<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Jerry Seinfeld i streetwear-kampanje

Jeans. Hvite joggesko fra Nike. Button down-skjorte. Blå dressjakke. Pappastil. Slik er vi er vant til å se komiker Jerry Seinfeld – helt til det amerikanske streetwear-merket Kith ansatte ham som modell. 

Jerry Seinfeld i annonse for streetwear-butikken Kith. Foto: Kith / Mark Seliger
Livsstil
Ganske uvant: 68-åringen ikledd vaskeekte streetwear og hype-plagg. Foto: Kith/Mark Seliger

Få kjendiser er like rike som 90-tallets sitcom-legende Jerry Seinfeld. Den 68 år gamle komikeren er ifølge Yahoo Finance verdt nær en milliard dollar, tjent på blant annet serien under eget etternavn, filmer og humorspesialer. På fritiden samler han på biler – gjerne og aller helst svinedyre Porsche-modeller. I klesveien foretrekker han tilsynelatende pappastilen. Ingen hadde derfor forventet å se ham i joggebukser, caps, rare joggesko og andre klær som tenåringer med bitcoin brennende i lommen står i internettkø for å kjøpe. 

Men nå har det altså skjedd. Det amerikanske streetwear-merket Kith har ansatt ingen ringere enn Seinfeld som modell for høstens nøkkelplagg i hype-kategorien. 

Bildene – som er tatt av den kjente portrettfotografen Mark Seliger – viser Seinfeld ikledd slim fit-bukser med brodert mønster, blomsterskjorte, hipster-fleecejakke og luftige sneakers. 

Kith

  • Amerikansk klesforretning og streetwear-merke. 
  • Navnet kommer av det engelsk uttrykket "kith and kin", som betyr "venner og familie". 
  • Samarbeider med kjente produsenter innenfor mote. Først og fremst kjent for spesialdesignede sneakere, basert på modeller fra eksempelvis New Balance og Asics. 
  • Selger også streetwear under egen merkevare. 
  • Ledes av designguru Ronnie Fieg. 

Har det fungert? Definitivt. Halve internett har bemerket hvor finurlig det hele ser ut. Magasinet Esquire kaller ham “trendsetter”, og New York Post omtaler det hele som “en studie i chic”. Andre tok til Twitter i frustrasjon og tastet frem i mindre positive ordlag. Instagram ble raskt full av memes som så humoren i det hele. 

Litt veldedighet i bildet

Hvorfor? Det er et godt spørsmål. Trenger Seinfeld pengene? Eller var det bare en morsomhet? 

Støtter Queens College: Deler av inntekten fra kleskolleksjonen Seinfeld stod modell for går til skolen i New York hvor komikeren selv har vært student. Foto: Kith/Mark Seliger

Noe av svaret finnes nok i bakgrunnen for deler av kleskolleksjonen. Kith er både forretning og merke, som med sjefen Ronnie Fieg har gjort seg store på designsamarbeid med andre kjente og ikoniske merkevarer. Eksempelvis New Balance, Levi’s, Adidas, BMW og Versace. 

Denne gangen er flere av plaggene fra Russell Athletics. Joggebukser, collegensere og T-skjorter er printet med et knippe skolers logo. En av skolene er Seinfeld tidligere elev ved: Queens College. Gjennom deres veldedighetsorganisasjon, Kinnect Foundation, har streetwear-selskapet blant annet forpliktet seg til å finansiere flere stipender til studenter. 

Det skal sies at dette ikke er første gangen streetwear-smartingene i Kith gjør et stunt som dette, med en eldre og kjent kar i ungdommens klær. I våres pimpet de eksempevlis opp skuespiller Steve Buscemi (64) i sesongens beste joggebukser og capser med flat brem. Det funket da også, men ikke like bra som nå.