Fra 23. etasje i Postbygget i Oslo sentrum kan lederen av den norske delen av konsulent-giganten se tilbake på omsetningsrekord i 2019 og en flott start på 2020. Så kom pandemien, dramatisk oljeprisfall og mørke utsikter for norsk økonomi.
– Likevel er jeg optimist. Jeg legger meg ikke ned, jeg vil fighte for oppdragene og for businessen fremover, sier administrerende direktør Kjell Rusti, som har to tusen IT-konsulenter i rekkene.
Sopra Steria er et av de aller største IT-konsulentselskapene i Europa, med 46.000 medarbeidere og en bred tjenesteportefølje innen digitalisering. Ifølge sjefen i Norge har Covid 19-situasjonen blitt løst ved at konsulenter har jobbet fra hjemmekontor, og selskapet har opplevd bare moderat bortfall av oppdrag og omsetning.
– Noen kunder har stengt ned virksomheten sin på kort sikt, og en god del prosjekter har blitt stoppet, men jeg er likevel imponert over hvordan vi har klart å stå imot og beholdt omsetning, sier Rusti. Selskapet har bestemt seg for en offensiv tilnærming og vil hverken permittere eller si opp medarbeidere. I stedet tar man inn 50 studenter til sommerjobb, og 150 nyansatte begynner 15. august.
– Vi har sagt til dem at vi fortsatt ønsker dem hjertelig velkommen. Det har vi fått veldig god respons på. Men for businessen er det vanskeligere å forutsi andre halvår nå enn det var i fjor, og jeg kjenner på det, vedgår konsulenttoppen. Han presiserer:
– Å selge nye prosjekter i dagens hverdag tror jeg blir tøffere. Uten at jeg vet det sikkert, så er usikkerheten ute blant våre kunder større, det er i hvert fall slik jeg opplever det nå.
Å selge nye prosjekter i dagens hverdag tror jeg blir tøffere. Uten at jeg vet det sikkert, så er usikkerheten ute blant våre kunder større, det er i hvert fall slik jeg opplever det nå.Kjell Rusti, Sopra Steria
– Hva frykter du kan bli konsekvensene for dere?
– Det kan stoppe opp litt på nysalg, og det er det vi alle er litt redde for. Det kan resultere i større konkurranse, press på prisene og overskuddskapasitet. Men så lenge offentlig sektor fortsetter å sette i gang nye ting, så vil det hjelpe, og det er mitt budskap til statsministeren: Hold hjulene i gang nå!
– Makroøkonomer mener vi går inn i en beksvart periode i norsk økonomi, hvordan vil det ramme dere?
– Vår bransje handler om å forbedre det eksisterende og utvikle nye forretningsområder, og det kan bremse ned, men det stopper ikke opp. Jeg tror at de gode, de kreative og de løsningsorienterte – slik vi prøver å være – vil ha en god fremtid, selv om det nok blir tøffere, avslutter Rusti.
Lokomotiver betyr enormt
I oljebransjen har nylig Aker BP kvittet seg med 250 konsulenter, og av de 300 som er igjen, må mange se seg om etter annen oppdragsgiver. SAS går samme vei. Flyselskapet fjerner et ukjent antall konsulenter og stopper eller utsetter en rekke prosjekter innen IT og markedsføring.
I arbeidsgiverorganisasjonen Virke er man bekymret for hva som vil skje med konsulentenes ordrebøker dersom flere av de store selskapene gjør som Aker BP og SAS.
– Ordreinngangen var god i forkant av Covid-19. Men nå er det først og fremst en ekstremt stor usikkerhet der ute. Det vil merkes hvis de store lokomotivene innen handels- og tjenestenæringen og industrisiden i norsk økonomi kutter i aktiviteten. Selskaper som Equinor, Hydro, Telenor og Yara er viktige kunder. Hvis de dabber av, vil det ha enorm betydning. Det er stor usikkerhet særlig innenfor petroleum og petroleumservice og selvfølgelig fornybar energi, hvis det bremser helt opp, har dette også konsekvenser for fornybar-bransjen, sier Virke-sjef Ivar Horneland Kristensen.
Selskaper som Equinor, Hydro, Telenor og Yara er viktige kunder. Hvis disse dabber av, vil det ha enorm betydning.Ivar Horneland Kristensen, Virke-sjef
Accenture dropper sommervikarer
Tonje Sandberg, administrerende direktør i Accenture Norge, forteller om vesentlig vekst i både omsetning og antall ansatte (nå 1.100) før pandemien. Nå er situasjonen annerledes, og det vurderes forsinket oppstart for de 40 nyansatte som kommer til høsten, og for 30–50 sommervikarer er det stopp.
– Vi gjennomfører ikke summer interns i år. Vi liker å ha dem nær oss og arrangere mye sosialt, og det går ikke med Covid-19. Men vi kommer til å kjøre et alternativt opplegg til høsten, sier Sandberg og fortsetter:
– Det er viktig å få frem at vi har greid å holde produktiviteten oppe og at vi har løst utfordrende oppgaver selv med de rammebetingelsene vi har nå: Vegvesenets Autosys-prosjekt, vi har bidratt til at skattemeldingene har kommet som vanlig fra Altinn, og vi har laget ulike Covid-19-løsninger, som for eksempel å få en oversikt over smittevernutstyr hos tannleger, forteller Sandberg.
