<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Venter sterkt fjerdekvartal – analytiker sier kjøp

Play Magnus er en kjøpskandidat, skal vi tro analytiker Øystein Elton Lodgaard i ABG Sundal Collier. Han forventer sterke tall fra selskapet for fjerde kvartal.

SJakk på børs: Magnus Carlsens sjakkselskap Play Magnus gikk på børs i fjor, og har i dag en markedsverdi på over en milliard kroner. Tech-analytiker Øystein Elton Lodgaard spår videre vekst for selskapet. Foto: NTB
Investeringsanbefalinger

– Play Magnus ligger an til å få et meget sterkt fjerde kvartal. Dette er drevet av selskapets egen helårsturnering “Champions Chess Tour”, som blant annet vises på Eurosport og NRK/TV2. Dette gir selskapet sponsorinntekter, men enda viktigere er at det driver brukere inn til Play Magnus-sider, sier tech-analytiker Øystein Elton Lodgaard i meglerhuset ABG Sundal Collier. Han mener selskapet er en god kjøpskandidat i forkant av neste kvartalsrapport, som er ventet 17. februar.

Selskapet har blant annet sikret seg de to tech-selskapene Airthings og Meltwater som sponsorer i helårsturneringen sin. Begge selskapene har interessant nok, i likhet med Play Magnus, blitt notert på vekstbørsen Euronext Growth (tidligere Merkur Market) i løpet av fjorårets siste halvdel.

Sjakk i vinden: ABG-analytiker Øystein Elton Lodgaard trekker frem Netflix-serien The Queens Gambit som en positiv driver bak Play Magnus-aksjen. Foto: ABG Sundal Collier

– Det at selskaper som i utgangspunktet ikke har noe med sjakk å gjøre er interessert i denne turneringen viser hvilket potensiale de ser både i denne turneringen og i sjakk som tilskuersport.

Play Magnus eier også nettsidene Chessable og Chess24, i tillegg til sjakk-appen med samme navn som selskapet hvor man kan spille mot simulerte utgaver av Magnus Carlsen i ulike aldre. Førstnevnte er en læringsplattform for sjakk, mens sistnevnte er en bred plattform der man blant annet kan spille, følge konkurranser og lese sjakkrelaterte nyheter.

Netflix-serie gir boost

– I tillegg har populariteten til Netflix-serien The Queen’s Gambit ført til en stor økning i interessen for sjakksporten, sier Lodgaard.

Streamingsuksessen The Queen’s Gambit ble lansert i høst, og har hittil satt seerrekord hos strømmetjenesten Netflix. Serien på syv episoder omhandler livet til et kvinnelig sjakkvidunder.

– Serien er god på å vise at sjakk kan være en kompetetiv og spennende sport. Vi tror at dette kan føre til en langsiktig positiv effekt for interessen for sjakk, og dermed også for Play Magnus.

På kort sikt venter meglerhuset et sterkt fjerdekvartal, noe som vil være en positiv trigger for aksjen.

– Vi har et booking-estimat (fakturerte inntekter) på 2,7 millioner dollar for fjerde kvartal, mens selskapet selv har guidet på 2,5 millioner dollar. Hvis de når vårt estimat vil det være en økning på rundt 115 prosent år-over-år, og 40 prosent kvartal-over-kvartal.

– Hva er kursmålet deres for aksjen?

– Vi har et seks-måneders kursmål på 27 kroner, forteller Lodgaard.

Play Magnus ble lansert på Euronext Growth den 8. oktober. ABG Sundal Collier fungerte som tilrettelegger for noteringen, og aksjen har siden den tid steget nærmere 25 prosent. Aksjen endte dagens handel på 22,30 kroner.

Går i minus

– Hva er risikoen i aksjen?

– Selskapet har selv guidet for sterk vekst og marginforbedring over de kommende årene. Dette må de levere på. Det tjener ikke penger i dag, men vi mener det har mer enn nok kapital til å klare seg frem til de når break-even.

I november leverte Play Magnus sterke tall fra tredje kvartal, med to millioner dollar i inntekter. Likevel hadde selskapet et negativt resultat før skatt på 26 millioner kroner grunnet betydelige vekstinitiativer, ifølge Finansavisen.

– Hvor er Play Magnus på lengre sikt?

– Selskapet har satt seg et mål om at de skal vokse 50 prosent årlig, og nå fakturerte inntekter på 60 millioner dollar i 2025, samt en EBITDA-margin på 30 prosent. Men dersom touren deres blir en stor suksess ser vi oppside til dette målet drevet av både høyere sponsor- og lisensinntekter, og høyere inntekter for deres andre sider og apper.