<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Norske skipsredere, og aksjonærer som er med dem, er utrolig tålmodige og langsiktige.

Alle kjenner til krisen i offshorenæringen, hvor de litt større selskapene er forgjeldet og ute av stand til å tjene penger (mye av flåten ligger i opplag), det samme gjelder oljeriggselskaper, biltransport, tørrlast generelt, LNG-transport og den internasjonale tankfarten.

Ingen tjener penger, og hva skal man tro på?

Innen tankfarten har ratene for de største skipene (VLCC) i år svingt mellom 15.000 dollar pr. dag og 250.000 dollar pr. dag, og det blir det store tap, eventuelt store gevinster av.

Den kjente rederen Herbjørn Hansson kontrollerer tankselskapet Nordic American Tankers (NAT) med en relativt liten aksjepost, og det er ikke mange måneder siden det gikk rykter om at selskapet kunne gå over ende. Nå kan Herbjørn Hansson fortelle at NAT i første halvår i år har tjent 800 millioner kroner og at aksjonærene, som alltid, får utbytter. Til tider har Hansson lånt penger i bankene for å betale utbytte, og NAT har betalt utbytte til aksjonærene 92 kvartaler på rad.

Det er i sannhet et lite mirakel, og all honnør til Herbjørn Hansson. Han elsker utbytter, og mange aksjonærer følger ham blindt.

Akkurat nå er tankmarkedet kraftig ned, med rater rundt 20.000 dollar, mens de i april lå på 300.000 dollar pr. dag.

Herbjørn Hansson mener at markedet skal opp igjen, fordi verden etterspør mer olje. Aksjekursen i NAT har da også gått pent opp etter et dramatisk fall.

Noe lignende har vi ikke sett i andre markeder, og de som tror at riggmarkedet skal opp, tar nok feil. Det er for mange rigger og for mange som skal bygges. Oljeselskapene bruker mindre penger, og da blir det mindre til riggaksjonærene. Det brukes også mindre penger på supplyskip og ankerhåndteringsskip samt seismikkskip (som i PGS).

Bilskip? Det er vel slik at folk i økonomiske nedgangstider (coronatider) kjøper færre biler, og da fraktes det færre biler jorden rundt.

Cruisefarten har fått en smell, og aksjekursene i de store selskapene som Carnival, Norwegian Cruise Line og Royal Caribbean Cruise Line har falt 80–90 prosent.

Og i nedgangstider fraktes det mindre av alt: malm, korn, maskiner og kull. Bulkfarten lider.

Det er egentlig helt vilt at noen orker å være aksjonær i markeder som svinger så mye, men nordmenn elsker shipping. Der er formuer skapt og formuer tapt.

Herbjørn Hansson er blant de siste store optimister, og nå kan han le godt på vei til banken.

Tjener tankskipene i NAT penger i 2. halvår også, blir det raskt milliardoverskudd. Det synes vi skipsrederen fra Sandefjord fortjener.

Hansson skapte også Nordic American Offshore, men dette var på verst mulig tidspunkt, og selskapet skiftet både navn og eier i Monaco.

Nå svømmer Herbjørn Hansson i penger igjen. Det er vel norsk skipsfart i et nøtteskall.