Senker guidingen
Etter pandemien senket Julie Sweet, global sjef i Accenture, guidingen på selskapets vekst fra 6–8 prosent til 3–6 prosent. Nysalget av oppdrag bekymrer også Sandberg.
– Det er klart at Covid-19 påvirker både oss og kundene våre, men det viser også noe som er viktig, nemlig hvor mye, også kompliserte ting, som kan løses via teknologi. Med 510.000 ansatte er vi verdens største bruker av Microsoft Teams, og vi har gjort enda mer bruk av dette nå, sier Sandberg, som blant annet holder videokonferanse hjemmefra for alle ansatte i Norge.
Det er klart at Covid-19 påvirker både oss og kundene våre, men det viser også noe som er viktig, nemlig hvor mye, også kompliserte ting, som kan løses via teknologi.Tonje Sandberg, administrerende direktør i Accenture Norge
– Flere og flere av kundene våre greier også å være med på den utviklingen, og det gir perspektiver på hva man kan klare i fellesskap med bruk av teknologi.
I likhet med Sopra Steria er Accenture Norge-sjefen opptatt av at det offentlige ikke skrur på bremsene nå.
–Det er viktig at staten og de store selskapene med høy statlig eierandel fortsetter å investere i teknologi og bruke det kommersielle markedet i denne situasjonen. Vi som industri er klare for å ta i et tak for modernisering og digitalisering, reklamerer hun.
–En helt annen verden
Med avvikende regnskapsår, som slutter 1. juni, hadde Deloitte Norge en vekst i rådgivningstjenester på 16 prosent sammenlignet med året før. Den sterke veksten fortsatte i resten av kalenderåret 2019 og starten av 2020.
– Fra mars 2020 har det vært en helt annen verden. Vi har noen områder som er relativt upåvirket, noen områder som opplever økt aktivitetsnivå, og vi har noen områder som opplever at prosjekter utsettes, nedskaleres eller kanselleres. I sum har vi hatt et synkende aktivitetsnivå siden medio mars, og vi ser for oss et fortsatt lavere aktivitetsnivå på rådgivningssiden på kort og mellomlang sikt, sier CEO i Deloitte Norge, Sjur Gaaseide, som leder 1.500 revisorer, advokater og konsulenter.
Samtidig ser Gaaseide at konsulentmarkedet er i endring, og at situasjonen skaper nye områder og tjenester som han tror vil vokse frem over tid.
– Vi har som ventet en god del prosjekter der vi bistår med håndtering av krisen, men vi begynner også å se prosjekter som handler om veksten som kommer i neste fase. Den nye normalen byr dermed på mange spennende muligheter, og vi ser allerede de tidlige tegnene til at det er i ferd med å skje.
Den nye normalen byr dermed på mange spennende muligheter, og vi ser allerede de tidlige tegnene til at det er i ferd med å skje.Sjur Gaaseide, Deloitte
– Når ledigheten i Norge er høy og trolig vil øke med langsiktige konsekvenser, er ikke da konsulentene de første som ryker ut døren?
– Rollene som konsulenter fyller, er gjerne basert på en kombinasjon av kompetanse og gjennomføringskraft og -kapasitet. Mange av prosjektene er så strategisk viktige for kundene, og konsulentene representerer så kritisk kompetanse og erfaring, at virksomhetene velger å kjøre disse selv i usikre tider som dette. I andre situasjoner blir prosjekter kuttet enten ut fra et kostnadsperspektiv, eller fordi man ikke har ledelseskapasitet til å håndtere dem internt.
Norge er vekstvinner i Norden
For første gang på syv år ble Norge vekstvinner i de nordiske konsulentmarkedene. Det går frem av 2019-rapporten om konsulentmarkedene fra Source Global Research. Takket være høyere oljepris og digitaliseringsbølge vokste det norske markedet 5,9 prosent til totalt 722 millioner euro, eller nesten åtte milliarder kroner. I volum er Norge likevel betydelig mindre enn de rundt 12 milliardene som det kjøpes slike tjenester for i Sverige. Veksten bremset imidlertid opp hos søta bror i fjor og var nede i 4,9 prosent, mot 8,9 prosent i 2018. Også det danske markedet er større enn Norge med et volum på 9,4 milliarder kroner. IT-konsulenter står for den største veksten i Norden, og økt fokus på digitalisering og gode kundeopplevelser trekkes frem som en av grunnene til at Norge vokser mest i bruken av konsulenter. En annen trend som skaper etterspørsel er nordmenns vei bort fra oljeøkonomi og ambisjon om å avslutte salget av fossile biler innen 2025. Bærekraft er blitt et alt viktigere tema, og bedriftene etterspør strategisk kompetanse for å entre en verden av mer fornybar energi, ifølge rapporten.