<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Astrid S og Morten Ramm samarbeider om bærekraftig mote

Midt i coronapandemiens verste dager gikk komiker Morten Ramm og popartisten Astrid S sammen og stiftet selskapet By Astrid, med mål om å produsere mer miljøvennlige klær. Snart slippes andre kolleksjon.

Grønt forbilde: I tillegg til å klimakompensere turneene sine har popartisten Astrid S nå startet et eget selskap som skal lage mer miljøvennlig merchandise.  Foto: Michael Angeles
Næringsliv

Astrid Smeplass, kjent under artistnavnet Astrid S, har etter femteplassen i Idol i 2013 gjort kometkarriere i musikkbransjen. Det var samarbeidet med den canadiske artisten Shawn Mendes på debutalbumet hans Handwritten – som toppet den amerikanske Billboard-listen i 2015 – som for alvor satte ungjenta fra Trøndelag på verdenskartet. 24-åringen ble Årets Spellemann i 2018.

Med sitt nyopprettede selskap By Astrid vil popartisten nå, sammen med blant andre komiker Morten Ramm – kjent fra TV-programmer som Manshow og Torsdag kveld fra Nydalen – produsere “grønnere” mote for å bygge opp under merkevarenavnet Astrid S.

– Når Astrid skal lage noe, er det viktig for henne å kunne produsere ting på en mer bærekraftig måte. Hun har tatt et tydelig standpunkt hva gjelder klima og miljø, og ønsker å minimere sitt fotavtrykk når hun lager produkter, sier Pia Nordskaug, daglig leder i det nye selskapet som skal produsere merchandise til Astrid S-universet.

Hun har tatt et tydelig standpunkt hva gjelder klima og miljø, og ønsker å minimere sitt fotavtrykk når hun lager produkter.
Pia Nordskaug, daglig leder i By Astrid

Styreleder og designansvarlig

Selskapet ble stiftet under coronapandemiens verste dager i vår, og eies av komiker Morten Ramm, Nordskaug selv og Astrid Smeplass, som er styreleder og designansvarlig i By Astrid.

– Det er utrolig bra at forbilder som Astrid er med på å sette en mer bærekraftig retning for bransjen. Astrid er veldig kreativ, og har masse ideer. Det er inspirerende at hun som en ung artist våger å utfordre konvensjonell produksjon i en av de mest forurensende industriene, sier Nordskaug.

Kontroll: Popartisten Astrid S ville samarbeide med Morten Ramm og Pia Nordskaug (t.h.) i eco.logic for å få kontroll på hele produksjonslinjen. Her er de to sistnevnte på fabrikkbesøk i Shanghai sammen med partner i Envelope1976, Celine Aagaard (t.v.). Foto: Frans Graham

Sammen med Morten Ramm står Nordskaug bak bærekraft-motehuset eco.logic, som blant annet har etablert merkevaren Envelope1976 sammen med tidligere moteredaktør og stilikon Celine Aagaard.

Ifølge Nordskaug startet de selskapet sammen med Astrid Smeplass fordi de ønsker å utfordre konvensjonell produksjon, og nå ut med budskapet om at både leverandør og forbruker i fellesskap må drive frem en endring i måten tekstiler produseres på.

– Tidløse plagg

– Merch-markedet er ofte drevet av lave prispunkter, og ofte er produktene laget av oljebaserte materialer som slipper mikroplast ved bruk og vask. Merch blir laget for å representere en merkevare, og det er derfor desto viktigere at plaggene blir laget på en måte som en artist kan stå inne for, sier Nordskaug.

Når en artist lager og bestiller merch og produkter i dag, er det vanskelig å få kontroll på hele produksjonslinjen, da det ofte er mange forskjellige underleverandører involvert, forteller hun videre. Astrid S skal ha ønsket å ta kontroll over dette selv gjennom det nye selskapet.

Astrid Smeplass i egenprodusert merch. Foto: Michael Angeles

Pr. i dag samarbeider By Astrid med et knippe fabrikker og leverandører i Tyrkia. For tiden har de også en egen agent i Tyrkia som gjør fabrikk-kontroll siden de ikke kan reise ned selv grunnet coronapandemien. I tillegg klimakompenserer de alt som produseres gjennom FN-programmet Climate Neutral Now og Chooose. 

– Det skal være en uttalt miljøfordel i alle produkter Astrid designer, og det legger føringer for hva vi kan produsere. Det er ikke alltid vi klarer å finne et alternativt materiale som er hensiktsmessig å bruke. Da dropper vi å lage det spesifikke plagget, sier Nordskaug.

Det skal være en uttalt miljøfordel i alle produkter Astrid designer, og det legger føringer for hva vi kan produsere.
Pia Nordskaug

Hun forteller at de produserer tidløse plagg som skal kunne brukes på tvers av sesonger, samt at de også tar ting på bestilling for å redusere overproduksjon. 

Verdensturné utsatt

– Om to–tre uker dropper det en ny kolleksjon fra By Astrid. Vi slapp første kolleksjon for et par måneder siden. Det var en baselinje med enkle logoplasseringer, hvor alt er i GOTS-sertifisert, økologisk bomull. Jeg kan avsløre at det nye droppet er en videreføring av det første droppet. Det er også et tydelig uttrykk av universet på den nye platen til Astrid S, sier Nordskaug.

I høst skulle nemlig Astrid S vært på en omfattende verdensturne i forbindelse med debutalbumet Leave it beautiful, som naturlig nok er utsatt på grunn av coronapandemien. Både den første og den andre kolleksjonen skulle følge live-planen hennes. Men nå slipper selskapet et begrenset volum i nettbutikken i stedet. 

Nordskaug mener deres viktigste oppdrag er å vise at det går an å lage alt fra high fashion til street wear på en litt mer miljøvennlig måte, samtidig som man skal bevisstgjøre forbrukere og oppfordre til å sjekke hva ting er laget av og hvor det er laget. 

– Det er viktig å understreke at det ikke er mulig å være 100 prosent miljøvennlig når man produserer tekstiler i dag. Skal man være det må man produsere null, og forbruker må konsumere null. Det er likevel helt nødvendig å redusere det totale utslippet ved å ta i bruk mindre forurensende løsninger, avslutter Nordskaug.