Eventbyrået Kjentfolk gjør grep etter corona-bråstopp

Eventbyrået Kjentfolk hadde rekordhøy omsetning i 2019, men ble i andre kvartal i år hardt rammet av coronakrisen. – Vi er godt skodd for en vinterdag eller to, sier daglig leder Anders Lindstad.

Foredragsholder: Komikeren Kjetil Hasselberg, kjent fra Kjetil og Kjartan show, er utdannet lektor i språkfag og holder blant annet en rekke foredrag i regi av eventbyrået Kjentfolk som pedagogisk konsulent. Foto: Kjentfolk
Næringsliv

Fjoråret bød på knallsterk omsetningsvekst vekst for Kjentfolk, et selskap som tilbyr skreddersydde arrangementer for bedrifter. Det viser de ferske regnskapstallene til eventbyrået med en rekke profilerte norske og utenlandske artister, skuespillere og komikere i stallen.

Totalt dro selskapet inn en rekordomsetning på 75,6 millioner kroner, en økning på nesten 58 prosent fra året før. Resultat før skatt endte på en million kroner.

Mye ble avlyst

Inneværende år har blitt mye tyngre for Kjentfolk. De økonomiske konsekvensene er vanskelig å tallfeste, ifølge daglig leder Anders Lindstad, men andre kvartal ble hardt rammet.

– Vi hadde mye på tapetet på arrangementssiden i 2020 som har blitt avlyst eller flyttet, men resultatmessig er det for tidlig å si noe om 2020 annet enn at vi jobber hardt for å få til et best mulig resultat, situasjonen tatt i betraktning. Selskapet er heldigvis godt skodd for en vinterdag eller to, sier Lindstad.

I årsberetningen står det at selskapet har iverksatt tiltak som er funnet nødvendig for å kunne håndtere corona-situasjonen på en best mulig måte. Dette innebærer noen få permitteringer og kostnadskutt.

Hentet penger

At den pågående pandemien har skapt utfordringer for folk i underholdningsbransjen, legger ikke Kjentfolk-sjefen skjul på.

– Coronakrisen har helt klart vært og er svært tøff både for vår bransje som helhet og for oss i Kjentfolk, sier Lindstad.

Coronakrisen har helt klart vært og er svært tøff både for vår bransje som helhet og for oss i Kjentfolk
Daglig leder Anders Lindstad

I sommer gjennomførte selskapet en emisjon, forteller han.

– Folk har fortsatt god tro på selskapet for vi gjennomførte en emisjon som ble overtegnet innen fristen på to uker midt i fellesferien. Emisjonen gir oss muligheten til å være både offensiv i markedet samt jobbe langsiktig.

Vellykket fusjon

Kjentfolk, som ble etablert for 20 år siden, har opparbeidet seg en portefølje med flere kjente underholdere: Eva Weel Skram, Ylvis, Sondre Justad, Terje Sporsem og Gustav Nilsen, for å nevne noen. Sistnevnte komiker er også med på eiersiden i selskapet.

 Lindstad forteller at han er godt fornøyd med fjoråret. Han trekker frem to hovedgrunner for det betydelige inntektshoppet:

– En del av omsetningsøkningen er organisk vekst og kommer som et resultat av hardt og langsiktig arbeid, svært kompetente og dyktige medarbeidere, som hver dag evner å fornye seg og levere arrangementer av topp kvalitet til våre mange og viktige kunder.

I tillegg har kjøpet av The Event Company med Randi Bjørhusdal i spissen vært en viktig bidragsyter, opplyser han.

– Både med tanke på omsetnings- og kompetanseøkningen i selskapet, sier Lindstad, og legger til at fusjonen har gått over all forventning.

eventbyrå
kjentfolk
terje sporsem
ylvis
gustav nilsen
emisjon
Inside
Næringsliv