<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Blodrøde tall i pandemiåret for Lars Monsen

Kostnadene skjøt i været for Lars Monsens storsatsning på friluftsutstyr og klær, Lars Monsen Gear, som gikk med dundrende underskudd i fjor.

Pandemitrøbbel: Butikkene som bærer navnet til friluftsprofil Lars Monsen ble negativt påvirket av coronarestriksjoner gjennom fjoråret. Foto: Trine Rein
Inside

Siden etableringen i 2017 har Lars Monsen Gear hatt tre fulle driftsår, og salget fikk et solid løft med 50 prosent til 21 millioner kroner i 2020. Underskuddene har imidlertid også vokst, og ble nærmest doblet i fjor. Omsetningen havnet da på 21 millioner kroner, men resultatet endte i minus 13,5 millioner.

– 2020 var et veldig spesielt år som også rammet oss, selv om det har vært positivt at folk har vært mer ute på tur, sier daglig leder Chris Løvold til Kapital.

Egenkapitalen har stupt i takt med bunnlinjen. Eierne gikk i fjor inn med 8,5 millioner kroner, og også i år vil det i flere runder bli skutt inn et beløp i samme størrelsesorden. Via to selskaper sitter Lars Monsen på 67 prosent av aksjene i selskapet.

Rammet av nedstenging

For Lars Monsen Gear var fjoråret preget av etableringen av fire nye butikker i kjøpesentre landet rundt.

– Vi åpnet butikk nummer fire i Sandvika i slutten av januar og nummer fem i Stavanger i mars. Jeg husker at jeg kom hjem fra åpningen på fredagen, og fredagen etter var det full lock down, sier Løvold.

– Leieavtaler og investeringer var allerede gjort, men planene om åpninger i Bergen og Trondheim måtte utsettes helt til jul. De ble seks–syv måneder forsinket.

Med over 40 ansatte, husleie, investeringer i butikkinnredning, markedsføring og mangedoblede transportutgifter føk kostnadene i været.

– Men internt tar vi med oss at vi i et så vanskelig år som 2020 hadde gjennomføringsevne til mer enn å doble antallet butikker, sier Løvold.

Satser på Lars-faktoren

Den daglige lederen påpeker at Lars Monsen Gear er et ungt selskap, og fremhever at de fortsatt driver med produktutvikling.

Lars-faktor: Daglig leder Chris Løvold i Lars Monsen Gear forteller at selskapet stadig øker sitt sortiment og snart nærmer seg lønnsomhet. Her sammen med butikksjef Elise Jakobsen. Foto: Lars Monsen Gear

– De første årene har vi klart å utvikle en kolleksjon på cirka 1.000 varelinjer, og bare det siste året har vi økt dette med 1.500 nye varelinjer, sier han.

– Hva legger du i produktutvikling?

– Det er Lars Monsens store lidenskap, å utvikle sine egne produkter. Det kan være alt fra turmat til bekledning og utstyr. Det er liksom hans greie, og det vi definerer som Lars-faktoren, sier Løvold.

– Hvilke praktiske funksjoner bør være på plass, nok lommer, hemper, store hetter og så videre.

Lars Monsen Gear har ikke åpnet noen nye butikker i år, men veksten i omsetningen har holdt samme takt som i fjor.

– Og vi begynner å nærme oss break-even. Det er avhengig av julehandelen, og jeg tror ikke vi klarer det i år, men vi nærmer oss. Mange av de nyutviklede produktene kommer til lager før jul.