Urbanister går for verdensherredømme

Selvtillit er ikke mangelvare hos mobilitetsselskapet Imove, som planlegger å hente 100 til 250 millioner kroner i løpet av kommende halvår.

Bønder i by'n: På tur til Oslo fant Imove-gründerne Hans Kristian Aas (bak) og Gunnar Birkenfeldt de rette omgivelser for selskapets tjenester innenfor elbilabonnementet.   Foto: Imove
Inside

Pengene skal gå til å rulle ut bilabonnementstjenesten i Sverige, etablere selskapets tekniske løsning i to nye land i samarbeid med partnere, samt utvide bilflåten.

– Vi har en forretningsmodell som blir veldig godt belønnet i kapitalmarkedet, men vi får se. Det er jo markedet som avgjør, og det blir spennede å se hvordan det går, sier daglig leder og medgründer Hans Kristian Aas i Imove, som har base i Bergen.

Både nye og etablerte eiere blir invitert til emisjonen, ifølge Aas. Han viser til at selskapet ble priset til rundt 80 millioner ved nyttår, men hevder at veksttakten siden da peker mot en indikativ pris på flere hundre millioner kroner.

– Det høres ut som luftig prising av et selskap som i siste driftsår tapte 10 millioner kroner?

– Vi er fortsatt et startup-selskap med investeringsbehov. Vi har positiv bruttomargin, noe som gir grunnlag for lønnsom skalering, sier Aas.

I fjor omsatte selskapet for 7,4 millioner kroner, i år ligger omsetningen an til å nå 30 millioner.

Vil spille andre gode

Imove tar inn rundt 100 biler hver måned, og kundene går på bilabonnementer i økende takt.

– Jo flere som kommer på tjenesten og forteller om det, desto flere nye kunder kommer til, sier Aas, som har som mål å nå 800–1.000 biler på abonnement i Norge rundt nyttår.

– Hva skiller dere fra de syv–åtte andre konkurrentene i feltet?

– Vi har kommet lenger på innholdet i tjenesten. Både med tanke på fleksibiliteten vi tilbyr ved at vi ikke har noen bindingstid, at vi gir kundene tilgang på elsparkesykkel og “hyttebil“ og at vi er rendyrket på elbiler. Dessuten er vi et digitalt selskap som jobber med bil. Vi har laget en helautomatisk plattform som de andre aktørene også kan ta i bruk. Dette har gjort at vi kanskje plasserer oss mer som en aggregator i denne bransjen. Vi ønsker å spille andre gode, og det opplever vi at det er interesse for i markedet, sier Aas.

Vi ønsker å spille andre gode, og det opplever vi at det er interesse for i markedet.
Imove-gründer Hans Kristian Aas

Imove ble startet som et innovasjonsprosjekt mellom gründerselskapet New og Frydenbø Group, for å møte endringene i bilbransjen. I januar gikk det familieeide investeringsselskapet DSD i Stavanger inn på eiersiden i Imove med 10 millioner kroner, gjennom en rettet kapitalutvidelse som priset virksomheten til 60 millioner kroner. Samtidig kom også Hedin Automotive, en av Nordens største bilaktører, inn som eiere.

Ser mot utlandet

Ifølge Aas må Imove kapitaliseres ytterligere om selskapet skal kunne fortsette vekstkurven selskapet ligger på nå.

– Hva er deres langsiktige ambisjon?

– Vi ønsker oss ut. Norge er et yndet marked for å teste ut ny teknologi. Nordmenn er modne for å adoptere nye tjenester og ny teknologi. Med langsiktige briller handler det om en europeisk markedsposisjon og siden verdensherredømme. Vi tror at Norge og Skandinavia leder an i utviklingen, og de store bilprodusentene ser mot Norge med stor nysgjerrighet, sier markedssjef og medgründer Gunnar Birkenfeldt.

På litt sikt tror gründerne at 20–30 prosent av alle bilbrukerne vil være bilabonnenter, på samme måte som leasing har hatt suksess som eieform, med en markedsandel tidvis over 50 prosent.

– Vi tror bilabonnement er et bedre produkt enn både å eie bil og lease bil. Vi tror at de fleste kunder har et fleksibelt behov for bil, og når du kan ha en elbil til hverdags og kan få “hyttebilen” levert hjemme hos deg før helgen eller ferieturen, så vil folk foretrekke det. Vi vil hele tiden kunne tilpasse bilen etter kundens behov. Man kan for eksempel pause abonnementet når det måtte passe en selv, sier Aas.

Kundevekst under corona

Mye skjedde da coronatiltakene ble iverksatt i mars. Folk fikk endret transportbehov over natten, og 20 prosent av kundene trykket på pauseknappen.

– Å miste 20 prosent av kundene på to dager kan jo være kritisk for mange selskaper, men samtidig fikk vi demonstrert at fleksibliteten virker. Å kunne fjerne en av de største kostnadspostene ved et knips, fordi de mistet jobben, er et stort gode for mange. Men likevel fikk vi nettovekst av kunder i mars, og siden har kundetallet skutt i været.

– Hvor i landet kan man benytte seg av denne fleksibiliten i tjenesten som dere tilbyr?

– Vi begynte i Bergen, men vi er nå langt større i Oslo. Vår tjeneste får man nok mer ut av i urbane strøk enn i grisgrendte strøk. De globale megatrendene forteller oss at folk mener det er mer fornuftig å betale for bruken enn å eie gjenstanden selv. Vi vet at bilen brukes fire prosent av tiden, resten står den stille. Dessuten blir kundene mer og mer digitale, sier Birkenfeldt.

– 4.500 kroner i månedsleie for en liten elbil, og 10.000 for en mellomklasse-elbil, vil vel ikke oppleves som særlig billig?

– Vi har full forståelse for at enkelte intuitivt vil tenke at prisen virker høy. Dette har nok sammenheng med at bileiere er vant med et veldig fragmentert kostnadsbilde på bilen. En nylig svensk studie med over 4.000 respondenter viser at eiere av mindre biler i gjennomsnitt tror bilen koster om lag 50 prosent av det den egentlig gjør. Vi har derfor brukt mye tid på å utdanne kundene våre, slik at man evner å se at kostnadene ved bilholdet er mye mer enn forsikring, service og dekk. Den største kostnaden er de uforutsette reparasjonene og verditapet i bilen, og verditapet ser man ikke mens man eier bilen.

elbiler
oppstartsselskap
oppstartsbedrifter
bilabonnement
Inside