Corona sendte servitørene hjem

Pascal måtte permittere 35 ansatte da coronapandemien nesten stengte dørene. Det siste halve året har netthandel og take-away stått for mesteparten av omsetningen.

Hele Norges konditor: Pascal Dupuy har tjent godt på makroner og kaker de siste årene, men coronaen har rammet salget over disk kraftig i de tre utsalgsstedene i Oslo.  Foto: Terje Bendiksby
Inside

I løpet av noen uker ble situasjonen snudd helt på hodet for kjendiskonditor Pascal Dupuy. Hans selskap har levert solide resultater år etter år, men det er lett selv for trofaste kunder å velge bort søtsaker og kaker når man blir oppfordret til å holde seg hjemme. Salget over disk er kraftig redusert, men til gjengjeld er det kjørt ut varer i strie strømmer. Både som take-away og hjemlevering.

I fjor solgte Pascal kaker og bakevarer for over 46 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 12 millioner. Dette var riktignok en liten nedgang fra toppåret 2018, da salget for første gang passerte 50 millioner, men da kunne Dupuy glede seg over solid TV-dekning med ti episoder foran og bak disken i Pascals konditori.

De tre siste årene har Dupuy hentet ut 22 millioner kroner i utbytte. Hvis vi summerer opp de ti siste årene, snakker vi om 45 millioner kroner til den franske konditoren, som for temmelig nøyaktig 25 år siden åpnet sitt første konditori i Tollbugaten i Oslo. Nå har han tre utsalgssteder i hovedstaden, der kundene kan boltre seg i brioche og dulcey.

Rekord i hjemkjøring

I år tilhører imidlertid Pascal den typen virksomheter som har blitt hardest rammet av coronaen. Da pandemien traff måtte selskapet permittere 35 ansatte, både blant kokker og kjøkkenpersonell, men det gikk mest ut over servitørene. 26 av disse ble permittert.

Dette ble en svært hyggelig overraskelse og et salg vi ikke hadde regnet med.
Pascal Dupuy

– Vi har selvfølgelig hatt mindre salg inne, men økende salg over disk. Og ikke minst hjemkjøring ble en stor suksess rett før påske, sier Dupuy.

Omsetningen til Pascal falt med 40 prosent i mars og mai, mens det i påskeukene i april så litt bedre ut.

– Vi bruker Bring for levering, og vi kunne glede oss over at 1.300 husstander og bedrifter bestilte hjemlevering de siste to ukene før påske. Dette ble en svært hyggelig overraskelse og et salg vi ikke hadde regnet med. Bring hadde aldri sett maken da vi utgjorde 20 prosent av deres leveringer.

Omsetningen tok seg litt opp igjen i juli og august.

– Det er fortsatt endel hjemkjøring. Dette skaper nytt salg som vi ikke hadde før corona, og som vi selvfølgelig kommer til å fortsette med fremover. Alle kokker kom tilbake som normalt tidlig på sommeren. Ettersom juli ble en god måned med mange norske turister i Oslo, kunne vi også tilby litt flere vakter til servitørene. Men etter fellesferien, skolestart og fortsatt mange på hjemmekontor, er dessverre behovet igjen redusert. Vi har pr. i dag ikke sagt opp servitører, da vi har hatt naturlig avgang, men ser ikke bort fra at det kan bli nødvendig utover høsten, sier Dupuy. 

Holder seg i Oslo-regionen

I en tid der corona og smitte fortsatt preger serverings- og utelivsbransjen, er det neppe utvidelser av virksomheten som står høyest på agendaen. Vi må likevel spørre:

– Er det noen nyetableringer på gang?

– Vi er i samtaler med utleiere for, om mulig, å etablere et nytt sted med konditori/kaffebar til neste år, svarer Dupuy.

– Pandemien har også fått oss til å tenke nytt for eksisterende serveringssteder, og vi skal lansere matretter servert i keramikkskåler som kan spises her hos oss eller tas med hjem eller på kontoret. Det er også grunnen til at vi skal pusse opp vår avdeling i Ullevålsveien i oktober. I tillegg skal vi gjøre konditori/kaffebar-konseptet på hjørnet i Tollbugaten enda bedre.

Lett på foten: Konditor Pascal fikk god hjelp av partner Mai Mentzoni under Skal vi danse på TV2 i 2015. Foto: Berit Roald

Konditoren har for øvrig ikke bare åpnet nye lokaler, men har også måttet stengt utsalgssteder. Det skjedde i desember 2018, da takeaway-avdelingen i Bygdøy allé ble stengt ni år etter etableringen.

Nå er vi aktive på sosiale medier, og spesielt på Facebook med 120.000 følgere.
Pascal Dupuy

Aktiv i sosiale medier

Pascal Dupuy har klart å gjøre sitt ansikt kjent på flere arenaer de siste årene. Han har blant annet gitt ut to bøker – Pascal på norsk er den siste, med tips om bløtkaker, formkaker, rullekaker og paier. Enda mer synlig ble han da Pascals konditori gikk på TV i to sesonger, først i 2015 og så den andre sesongen i 2018.

– Er det nye bøker eller TV-programmer på gang?

– Det er ikke planlagt noe pr. i dag med bøker eller TV-jobber, men jeg har mange spennende ideer, sier konditoren.

– Eksponering er viktig, det viste TV-sendingene for to år siden?

– Ja, det er riktig. Nå er vi aktive på sosiale medier, og spesielt på Facebook, med 120.000 følgere.

pascal
årsregnskap
Inside