I slutten av mai åpnet Sveaas Kistefos-museet for sesongen. I samme slengen fortalte han Kapital om sine siste kunstkjøp.
– Det var et maleri av Alex Israel og et vevet maleriverk av Matt Connors.
– Hvorfor du kjøpte disse to verkene? Hva du falt for?
– Maleriet av Alex Israel likte jeg godt fordi lerretet har hans profil, og inn i profilen er det malt to mennesker som ser ut over Los Angeles. Matt Connors’ vevnad, eller tekstilarbeid, syntes jeg var veldig spennende i farge- og figurutvalget. Jeg har ikke har sett lignende før på vevnad. Dette er det andre eller tredje vevnadsbildet i samlingen.
Jeg har ikke har sett lignende før på vevnad. Connors’ er det andre eller tredje vevnadsbildet i samlingen.
– Hvor har du kjøpt verkene?
– Hehe, det kan du spørre om, men hvor de er kjøpt er jo fullstendig uvesentlig, mener han.
Det er trolig at Sveaas har kjøpt verkene i førstehåndsmarkedet. Connors-arbeidet ble laget i fjor, mens Israel-bildet er datert 2017.
“Brukt pilkast-metoden”
Israel (37) kommer fra Los Angeles og er en yndet kunstner i Hollywood-kretser. Noen omtaler han som en ny Andy Warhol. Astrup Fearnley Museet hadde en egen utstilling med ham i 2016. Til tross for hans unge alder har Israels kunst begynt å dukke opp i auksjonsmarkedet og har blitt solgt for opptil 8,5 millioner kroner.
Connors (47) er også amerikansk og bor i New York. Han er kjent for abstrakte motiver og er innkjøpt av de prestisjetunge museene Museum of Modern Art, kjent som MoMA, i New York og Hammer Museum i Los Angeles.
Sistnevnte museum viste en stor utstilling med Los Angeles-kunstneren Lari Pittman i fjor. Pittman skulle vært hovedkunstneren på Kistefos i år, men måtte skyves på på grunn av corona. Løsningen ble å vise verk fra Sveaas’ egen samling. I det nye museumsbygget The Twist vises 35 verker. De er kjøpt i perioden 1996–2020. De to sist innkjøpte arbeidene er ikke blant dem.
Samtidig som museet åpnet for sesongen, ble det kjent at Sveaas legger halvparten av samlingen sin på 1.600 verker i en egen stiftelse med en anslått verdi på en halv til en milliard kroner.
– Hvordan er de 800 verkene valgt ut?
– Vi har brukt den kjente pilkast-metoden, sier Sveaas.