<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

På rett kjøl

Det meste har gått medstrøms for Knut Nikolai Tønnevold Ugland etter at han i fjor overtok roret i Uglands Rederi. Selv synes han redertittelen er litt fjern.

Alene på topp: Knut Nikolai Tønnevold Ugland overtok hele Uglands Rederi etter at bestefaren hoppet over et ledd i arveoppgjøret. Foto: Elisabeth Grosvold Altenborg
Næringsliv

Etter flere magre år sendte et sterkt tørrlastmarked resultatet i J.J. Ugland-konsernet til værs i fjor. Det er gode nyheter for eneeier og milliardær Knut Nikolai Tønnevold Ugland (36).

– Det er fantastisk å oppleve oppgang igjen, sier rederarvingen.

Også inneværende år ser ut til å bli bra.

– I fjor tok det litt tid før vi fikk effekt, siden mange skip allerede gikk på TCer til langt lavere rater. I år fikk vi effekt fra starten av året.

Selv om markedet svekket seg fra sensommeren og frem til nå, er selskapet sikret full dekning ut dette året og om lag 50 prosent for neste år til gode rater.

– Vi ser derfor at vi får minimum tre bra år ut av denne oppturen.

Stolt og ydmyk

Det skapte sjokkbølger da det for 12 år siden ble kjent at tidligere eier, nå avdøde Johan Jørgen Ugland, hoppet over en hel generasjon og gav hele shippingimperiet til et av sine barnebarn. Den gang fotballkeeper på Jerv, Knut Nikolai, hadde aldri drømt om noe liv i luksus. Derfor tilfalt hele rederiet ham. På grunn av hans unge alder ble et forvaltningsråd satt til å styre skuta, men i fjor satte arvingen omsider sjøbein. Da fikk han råderett over verdiene i familiekonsernet og en anslått formue på 3,8 milliarder kroner. Om et år blir han også styreleder.

– Egentlig var jeg innstilt på å bli melkebonde. Å si at jeg drømte om dette er å dra det litt langt. Jeg er stolt av redertittelen, men den er fortsatt litt fjern, sier han.

Unggutten er imidlertid fast bestemt på at han skal klare brasene.

– Jeg er veldig stolt og ydmyk over at jeg ble valgt til å overta. Og det var aldri noen tvil fra min side. Prosessen og tilvenningen har vært så lang at det etter hvert føles ganske naturlig, sier han.

– Jeg er veldig stolt og ydmyk over at jeg ble valgt til å overta.
Knut Nikolai Tønnevold Ugland, eier J.J. Ugland

Litt etterpåklok

Uglands Rederi ble stiftet i 1930 og er det eldste selskapet under J.J. Ugland-paraplyen. I årenes løp har rederiet vært innom de fleste segmenter, bortsett fra gass- og containerskip. I dag driver og eier bedriften en bulkflåte av typen Supramax/Ultramax, PSVer, lektere og et kranskip.

– Tidligere var Uglands Rederi også i tank og eide og drev bøyelastere. Vil dere tilbake i tankfarten igjen?

– Vi driver shuttletankere fra Canada sammen med Knutsen OAS, men vil nok ikke eie slike skip igjen. Konvensjonell tank er mer aktuelt, men foreløpig fokuserer vi på de segmentene vi er inne i, sier Tønnevold Ugland.

Ugland-konsernet vurderte å kjøpe offshore serviceskipsrederiet K Line Offshore i Arendal da den japanske eieren bestemte seg for å call it a day.

– Angrer du på at dere ikke overtok når du ser hvordan markedet for ankerhåndterings- og store plattformforsyningsskip har utviklet seg?

– Det er alltid lett å være etterpåklok. Vi fokuserer heller på det som har gått bra. Både bulkflåten og PSVene har hatt en flott verdiutvikling, og vi er glade for at vi ikke har solgt flere skip for tidlig i oppgangen.

Ekstreme svingninger

Shippingbransjen innebærer høye bølgetopper, men også dype bølgedaler. Selv er ikke Tønnevold Ugland særlig glad i risiko.

– I utgangspunktet er jeg ikke det, men ettersom man må bli vant til det, så vil jeg heller si at jeg tåler endel risiko. Man blir jo eksponert mot ekstreme svingninger hele tiden. Så litt herdet har jeg blitt. Ellers har vi jo også mange erfarne folk i rederiet som ofte viser vei når det stormer litt, sier han.

Man blir jo eksponert mot ekstreme svingninger hele tiden. Så litt herdet har jeg blitt.
Knut Nikolai Tønnevold Ugland, eier J.J. Ugland

For å veie opp for de voldsomme svingningene i shipping og offshore er konsernet i gang med å diversifisere med satsing på kapitalforvaltning. Høyere fraktrater for rederiets bulkcarriere har gjort det mulig å overføre større verdier til det nye satsingsområdet. Selskapet Ugland Kapital skal etter planen investere i aksje- og obligasjonsfond, eiendomsfond, samt private equity og hedgefond.

– Uten å tallfeste noe så er planen at Ugland Kapital skal stå for en vesentlig del av totalbalansen i konsernet fremover, forteller rederarvingen.