Har satset millioner på sønnens rallykarriere

Selskapet til Petter Solberg fortsetter å tape penger. Men etter at sønnen Oliver signerte for Hyundai i fjor, krymper både omsetningen og underskuddene for den tidligere rallykongen, og til neste år skal “kronprinsen” konkurrere mot verdens aller beste.

Bak hvert sitt ratt: Petter Solberg konkurrerte mot sønnen Oliver da rally- og rallycrosskongen avsluttet karrieren med Rally Wales for snart tre år siden.  Foto: Timo Anis, Team Solberg Media Office/NTB
Inside

Etter å ha tapt 13 millioner svenske kroner av en omsetning på nærmere 21 millioner kroner i 2019, endte underskuddet i 2020 på nærmere fem millioner kroner. Omsetningen falt ytterligere til 15 millioner – en betydelig nedgang fra toppårene 2017 og 2018, da selskapet PS 110 Procent omsatte for over 60 millioner kroner og kjørte inn tosifrede millionbeløp i overskudd.

Men da handlet det fortsatt om Petter Solberg selv. Nå har han lagt opp, og selskapet har de to siste årene konsentrert seg om å bygge opp teamet rundt sønnen Oliver, som i år fyller 21 år.

Egenkapitalen er fortsatt solid og var ved utgangen av 2020 på 47 millioner kroner. Selskapet satt blant annet på aksjer til en bokført verdi av 43 millioner kroner.

– Verdipapirer er en trygghet som ligger i bunnen, sier Pernilla Solberg, Petters svenske kone og daglig leder i selskapet.

Rally og e-sport

Petter Solberg er den eneste som har blitt verdensmester i både rally og rallycross. Han kjørte sine siste løp i rally i 2019, og året før dette ble han verdensmester i rallycross for lag sammen med svensken Johan Kristoffersson. Nå har sønnen Oliver på rekordtid tatt opp arven, noe vi har fått se i TV-serien “Team Solberg”, som snart kommer i ny sesong.

Vi mistet noen sponsorer, men var egentlig veldig forskånet sammenlignet med mange andre.
Pernilla Solberg

Men en kombinasjon av ny fører og pandemi har kostet dyrt.

– I 2019 kjørte Oliver veldig mange løp. Han hadde ikke begynt å kjøre VM ennå, og 2020 ble også et spesielt år med pandemi og nedstengning, sier Solberg.

– Vi mistet noen sponsorer, men var egentlig veldig forskånet sammenlignet med mange andre. Rally kom også i gang igjen ganske raskt.

Oliver Solberg kjørte i 2020 både EM og VM for Skoda, og i periodene med nedstengning kombinerte han dette med en helt ny virksomhet der ratt og pedaler ble erstattet med konsoll og dataskjerm.

– I de tre månedene der det var helt stengt, startet Oliver en serie med e-gaming eller e-sport sammen med selskapet Codemaster og deres spill Dirt Rally, forteller Solberg.

Rallystjerner krever 34 millioner kroner av bettinggründere


VM i Rally opererer på flere nivåer, og Oliver Solberg kjørte i 2021på nivå 2, i WRC2. Denne klassen ble i fjor vunnet av en annen nordmann, Mads Østberg.– Spillet samlet nesten 18.000 deltagere over hele verden. Vi arrangerte seks løp og fikk sponsorer til å donere priser. Fra Volkswagen fikk vi for eksempel en glasspokal som deres team hadde vunnet tidligere.

Starter i Monte Carlo

I år har imidlertid hans arbeidsgiver Hyundai valgt å la 21-åringen kjøre mot verdens aller beste rallyførere i WRC eller Rally 1. Starten på sesongen er allerede neste helg, med det klassiske Monte Carly-rallyet. Oliver Solberg deler riktignok den tredje Hyundai-bilen med spanske Dani Sordo, men nordmannen vil være i aksjon de aller fleste rundene.

– Det er ikke helt bestemt, men han kjører i hvert fall de to første løpene, Monte Carlo og Rally Sweden i februar, sier Solberg.

Det er ikke helt bestemt, men han kjører i hvert fall de to første løpene, Monte Carlo og Rally Sweden i februar.
Pernilla Solberg

Med sønnen mer eller mindre ute av familieselskapet blir både omsetning og sannsynligvis også underskuddene ytterligere redusert, men Pernilla Solberg kan ikke gi oss noen tall for hvordan 2021-regnskapet endte. Det eneste som er sikkert er at både utgiftene og sponsorinntektene blir mindre, det samme vil også gjelde årets regnskap. 

Audi krever importforbud for Stenshagen

Nytt av året, både for Oliver Solberg og de andre førerne, er at årets VM for første gang vil bli kjørt med hybridbiler.

– Det blir veldig spennende å se hvordan de ulike lagene har løst dette, hvordan de kombinerer de to drivlinjene. Like spennende blir det å se hvordan bruken vil bli i praksis ute på strekningene, sier Pernilla Solberg.