<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Det er vanskelig å ikke nære en viss respekt for en av vår tids virkelig visjonære entreprenører og industribyggere – kanskje den største i sin generasjon. Derfor er det ikke så rart at det ble sirkus da Elon Musk nylig beæret Stavanger og det som tidligere var kjent som Oljemessen – nå omdøpt Energimessen – med sitt nærvær. Mellom deltagelse i det offisielle programmet og “guttastemning” på hotellrommet rakk Tesla-gründeren å uttale seg om alt fra fornybar energi til forplantning, og nærmest hvert ord ble slått stort opp.

Man kan si at den definisjonsmakten Musk besitter, er noe han har fortjent. Og det gjør det ekstra oppsiktsvekkende at nettopp mannen som leder an i elbilrevolusjonen er blant dem som har gått hardest ut mot ESG (miljø, sosiale forhold og selskapsstyring). Hans utspill på Twitter om at konseptet er en “scam” er noe skeptikerne – spesielt i USA – sluker rått og bruker for alt det er verdt i et stadig mer polarisert politisk ordskifte. Musk er ikke bare god til å lage biler, han er også god til å skape debatt, noe du kan lese mer om i introduksjonssaken på side 14 og i kronikkpakken bakerst i magasinet.

Men samtidig illustrerer Musks raljering hvorfor behovet for bred og sannferdig bærekraftrapportering, et tema vi vier mye plass i denne utgaven, er så stort. Det som fremstilles som bærekraftig, må faktisk også være det – på alle måter. I 2022 holder det ikke at the endgame er en grønnere verden, og det gjelder så vel for Tesla som for alle andre. Det er et faktum at Musks virksomhet ikke har vært forskånet for negative ESG-relaterte oppslag, knyttet til blant annet rasisme og dårlige arbeidsforhold, noe man som investor må være klar over.

“Tesla spiller kanskje en rolle i å fjerne fossilbiler av veien, men selskapet har falt bak sine konkurrenter sett gjennom en bredere ESG-linse”, oppsummerte sjefen for S&Ps ESG-indeks etter at de luket ut Tesla fra sin topp ti-liste.

Det siste året har man sett myndighetene i flere land stramme grepet om finansielle aktører som selger angivelig bærekraftige produkter, men mangler den nødvendige dokumentasjonen. Dette tar seg selvsagt dårlig ut for dem det gjelder, og kan tas til inntekt for et syn om at bærekraft og ESG egentlig kan sidestilles med markedsføring. Men det vil være en feilslutning – på sikt vil konsekvensene være positive. Voksesmerter er et sikkert tegn på vekst, og som på alle andre områder i livet blir man i større grad holdt ansvarlig, jo mer moden man blir. 

Når alt kommer til alt, er det ikke sikkert Musk bryr seg om kritikken i nevneverdig grad. Kanskje er han tilbøyelig til å mene at målet helliger middelet. Uansett er han larger than life, og han kan dessuten le høyere enn noen andre i verden på vei til banken. Men det som var godt nok i går, er ikke nødvendigvis godt nok i dag, og han bør passe på at ikke konkurrentene suser forbi på flere fronter i årene som kommer.

Kapital er mediepartner for rapporten Bærekraft på børs, som utarbeides av Position Green Group. I rapporten analyseres og rangeres bærekraftrapporteringen til de hundre største børsnoterte selskapene i Norge, Sverige og Danmark. Resultatene finner du i Kapital uke 36, samt på kapital.no fra 9. september!