frykter dere at det gunstige avgiftsregimet for elbiler i Norge vil forsvinne med ny regjering?

– Vi forholder oss til vilkårene i markedene vi opererer i, og spekulerer ikke i hva som kan skje i fremtiden, svarer Sandvold Roland på Kapitals spørsmål.

Vi forholder oss til vilkårene i markedene vi opererer i, og spekulerer ikke i hva som kan skje i fremtiden
Even Sandvold Roland, Tesla Norge

Venter på prøvekjøring i Italia

Men Tesla er ikke den eneste produsenten som har lansert lynraske elektriske sportbiler.  Her i Norge har blant annet Petter A. Stordalen kjøpt Mercedes’ råeste elbil, SLS AMG Coupe Electric Drive med 750 hk. Prisen var over tre millioner kroner. Enda mye, mye dyrere og mer eksklusiv er den helelektriske hyperbilen Pininfarina Battista, som selges hos Bentley Norge på Billingstad utenfor Oslo, for mellom 21 og 23 millioner kroner. 

– Hva som skjer i 2022 med tanke på moms må vi bare vente og se. Skal du ha en sånn bil, er det nesten likegyldig om den koster 23 eller 24 millioner kroner. Dette er en superekslusiv del av segmentet, og det er spennende å se hva man kan få til av ytelser med ren elektrisk drivlinje, sier Christian Gottschalk, direktør hos Brookland Motors som importerer Pininfarina til Norge. 

Skal du ha en sånn bil er det nesten likegyldig om den koster 23 eller 24 millioner kroner. Dette er en superekslusiv del av segmentet
Christian Gottschalk, Brookland Motors

Foreløpig er ingen solgt i Norge, men Gottschalk har forventninger til at det kan skje.

– Vi har flere interessenter på Pininfarina Battista, og ser frem til å invitere til presentasjon og prøvekjøring av Battista hos Automobili Pininfarina i Italia i nær fremtid og så snart reiserestriksjoner tillater dette.

Liten målgruppe: Norske interessenter skal til Italia for å prøvekjøre Pininfarina Battista. Bilen koster mellom 21 og 23 millioner kroner og blir mye dyrere om momsfritaket heves. Foto: Ivar Engerud

Hva koster så en fossilbil med sammenlignbare ytelser? Når man betaler full skatt, både engangsavgift og moms? Det nærmeste man kommer er trolig Bugatti Chiron med bensinmotor med 16 sylindre og 1.500 hestekrefter til omkring en million euro eller ti millioner kroner fra fabrikk. Skulle man importert den til Norge, ville man måttet punge ut om lag 1,5 millioner i engangsavgift og 2,5 millioner i moms. Det ville gitt en pris til norsk sluttbruker på nærmere 15 millioner kroner. For den summen får du syv avgiftsfrie Tesla Roadstere – enn så lenge.