Tripp, trapp, triumf!
– Alt eierskap har sin tid. Fokus har vært å forvalte sitt pund heller enn å gjøre det samme som farfar gjorde, sier Rune Stokke.
Det startet som et lite snekkerverksted, deretter møbelprodusent. Rune Stokke overtok som hovedeier etter sin far i 1997, og snudde familiebedriften fra underskuddsbedrift til et lønnsomt brand for barneutstyr, spesielt kjent for den populære barnestolen Tripp Trapp. I 2014 ble selskapet solgt for 3,2 milliarder kroner. Salgssummen ble fordelt på fire søskengrener. Rune Stokke satt igjen med drøye to milliarder kroner. Siden har provenyet blitt investert etter “læreboka”, med litt i eiendom, noe i verdipapirer og i industri.
– Gevinsten ble satt inn i Stokke Industri. Siden har verdijustert egenkapital vokst med cirka 40 prosent etter alle kostnader og ganske mye skatt for bedriften og eierne. Det er vi godt fornøyd med, sier Stokke.
Satte seg i førersetet
Familien var ikke ute etter å selge, men så at det trengtes betydelig kapital for å fortsette veksten. Samtidig hadde de i lengre tid hatt stor pågang fra private equity-aktører som ønsket å kjøpe seg inn eller å kjøpe selskapet.
– Vi valgte å sette oss i førersetet og kjøre en strategisk prosess der alle muligheter stod åpne. Valget ble salg fordi prisen var slik at jeg ikke trodde vi selv kunne rettferdiggjøre å være eiere videre, forteller investoren.
– Alle var enige?
– Ja. Inkludert bestefar som da var over 100 år gammel. Vi hadde åpne diskusjoner blant eierne. Vi solgte en bedrift, men ikke mulighetene og familien. I vår 88-årige historie har vi alltid funnet på nye ting og fått frem nye ideer, men det har tatt forskjellige former.
Stokke har aldri angret på salget.
– Nei. Jeg tror jeg ville gjort det samme igjen. Bedriftens videre liv og vekst er viktigere enn å holde seg fast som eier. De fleste av våre konkurrenter fra tidligere år har stått på stedet hvil eller er borte i dag. Jeg tror alt eierskap har sin tid. Fokus har vært å forvalte sitt pund heller enn å gjøre det samme som farfar gjorde.
Klør i fingrene
Investoren innrømmer imidlertid at det noen ganger klør litt i fingrene.
– Tenker du noen gang at du kunne gjort jobben bedre enn de nye eierne?
– En kan vel gjøre seg noen refleksjoner innimellom. Etter mange aktive år i bedriften følger jeg selvfølgelig med. Men Stokke er fortsatt en svært lønnsom bedrift med hovedkontor i Norge, og den vokser.
Ifølge Stokke har ikke salget endret måten han lever på.
– Nei. Forbruket og livsstilen er som før. Jeg ser ikke på kapitalen som “min”. Den er et verktøy vi kan skape noe med, til nytte for samfunnet og bedriften. Det er fortsatt et ansvar, og en må bruke hodet. Men så klart gir det spennende dager med både opp- og nedturer.
– Hva er det viktigste du har lært av salgsprosessen og den videre forvaltningen av gevinsten?
– Bruk tid, ikke ha det travelt med å investere pengene. Det er viktig å bygge relasjoner og samarbeide med andre. Og gode folk i egen organisasjon og eget styre har vært viktig for oss. Stokke-suksessen er et teamarbeid, og ikke et resultat av mine vurderinger alene.
– Og ditt beste tips til andre som vurderer å selge?
– Bruk god tid på prosessene før beslutning og før salgsprosess! Hvis en fortsatt mener en har risikovilje, mye å tilføre bedriften og har kapitalen som trengs, er det kanskje for tidlig.