<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Startet salg i butikk: Fredrik Furuholmen har fått innpass i sortimentet hos Kolibri Kolonial i Ullevål Hageby. Her med butikksjef May Britt Stormoen. Foto: Kolibri Kolonial

– Deilig å få et utsalgssted

– Kolibri Kolonial tok inn sjokoladen min før påske. Det var en milepæl for meg, sier Fredrik Furuholmen, som for et par år siden hoppet av karrieren som ingeniør for å satse på å lage egen sjokolade.

Det var i juni i fjor at Kapital skrev om Furuholmens noe drastiske karriereskifte. For noen år siden sa han nemlig opp sin solide og godt betalte jobb som prosjektingeniør i den nordiske entreprenøren Hent – og det for heller å lage sin egen konfektsjokolade.

På tampen av 2018 var den første konfektesken klar og ble solgt via Instagram. Navnet er CF18 Chocolatier. Det stammer fra initialene i begge fornavnene hans, Christian Fredrik, han bruker bare Fredrik, og året han begynte å lage sjokolade.

For et år siden hadde Furuholmen solgt ca. 500 konfektesker. Nå er tallet oppe i 1.300.

Det som smaker enda bedre for gründeren, er at sjokoladen hans er tatt inn i sortimentet til Kolibri Kolonial i Ullevål Hageby, som på kort tid har opparbeidet seg nesten samme status som delikatesseforretningen Gutta på Haugen på St. Hanshaugen.

– Det er deilig å ha fått et utsalgssted. Frem til nå har kundene kommet hjem til meg. Det har aldri vært planen, sier Furuholmen, som riktignok lager sjokoladen i et spesialbygget rom hjemme ved Gressbanen på Oslos vestkant.

I selskap med Sverre Sætre

Han er spesielt fornøyd med at det nettopp er Kolibri Kolonial som har tatt inn sjokoladen.

– Kolibri er en god, gammeldags kolonial med fokus på råvarer og det lokale, sier Furuholmen.

Samarbeidet kom i stand via en venn av Furuholmen som kjente driverne.

Nyheten om at CF18 Chocolatier var tatt inn hos Kolibri ble annonsert på Instagram-kontoen til kolonialen 12. mars.

“Noe av det fineste vi vet er at når folk følger drømmene sine. Christian Fredrik la ingeniørjobben på hylla, dro til Cordon Bleu i London og spesialiserte seg på sjokolade. Resultatet finner du hos Kolibri Kolonial: helt fantastisk, håndlaget konfekt.”

Tutti frutti: Eskene har 6, 12 og 24 biter med ulikt fyll. Foto: Kolibri Kolonial

– Kolibri fører også det danske sjokolademerket Summerbird og sjokoladen til Sverre Sætre. Han er “by far den største” innen sjokolade i Norge, mener Furuholmen.

– 10.000 sjokoladebiter

Sjokoladegründeren har også kontaktet Maschmanns på Skøyen, men har ikke hørt noe fra dem.

– Jeg får se hva volumet blir hos Kolibri. Grovt sett kan man globalt si at sjokoladesesongen varer fra jul til påske og med Valentine som en topp inni der. I Norge selges det også konfekt til 17. mai, sier han.

Grovt sett kan man globalt si at sjokoladesesongen varer fra jul til påske og med Valentine som en topp inni der.

Prisene på konfekteskene ved direktesalg via Furuholmen er 165, 275 og 500 kroner. Det er avhengig av størrelsen, altså om det er 6, 12 eller 24 biter.

Pengene ligger primært i julesalget og business til business. Økonomisk er det et julesalg som har vært størst for Furuholmen. En kunde bestilte 350 esker.

– Jeg gjør ikke noe særlig markedsføring. Det hele begynte jo med at jeg laget sjokolade til venner før jeg startet med salg via Instagram. I fjor sommer var det en som smakte på sjokoladen min. Det var han som tipset kunden som kjøpte de 350 eskene, forteller Furuholmen.

