Nrp Finance må nemlig ikke forveksles med verdipapirforetaket Ness, Risan & Partners AS (NRP) og deres datterselskap NRP Project Finance, som er skikkelige virksomheter med tillatelsene i orden.
Det som tilsynelatende har skjedd, er at frekke svindlere rett og slett har tyvlånt NRPs navn og profil. De har kopiert selskapets nettside, gjort noen modifikasjoner og deretter tilgjengeliggjort kopien med en plausibel adresse, for på den måten å forsøke å lure til seg ofre ved å spille på det norske selskapets renommé.
– Dette illustrerer på mange måter baksiden av det åpne internett, og viser hvordan ulike selskaper kan bli eksponert for angrep og forfalskninger. Det er en problemstilling som kommer til å gripe mer og mer om seg, sier Lars Gjørvad, leder for Compliance & Risk hos NRP.
– Frustrerende
Kapital har over tid fulgt med på det som kan antas å være falske finansnettsteder, og mener å ha registrert en økning i antallet de seneste årene. Dette er dessuten en del av en brennaktuell tematikk som også omfatter den siste tidens mange høyprofilerte svindel- og dataangrep.
I NRPs tilfelle ble den falske nettsiden oppdaget rundt nyåret, etter at en av deres ansatte mottok et tips.
– Det er første gang noe sånt har skjedd oss, og vi var usikre på hva som skulle gjøres. Derfor innhentet vi ekstern juridisk bistand og involverte Finanstilsynet, og har nå tatt de grepene vi burde ta. Vi er ikke så bekymret for dette på egne vegne, men over frekkheten og at andre mennesker kan bli lurt, sier administrerende partner Ragnvald Risan.
Han forteller at de ikke vet om noen som har gått på limpinnen, og ikke har noen grunn til å tro at det faktisk har skjedd noen skade. Men selskapet har opplevd at folk har respondert på informasjon fra det falske nettstedet og deretter tatt kontakt med ønske om å tegne seg i produkter som NRP ikke har noe med å gjøre.
Ifølge Gjørvad er det nærmest umulig å finne ut hvem som står bak.
– Det er ganske frustrerende når vi melder fra til registraren for domenet, opplyser om at vårt navn misbrukes og gir beskjed om at siden er et middel som benyttes til kriminell virksomhet, og får til svar at de ikke kan hjelpe oss. De viser til sitt personvernreglement og vil ikke oppgi informasjon uten en rettskjennelse, i dette tilfellet fra Israel, sier han.
Beskytter klienten
Dermed er det også svært vanskelig å få stengt ned siden. Det NRP får gjort er å advare, blant annet gjennom tilsynet og på egne nettsider.
– Vi har tatt de grepene vi kan i vår verden. Hvordan vi skal få ned siden, og hvor langt skal vi gå for å gjøre det, er en annen problemstilling. Det er mye vanskeligere, og det vanskeliggjøres av at registraren er veldig lite samarbeidsvillig og beskytter sitt klientforhold. Vi får ikke ut noen informasjon uten å gå en veldig tung vei, sier Gjørvad.
Hans oppfatning er at det gir liten effekt å gå til anmeldelse.
– Rådet vi har fått er at det ikke er noe poeng å anmelde dette i Norge, for det er ikke noe som åpenbart har sitt utspring her eller retter seg mot norske interesser. Men vi har gått via tilsynet. De har tatt saken internasjonalt, og vi vet at de har fått respons fra ett eller flere EU-land. Dette er et universelt problem som bare blir større og større, og det er vanskelig å se en åpenbar vei å gå. I dag er det skurkene som har overtaket, sier han.
Dette er et universelt problem som bare blir større og større, og det er vanskelig å se en åpenbar vei å gå. I dag er det skurkene som har overtaket.Lars Gjørvad, leder for Compliance & Risk hos NRP
Ber bedrifter varsle
Finanstilsynet opplyser at de ikke har registrert noen økning i omfanget av denne type henvendelser fra norske aktører, men at tilsynsmyndigheter i andre land med jevne mellomrom advarer mot kloneforetak/klonenettsider. Det britiske finanstilsynet opplyste i fjor at klonesvindel hadde ført til tap på 78 millioner pund året i forveien.
“Dersom foretak med konsesjon fra Finanstilsynet oppdager kloning, bør de varsle oss slik at vi kan sende ut en advarsel. Det er også viktig at de informerer kundene og legger ut informasjon om hendelsen på sine nettsider,” skriver tilsynsrådgiver Jo Singstad i en e-post.
Han legger til at foretaket kan også vurdere om hendelsen skal meldes til påtalemyndigheten.