Bergenssuksess med Motiview

Videofilmer der eldre og personer med demens kan kjenne seg igjen får dem til å bli mer fysisk aktive. Bergensselskapet Motitech finner kunder på stadig flere kontinenter.

Inspireres til å bruke treningssykkel: Motitech har bygd opp et bibliotek med 1.900 Motiview-filmer der eldre og demenspasienter kan kjenne seg igjen når de sykler.  Foto: Motitech
Næringsliv

Arbeidet med Motiview-filmene startet i samarbeid med Bergen kommune i 2013, og nå har Motitech bygget opp et videobibliotek med mer enn 1.900 filmer.

– Jeg jobbet med reklame og filmproduksjon på den tiden da kommunen inviterte til et prosjekt der de hadde ønske om å få opp den fysiske aktiviteten for beboerne på sykehjem, spesielt for personer med demens, sier daglig leder og gründer Jon Ingar Kjenes.

Motitech har i dag kontorer på begge sider av Atlanteren, og vi får tak i Kjenes svært tidlig på morgenen lokal tid i Canada.

– På den tiden var Minutt-for-Minutt-sendingene til NRK populære, og vi ønsket å prøve ut noe lignende lokalt. Kommunen hadde forsøkt med treningssykler tidligere for å skape økt fysisk aktivitet på sykehjemmene, men dette var det vanskelig å få til. Uansett alder blir vi sjelden veldig motiverte av å få tildelt en treningssykkel.

Kommunen utfordret derfor Motitech til å lage lokale filmer. – Et videokonsept som skulle underholde og inspirere mens brukerne satt på syklene. Og vi fikk raskt utrolig gode resultater, sier Kjenes.

– Brukerne syklet og så på filmene, de lyttet til musikken vi hadde lagt på, sang og pratet sammen om innholdet. Filmene er mellom 20 og 30 minutter lange, de første var opptak fra gatene i Bergen, og alle brukerne hadde demensdiagnose. Resultatene etter en periode på tre måneder var fantastiske. De begynte å spise bedre, sove bedre, var mindre engstelige og mindre urolige. Det siste er en utfordring med denne diagnosen.

Minst ti nye millioner

Motitech ble etablert med støtte fra Innovasjon Norge, og etter det første tilskuddet har selskapet til sammen mottatt om lag tre millioner kroner i flere runder. – Innovasjon Norge har vært en viktig og avgjørende partner for oss, sier Kjenes.

Enda viktigere er Ferd og Johan Andresen. Selskapet Ferd Sosiale Entreprenører gikk i 2018 inn med 10 millioner kroner i Motitech i en emisjon som priset selskapet til cirka 50 millioner.

Men behovet for friske penger er fortsatt til stede. Omsetningen de siste tre årene har ligget på mellom 11 og 13 millioner kroner. Resultatet på bunnlinjen var lenge pluss minus null, men med flere nyetableringer ble 2019 et kostnadskrevende år.

– Vi har nå 430 kunder i åtte land, men jobber for å vokse ytterligere, forteller Kjenes på mobilen fra Toronto. – Derfor er vi nå i en prosess der vi vurderer å hente inn mer kapital. Etter Covid-19 er det blitt enda viktigere å få på plass løsninger som motiverer brukerne.

– Hvor mye trenger dere?

– Beløpet er ikke fastsatt, vi jobber med å kartlegge behovet. Vi har også begynt å få interesse fra investorer i både inn- og utland.

– Snakker vi igjen om ti millioner kroner?

– Ja, pluss, for å si det slik. Vi henter ikke mindre enn det nå, sier Kjenes.

Bibliotek med 1.900 filmer

– Kundene er i hovedsak sykehjem og dagsenter, men vi har også fått innpass i institusjonsmarkedet. Siden vi startet har vi hatt 95 prosent lisensfornyelse, forteller Kjenes.

Pendler over Atlanteren: Daglig leder Jon Ingar Kjenes i Motitech har kontor i både Norge og Canada. Foto: Motitech

Men porteføljen med filmer dekker langt flere land. – Vi har vært opptatt av å lage lokale filmer sammen med kundene våre, og nå har vi 1.900 Motiview-filmer fra 40 land. Og vi jobber hele tiden med å utvide biblioteket.

– Her i Canada har vi hatt utrolig spennende erfaringer med personer som er oppvokst i India, men sitter på et sykehjem i Canada. De reagerer ikke på filmer fra Canada, men de våkner opp når man setter på filmer fra hjemlandet deres. Da engasjerer de seg og begynner å prate.

En av oppgavene til Kjenes i Canada er å snakke med en hjerneforsker ved universitet i Toronto, en forsker på minne. – Vi opplever gang etter gang at personer med demens, og som ikke kan kommunisere eller snakke, plutselig begynner å fortelle om gatenavn og bygninger når de får se noe de har lagret i hjernen. Vi har lurt på hva det er som egentlig skjer, og har derfor koblet oss på kompetanse her.

Sykkel-VM for eldre

Et helt annet prosjekt kom i gang da Bergen arrangerte sykkel-VM for snart tre år siden.

– Da spurte vi oss, hvorfor ikke også ha et sykkel-VM for de som sitter rundt på sykehjem og sykler?

Svaret ble Road World for Seniors.

– Det første året hadde vi 1.100 deltagere. Konkurransen går over flere uker, og deltagerne blir hele tiden oppdatert på hvordan de ligger an, både individuelt og som lag. Vi premierer også det beste støtteapparatet, forteller Kjenes.

I 2018 økte deltagerantallet til 2.500, og i 2019 var det med 4.000 brukere, eller pasienter, fra syv forskjellige nasjoner. – Til sammen syklet de 108.000 kilometer.

– Og det blir et nytt sykkel-VM i år?

– Vi kjører på som i fjor, men er litt spent på hvordan Covid-19 vil slå ut. Samtidig er jo dette et av de få idrettsarrangementene som det faktisk er mulig å gjennomføre. Det setter også fokus på en sårbar gruppe som ikke har så mange muligheter.

Planen er å starte 2020-versjonen den 7. september og la “mesterskapet” rulle i fire uker.

– Deltagerne samler kilometer og sykler kanskje litt hver dag, eller tre–fire dager i uken. Vinneren i fjor passerte 5.000 kilometer. Han er 84 år og satt 7,5 timer på treningssykkelen hver dag, forteller Kjenes.