Inn mot jul i fjor ble det travelt i og med at gründeren gjør alt selv.

– Det handlet om å være veldig strukturert fra oktober. Jeg kjørte doble produksjoner. Det ble lange dager. Til sammen laget jeg 10.000 sjokoladebiter med ulikt fyll. Hvis det hadde vært så intenst året rundt, måtte jeg ha utvidet og ansatt flere. Men for en periode var det mest gøy, sier han.

Tatt inn på Arts Restaurant

Furuholmen har finansiert det hele selv. Han har litt å lene seg på ettersom han er barnebarn av Thor Furuholmen, som bygget opp entreprenørfirmaet Furuholmen. Det ble solgt til Selmer på åttitallet og siden innlemmet i Skanska.

– Farfar var også ingeniør. Jeg har kanskje både ingeniør- og gründergener fra ham, sier barnebarnet.

Også for sjokoladegründeren har pandemien vært tøff.

– Sjokoladen min ble tatt inn på Arts Restaurant på Tjuvholmen. Det ble helt stopp da Oslo stengte ned i fjor høst, sier han.

Høsten og julen blir avgjørende for om det er liv laga for videre drift.

– Jeg er ferdig med startfasen. Investeringskostnadene er over. Nå er det kun utgifter til ingredienser. Jeg tenker ikke så mye på økonomien i det hele. Det er gøy å servere sjokolade til andre og høre at de liker dette.

Jeg tenker ikke så mye på økonomien i det hele. Det er gøy å servere sjokolade til andre og høre at de liker dette.

– Vil spise sjokolade

Gründeren har holdt prisene på sjokoladen stabile siden oppstarten. Esken er designet av det prisbelønnede firmaet Olssøn Barbieri.

Bakgrunn for navnet: Fredrik Furuholmen har kalt konfektsjokoladen for CF18 Chocolatier etter fornavnene sine Christian Fredrik og årstallet han startet å lage sjokolade. Foto: Lars Petter Petterson

– Jeg har tenkt at jeg burde bytte ut noen av smakene, og lurte på å finne på noe annet for bringebærkaramell og pasjonsfrukt. Da fikk jeg klar tilbakemelding fra flere om ikke å gjøre det. Jeg var litt lei av smakene selv, sier han.

Furuholmen bruker ca. to uker fra han starter på en sjokoladebatch til den er ferdig.

– Jeg smaker på hver batch som en kvalitetssikring. Det er selvfølgelig litt ljug det med kvalitetssikringen. Poenget er at jeg vil spise sjokolade, sier han.

Det er selvfølgelig litt ljug det med kvalitetssikringen. Poenget er at jeg vil spise sjokolade.

Lenge har Oslo-mannen jobbet med å få til et kirsebærfyll og har også begynt å med et whiskey-fyll.

– Problemet med de to er at de bare smaker det ene eller det andre, altså bare kirsebær eller whiskey eller bare sjokolade. Det handler om balanse. Det er veldig sensitivt, sier han.

Sende inn til konkurranse

Det norske måltid er en årlig konkurranse hvor de beste norske råvarene og produktene blir kåret. Det var Næringsforeningen i Stavanger-regionen som tok initiativ til konkurransen i 2007. Nå tenker Furuholmen å friste juryen med CF18 Chocolatier.

Fredrik og sjokoladefabrikken: Fredrik Furuholmen lager sjokolade hjemme i huset sitt. Foto: Lars Petter Petterson

– I år vant Sverre Sætre hedersprisen for konditoriet sitt og det fylte sjokoladevaffelhjertet han lager, som for øvrig er veldig godt. Jeg tenkte jeg skulle sende inn sjokoladen min til konkurransen. Fristen er til høsten en gang. Det er veldig skremmende å gjøre det, men det kan bety mye.

Livsstil
Reportasjer