<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Amazons nye handlevogn vet hva du kjøper

Dash Cart er den nye handlevognen fra Amazon som scanner innholdet og tar betalt helt automatisk når kunden forlater butikken.

Foto: Amazon
Tech

Nettgiganten har i dag presentert enda en teknologisk nyvinning som skal gjøre handlerunden enklere. Dash Cart er en smart handlevogn som identifiserer innholdet ved hjelp av sensorer og som skal få sin debut senere i år i en Amazon-butikk i California. Når kunden sjekker ut av butikken blir betalingskortet belastet uten at innholdet må hentes opp.

Sjekker handlelisten

Alle vognene har en QR-kode og for å komme i gang må kunden først scanne denne koden i Amazon-appen. Techcrunch skriver at Dash Cart ikke egner seg for de virkelig store handledagene, men må begrenses til et par bæreposer.

Når man legger varer i kurven skal man høre et pip, men hvis vognen lyser opp oransje betyr det at den ikke klarte å lese innholdet. Da må man prøve en gang til. I tillegg til sensorteknologien har vognen også en skjerm der kundene kan sjekke og krysse av på sin Alexa Shopping List, der kan man også se hvor mye man etter hvert har handlet for. I et land der kuponger er en viktig del av shoppingen kan man også scanne disse.

Frukt og grønnsaker er en utfordring for alle som vil sjekke ut automatisk, og Dash Cart løser dette ved at man taster inn varenummeret og vekten.

Ikke bare i Amazon-butikker

Amazon har allerede introdusert "Just Walk Out" i sine egne Amazon Go-butikker, men dette alternativet fungerer ved at kameraer på hyllene sjekker hvilke varer som tas ut – og eventuelt legges tilbake.

Planen er at Dash Cart ikke skal erstatte denne løsningen i Go-butikkene, men vil bli testet ut i vanlige dagligvareforretninger. Amazon annonserte tidligere i år at de vil begynne å selge sin teknologi for selvbetjent handel også til andre kjeder, det samme gjelder den nye smarte handlekurven. Her har imidlertid selskapet en utfordring i at mengden varer kan være langt større og mer variert – og at det hele tiden kommer inn nye produkter som må identifiseres.