<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Det skjer mye som er positivt for norsk næringsliv og norske aksjonærer for tiden. Og ser vi litt ut over grensene, er mannen bak Tesla, Elon Musk, på kort tid blitt verdens nest rikeste mann. Fordi Tesla-aksjen er opp mer enn 500 prosent i år.

Aksjen er dyr etter tradisjonelle kriterier, men hva gjør det hvis markedet godtar nesten enhver kursøkning? I Norge liker vi Tesla og Musk, og Norge er landet med relativt sett flest elbiler.

Det viktigste for Norge og verden akkurat nå, er meldingene om at det vil komme minst tre vaksiner mot Covid-19-viruset på markedet på denne side av julen. Så skal hundretalls millioner eller milliarder av doser selges og distribueres til hele verden i løpet av første halvår 2021.

Det gir optimisme og oppgang. Ikke bare til den internasjonale reiselivsnæringen, men til aktiviteten generelt i alle de landene som har stengt ned eller stoppet store deler av økonomien.

Børsene, inkludert Oslo Børs, diskonterer dette allerede nå, og sender kursene oppover.

Samtidig blir oljen stadig dyrere (i skrivende stund 47 dollar pr. fat Nordsjøolje), og fordi Oslo Børs er full av oljeaksjer og aksjer med tilknytning til oljeservicesektoren, og disse aksjene har vært på glideflukt ned helt siden oljeprisen begynte å falle i 2014, er det et løft på bred front. Norske redere og aksjonærer har tapt titalls milliarder kroner på borerigger, supplyskip og byggevirksomhet i Nordsjøen. Nå skal de ha noe tilbake.

Dette vil bli vanskelig, fordi det fortsatt er altfor mange rigger og supplyskip og ankerhåndteringsskip i markedet, men enhver liten oppgang i aksjekursene er bra. Kanskje er vi på bunnen nå?

Så kom plutselig tilbudet fra et svensk eiendomsselskap om å kjøpe det halvstatlige eiendomsselskapet Entra, og på et par dager var det ny interesse for næringseiendom. Verdiene er kanskje ikke borte, selv om alle tilsynelatende heretter skal ha hjemmekontor deler av året. Entra-styret ville ikke selge, og aksjekursen føk oppover.

Verden er ikke i ferd med å falle sammen. I hvert fall ikke i Norge.

Mens interessen for olje og gass er nedadgående, er det flere investormiljøer som setter penger i alt som har med fornybar kraft å gjøre. Det være seg sol, vannkraft eller vindkraft til havs eller til lands.

Kjell Inge Røkke, som har enorme verdier i olje, har på få måneder satt sammen og splittet selskaper hvor det er skapt milliardverdier bare på de nye selskapskonstruksjonene.

Ingen skal slå Norge på solenergi eller vindkraft. Aksjekursene er høye, men nordmenn er risikoivrige.

Aksjekursene er høye, men nordmenn er risikoivrige.

Den store og gamle shippingsektoren, med tankskip, tørrlastskip, bilskip, gasskip, ferger og mye annet, er ikke så populær lenger. Rederne tjener nesten ikke penger, og må de kjøpe nye skip, er det dyrt.

Profesjonelle investorer som Arne Fredly og Øystein Stray Spetalen kan leke tankredere for en stund, men de kan tåle både tap og ergrelser. Andre har mistet nesten alt de har fordi markedene stupte før de ante noe som helst. Og redere er veldig gode til å ødelegge markedene ved å bygge mye ny tonnasje i gode tider.

Akkurat nå er det en mulig coronavaksine og en høyere oljepris som får aksjekursene opp.

Om en stund kan det være sol og selskaper som skal lage olje av gamle plastposer eller bildekk som fanger investorenes interesse, og kanskje kommer flyselskaper og cruiseskip også opp igjen.

Oslo Børs har alt.