Kapital

Canal Digital vet hvilke programmer vi ser på – og hva vi tjener. Schibsted lager profiler basert på alt vi gjør på Finn og i nettavisene, mens Trumf lagrer våre kjøp av øl i fem år.

Annonse
– Norske virksomheter vet mer enn vi kunne forestille oss. Juridisk rådgiver Datatilsynet, Tobias Judin

Hva vet de egentlig om oss, de aktørene vi omgir oss med nærmest hver dag? Det finnes neppe noen som er bedre egnet til å stille dette spørsmålet enn Datatilsynet. Virksomheter som jobber med personlige data og som samler inn elektroniske spor om oss, møter gjerne Datatilsynet i rollen som tilsynsorgan. Her skal alle prosedyrer følges til punkt og prikke.

Men Datatilsynet kan også opptre som ombud, det vil si som en forlenget arm og representant for en helt vanlig nordmann. Det var nettopp dette to av de ansatte gjorde da de tok i bruk innsynsretten for å sjekke hva en håndfull virksomheter vet om dem – hvor mye informasjon de har samlet inn og lagret. Resultatet av dette ble masse personlige data om de to – og rapporten “Hva vet de om deg”.

– Da vi ba om innsyn, fikk vi så uhorvelig mye at vi nesten ikke trodde det var sant. Alle har sett oppslagene om hvor mye selskaper som Facebook og Google vet om oss. Men i vår runde fant vi at norske virksomheter også er en del av dette, og de vet mer enn vi kunne forestille oss, sier juridisk rådgiver Tobias Judin i Datatilsynet.

Han var en av de to som utnyttet sin helt personlige tilsynsrett til å sjekke hva som ligger lagret i virksomhetene, men hele tiden med full åpenhet om at de også jobbet i Datatilsynet.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn