Sophie Stray Spetalen er muligens den mest fulgte norske milliardærarvingen på TikTok, med sine nærmere 90.000 følgere. 19-åringen har høstet hele 3,7 millioner likerklikk på sine mer enn 350 videoer. I hennes mest sette klipp, som har 4,7 millioner visninger, over 600.000 likerklikk og mer enn 4.300 kommentarer, er øyevipper tema. Hun filmer seg selv med følgende tekst, her oversatt fra engelsk:
“Døden skremmer meg ikke, men vet du hva som gjør det?”
Etter fem sekunder kommer svaret i en lynrask snutt som viser øyevipper hengende fast i en vippebøyer, og teksten:
“Å rive ut vippene med en vippebøyer”.
I den nest mest sette videoen til 19-åringen filmer hun også seg selv med et lydklipp fra en såkalt trend, et mye brukt lydspor. Klippet er en del av trenden put a finger down-challenge, hvor man skal senke en finger hvis et utsagn stemmer for seg. I de andre videoene på Spetalens konto synger hun blant annet coversanger og viser episoder fra hverdagen og reiser. En video fra 21. desember viser en meget komprimert versjon av hennes tur på første klasse fra Oslo til den karibiske øya St. Barths, der Spetalen-familien har feriehus.
– Endelig mandag!
Det er ingen tvil om at videodelingstjenesten er mest populær blant Generasjon Z, de under 26 år. Men du kan fortsatt være 60 år og slå an på TikTok. Petter er den eneste i Stordalen-familien som, så vidt Kapital er bekjent, har en sterk tilstedeværelse på plattformen, med rundt 27.500 følgere og over 117.000 likerklikk.
– At unge mennesker har interesse av å følge en businessmann og 60-åring, synes jeg er veldig gøy. Responsen er “rake pøkker” og mye energi, og det passer meg perfekt, sier Stordalen til Kapital.
Hotellkongen deler dog ulikt innhold enn Spetalen, og har endel færre videoer på profilen – i skrivende stund kun 13 publiserte klipp. Men hans popularitet øker fort. De første to ukene på plattformen fikk han i snitt en ny følger hvert eneste minutt, døgnet rundt, og de første 20 dagene fikk han 2,1 millioner visninger, ifølge Stordalens kommunikasjonssjef.
Den mest sette har nesten 400.000 visninger, mer enn 22.000 likerklikk, og viser Stordalens morgenrutine med hundene.
De som følger Stordalen på andre sosiale medier, som Instagram, der han har vesentlig flere følgere (236.000), vil kjenne igjen videoene som hyller mandagen og ofte tituleres “Endelig mandag”.
– Jeg har vært aktiv i sosiale medier i mange år, og ser at det er stor forskjell på hvilke målgrupper man når og prater med på de ulike plattformene. Det er nok få på min alder på TikTok, men for meg handler det om å forstå hvordan den yngre generasjonen konsumerer innhold og hva de er opptatt av. Det er de som vil forme fremtiden, og deres innspill og tanker utfordrer også hvordan jeg ser på ting, sier Stordalen.
220 millioner likerklikk
Kongefamilien er også representert på TikTok, med prinsesse Martha Louises mellomste datter Leah Isadora, som ligger på 69. plass på den norske TikTok-topplisten med 321.000 følgere og over 23 millioner likerklikk. 17-åringen deler for det meste sminkevideoer.
Men det er ikke alltid kjendisstatus som er nøkkelen til suksess. En gjennomgang Kapital har gjort av NRK Betas toppliste over de mest fulgte norske kontoene, viser at det er få fra finanseliten som hevder seg helt i toppsjiktet. Mange var ukjente navn før de slo an på plattformen.
Flest følgere av de norske profilene har Gurobelly, med over 7,7 millioner følgere og mer enn 220 millioner likerklikk. De mest sette videoene til danseren fra Grimstad, som heter Guro Elde Paulsen, har et åttesifret antall visninger, og minst én har bikket 100 millioner visninger.
På topplisten er det generelt mange norske artister. Like bak Gurobelly ligger Alan Walker med 6,6 millioner følgere, Marcus og Martinus med 4,7 millioner, og Aurora med 4,6 millioner. Lenger nede er navn som Girl in red, Subwoolfer, Kygo og hans nye artistflamme Victoria Nadine.
Ellers finner man en blanding av norske influensere innen tema som sminke og mote, dansere, atleter, skuespillere, og komikere som Herman Flesvig og Oskar Westerlin, begge med snaut en halv million følgere hver.
I tillegg farges listen av en rekke nisjer, som Kristina Bonnevies profil. Hun kler seg ut som viking og hyller norsk natur, noe som bidro til at hun fikk over 400.000 TikTok-følgere på én måned, ifølge VG. I tillegg finner vi Nordsjø-fiskeren Benjamin Bakke, FisherBenny, som legger ut videoer fra fiskebåt i heftig sjø. Han er høyt på listen med sine 4,2 millioner følgere og nesten 100 millioner likerklikk. En mer kunstnerisk profil er Sheikhen Designs, som deler videoer av at han lager smykker og ringer av gamle norske sølvskjeer.
Over 1,2 millioner følger norsk politi
Mest overraskende er det kanskje at to politidistrikter havner høyt på topplisten. Politidistriktet i vest har over 730.000 følgere og snaut 11 millioner likerklikk, og ligger dermed på en 32. plass på NRKs toppliste. Politiet i sørvest ligger noen plasser bak med 486.000 følgere og 5,5 millioner likerklikk.
– Hva gjør egentlig norsk politi på TikTok?
– Hovedhensikten med å være på TikTok er å senke terskelen for å ta kontakt med politiet. Vi opplevde at få unge tok kontakt gjennom vår chatfunksjon på nett. Derfor opprettet vi en TikTok-bruker i november 2019 for å se om vi kunne nå de unge, sier politioverbetjent Rune Fimreite, fagleder for politiets nettpatrulje i vest, som står bak profilen.
Han forteller at mye av trafikken også kommer fra andre land, men at de har nærmere en halv million norske følgere. Og responsen har vært god.
– I oktober 2019 fikk vi fire henvendelser på chat på en måned fra aldersgruppen 10-19 år, mens i mai 2021 fikk vi 200 meldinger fra samme aldersgruppe. Det viser at det har virket, sier Fimreite.
En del av innholdet politiet legger ut handler om forebygging, og de gir råd om hva man bør gjøre dersom man for eksempel opplever å få bilder på avveie. Politiet blir også tagget i videoer og kommentarer brukere synes er “ugreie”.
– Da kan ofte innholdet bli slettet, fordi brukerne som har lagt det ut vet at politiet kommer til å se det, sier Fimreite.
Underholdning og informasjon
Men det er ikke de forebyggende videoene som slår aller best an på videodelingstjenesten. Den mest sette videoen til @politivest viser en patrulje som synger med noen gatemusikanter. Videoen har imponerende 16,5 millioner visninger og 1,8 millioner likerklikk. En annen video, der to politibetjenter bruker et filter der øyne og munn popper ut av hodet, har fått 14,8 millioner visninger, og skal i tillegg til Norge ha gått spesielt godt i Midtøsten.
Trend-videoene har politiet bevisst med i miksen for å beholde interessen, og dermed kunne nå mange med mer nyttig og informativt innhold. Det er likevel grenser for hva de deler.
– Vår filosofi er at vi gjerne kan bruke litt humor for å gjøre det morsomt og ufarlig, men at det ikke skal oppfattes useriøst, sier Fimreite.
Kapital lyktes ikke i å få en kommentar fra Spetalen før saken gikk til trykk.