<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
To generasjoner: Jens-Petter Selmer (i midten) og hans to sønner Christian August Selmer (t.v.) og Fredrik Selmer (t.h.) driver familiefirmaet sammen. Foto: Selmer

Norges største Ford-forhandler kjører sitt eget løp

RøhneSelmer har styrt unna elbil-boomen, men selger brukte dieselbiler som aldri før. I førersetet sitter tidligere rallyproff Christian August Selmer.

Nær halvparten av landets bilpark kjører fortsatt på diesel, og aldri har salget av brukte dieselbiler vært høyere enn i fjor. Den største økningen finner vi i hovedstaden, og et av merkene med størst vekst er Ford. Det er godt nytt for Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har fem anlegg i Stor-Oslo. Selskapet leverte i fjor rekordomsetning på godt over én milliard kroner, med et driftsresultat på nærmere 25 millioner kroner. Selskapet tar nå ytterligere grep om bruktmarkedet, og etablerer ny bruktbilforretning i nærheten av hovedflyplassen på Gardermoen.

– Bruktbil er et helt eget fagfelt, og vi tror at markedet fremover kommer til å være bra. Skal det selges nye biler må det også selges brukte biler, sier tredjegenerasjonseier Christian August Selmer (45).

Passion

RøhneSelmer har drevet bilforhandlervirksomhet i Oslo-regionen i over 60 år. Det startet med Hans Jørgen Selmer, som i kompaniskap med Bjarne Røhne, startet firma sammen i 1955. Tospannet skilte etter hvert lag, og i 1976 overtok Hans Jørgens sønn Jens Petter virksomheten etter sin far. I dag drives firmaet videre av tredje generasjon. Christian August Selmer har hovedansvaret for drift av bilforretningen, mens broren Fredrik Selmer har fått ansvaret for eiendomsporteføljen. I tillegg til RøhneSelmer eier nemlig familien 50.000 kvadratmeter næringseiendom, med en omsetning rundt 100 millioner kroner i året. Familiens formue ble i fjor verdsatt til 1,7 milliarder kroner av Kapital.

At det ble Christian August som overtok bilvirksomheten, falt ganske naturlig ettersom han er tidligere rallyproff. De to utfyller hverandre imidlertid på en god måte, ifølge yngstemann.

– Fredrik er kanskje litt mer analytisk, mens jeg er mer salgsorientert. Som brødre jobber vi likevel tett sammen, sier han.

De to sitter ved siden av hverandre på kontoret, har et nært og vennskapelig forhold og diskusjonene går hele tiden på tvers av virksomhetene, kan bilarvingen fortelle.

– Det er viktig, for det er krevende oppgaver og store verdier som skal forvaltes på to forskjellige fagområder, sier han.

– Hva har du tatt med deg fra rallykarrieren og inn i RøhneSelmer?

– Passion for biler og Ford, samt hvordan man som team kan nå resultater over tid. Fart, spenning og konkurranse har alltid vært en trigger. Rallykarrieren har også ført til økt synlighet og et spennende nettverk.

Enorm bredde

Selv om RøhneSelmer satser stort på brukt, kan selskapet samtidig glede seg over Fords nyvinning; Ford Mustang Mach-E. Den helelektriske SUVen ble med god margin den mest solgte bilen i Norge i mai i år.

– Kommer den likevel for sent til å redde inntrykket av Ford som en seriøs elbilaktør?

– Nei, det vil jeg ikke si. Vi har gledet oss til at Mach-E skulle komme. Vi er vant med at Ford noen ganger holder litt igjen. De produktene som kommer er til gjengjeld svært bra. Den interessen vi opplever rundt Mach-E bekrefter at selve modellen etterhvert er minst like viktig som bilmerket.

– Hvor mye har dere tapt i kroner og posisjonering på manglende elbil-tilbud i Ford-porteføljen?

– Vi har frem til nå klart oss godt uten elbiler. I stedet har vi hatt et ekstra fokus på brukt og vært lean på kost. I tillegg er Ford er et merke med en enorm bredde, noe som gjør at varebiler og næringssalg også har vært bra.

– Er det fare for at det gamle “folkemerket” blir glemt i Norge?

– Nei. Ford er definitivt tilbake på personbilssiden for alvor, og det kommer mer.

– Men å nå målet om å bare selge nullutslippsbiler innen 2025 blir kanskje vanskelig med såpass få elbiler i porteføljen?

– Ikke nødvendigvis. Det kommer mye spennende fra Ford fremover. Det gjør at vi ser svært lyst på fremtiden.

Reportasjer
Næringsliv