<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Nytt galleri for samtidskunst på St. Hanshaugen

– Corona har gitt en kjempeboom for kunstmarkedet i Oslo. Derfor satser vi nå, sier Knut Blomstrøm.

Første mann ut: Knut Blomstrøm (t.h.) åpner galleriet KB Contemporary på St. Hanshaugen i Oslo. Første utstiller er Morten Slettemeås, og utstillingen heter Fus! Foto: Heiko Junge/NTB
Næringsliv

Blomstrøm er en kjent skikkelse i norsk kunstverden. I mange år var han daglig leder for Trafo Kunsthall i Asker. Nå åpner han galleri i Frydenlundgaten 12 på St. Hanshaugen. 

– Det er første gang jeg starter noe for meg selv, sier 57-åringen, som skal selge norsk og internasjonal samtidskunst.

– Jeg har veldig tro på nærområdet, og lokalet er svært velegnet som galleri. Melk (kunstnerdrevet galleri, red.anm.) skal snart flytte i nærheten til Hallings gate 5. Det er heller ikke langt til to av byens beste gallerier, Galleri Golsa og Standard (Oslo) ved Alexander Kiellands plass.

To etasjer

Kapital er på besøk en uke før den planlagte åpningen 28. januar, men som i det denne artikkelen publiseres er utsatt til 4. februar pga. nye coronaregler. Vinduene er dekket av gråpapir. På et messingskilt ved inngangsdøren og nederst på vinduene står “Knut Blomstrøm Contemporary” med diskrete bokstaver.

Aldri for sent: – Det er første gang jeg starter noe for meg selv, sier Knut Blomstrøm (57). Han har samme initialer som det legendariske og nedlagte galleriet Kaare Berntsen som dominerte kunsthandel tidligere. Foto: Heiko Junge/NTB

– Kom inn, velkommen. Utstillingen ble ferdig montert i går. Her er kunstneren også, Morten Slettemeås, sier Blomstrøm.

Lokalet ligger et stenkast fra Ullevålsveien og parken på St. Hanshaugen og har lenge stått tomt. Han leier to etasjer og har rundt 230 kvadratmeter. På gateplan er det luftig under taket med store vinduer og stukkatur intakt. I kjelleren er det gjort mer moderne med flere rom.

Maler førstemann ut

Dagen før ble de siste bildene montert på veggene, både oppe og nede.

– Morten har levd av kunst siden han gikk ut fra akademiet. Han har aldri flippet en burger. Morten er malernes maler, se på teknikken og fargene. Det er første gang på ti år han stiller ut i Oslo, sier Blomstrøm.

Slettemeås har gallerisamarbeid i Mexico City og har deltatt på kunstmesser som Arco i Madrid, Art Copenhagen i København og Zona Maco i Mexico City. Mange i Norge har kjøpt kunsten hans. I tillegg til museer og privatsamlinger nasjonalt og internasjonalt er han innkjøpt av både Equinor   , Swedbank og Skagen Fondene.

Bildene ligger på 22.000 til 140.000 kroner. Utstillingen heter Fus! I alt tilbys 20 malerier. De fleste er malt i år, men noen er også laget for ti år siden og er blitt sendt fra Mexico til Norge.

Triks fra boksing

Blomstrøm viser oss rundt i kjelleren. Der er det også fotografier av Erik Wessel, blant annet et motiv fra Nidarosdomen.

– Se på detaljene i glassmaleriet! Det er 80 meter høyt og 50 meter innover. Alt er like skarpt, reklamerer han.

Bruker boksekunnskaper: – Boksing har noen psykologiske finesser som kommer godt med i mange fasetter av livet, også når jeg starter galleri, mener Knut Blomstrøm. Bildene er malt av Morten Slettemeås for ca. ti år siden. Kunsten hans figurerer også i annenhåndsmarkedet. Foto: Heiko Junge/NTB

I et hjørne henger en boksesekk.

– Jeg bokset litt for tredve år og tyve kilo siden, men kan titulere meg som ubeseiret amatørbokser. Boksing har noen psykologiske finesser som kommer godt med i mange fasetter av livet, også når jeg starter galleri. Forsvar, bevegelse, tilpasning, selvtillit, rytme, blikk, oppmerksomhet og ikke minst timing; når du skal sette inn støtet.

– Når har du budsjettert med å gå i pluss på driften her?

– Det vet jeg ikke helt. Jeg blir det sjette galleriet som åpner i Oslo det siste halvåret, etter corona. Det er en kjempeinteresse for kunst. Jeg tror galleriene kommer til å utfylle hverandre. Men det er jo som å hoppe fra tier’n, som min venn og kollega Eivind Furnesvik sa da han startet Standard (Oslo). Du aner ikke hvordan du lander. Gårdeieren heter Geir. Jeg kaller ham Grei. Han har gitt oss gode betingelser.

Oppringt av milliardær

Blomstrøm har tidligere blant annet drevet galleriene Christian Dam, LNM og GAD. Han sier han nå håper å få lokal forankring blant publikum og kunder på St. Hanshaugen.

– Jeg har vært privilegert og hatt mange kjøpesterke kunder opp gjennom årene, sier han.

Jeg har vært privilegert og har hatt mange kjøpesterke kunder opp gjennom årene.

I samme sekund ringer telefonen hans. Navnet på en som står på Kapitals liste over Norges 400 rikeste dukker opp på displayet. Blomstrøm unnskylder seg og sier han må ta den telefonen.

– Du kan komme klokken fire i dag, sier han til vedkommende.

– Beklager, den telefonen måtte jeg ta, sier Blomstrøm til Kapital.

Moderne i kjelleren: Galleristen Knut Blomstrøm (t.v.) og kunstneren Morten Slettemeås i The White Cube, sentralt i kunstverdenen, i kjelleren i galleriet. Foto: Heiko Junge/NTB

I mellomtiden har en gjest kommet inn i galleriet. Det er en tidligere, profilert toppsjef for et børsnotert selskap. Kapital vet han er lidenskapelig opptatt av kunst. Han kjenner åpenbart kunstneren Slettemeås fra før.

Det nye galleriet har allerede fått inn den første punchen.