<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Med Kapital inn i fremtiden

Når Kapital nå går inn i sitt 50. år med en posisjon som Norges ubestridte businessblad, skjer det store og viktige endringer. Blant annet er det nye designet på Kapital.no et resultat av dette. 

Ny satsing: Snart femti år etter at første utgave av Kapital så dagens lys på kjøkkenbenken til grunnleger Trygve Hegnar, er det hans sønn Jon Trygve Hegnar som står for den digitale utviklingen i Hegnar Media og Kapitals nye nettsider.  Foto: Foto: Iván Kverme
Leder og kommentar

Journalistikken er tuftet på de samme grunnprinsipper som da eier og ansvarlig redaktør Trygve Hegnar satte sammen de første bladene hjemme på kjøkkenbenken i 1971 – undersøkende, banebrytende, analytisk og kritisk journalistikk om næringsliv, børs og økonomisk politikk. Men snart 50 år etter skjer det store endringer når det gjelder distribusjon og markedsføring, noe junior og medeier – Jon Trygve Hegnar, leder for Hegnar Media digital – har stått i spissen for.

For Kapitals lesere vil dette først og fremst merkes ved at vi har fått nye nettsider. Kapital.no har nytt design, og er lagt på samme teknologiske plattform som Finansavisen.no.

På nye Kapital.no vil våre abonnenter få raskere og mer brukervennlig tilgang til våre artikler, som vil bli oppdaterte når det skjer endringer underveis i sakskomplekser vi følger, og her vil det bli daglig påfyll av nytt stoff. Vi vil ha artikler både foran og bak betalingsmur, slik at både abonnenter og andre kan få nyttig lesestoff.

Det at vi nå ligger på samme teknologiske plattform som Finansavisen, gjør at vi kan krysspublisere artikler, og at leserne bl.a. raskere kan oppdage “breaking news” og andre viktige nyhetssaker på de ulike plattformene. Videre har vi “bundlet” abonnementene, så de som ønsker tilgang til både Kapital og Finansavisen kan få en felles abo-pakke til redusert pris og med samme innlogging. Betalingen er enklere – det er bare å vippse over (hvis man ønsker det i stedet for tradisjonell betaling)!

Dette felles digitale “Hegnar-universet” med bl.a. Kapital og Finansavisen gir dessuten en mye større distribusjonskraft med en utvidet leserskare, noe spesielt våre annonsører verdsetter. I snitt er det cirka 200.000 som hver dag leser Finansavisen på papir og nett, og legger vi til Kapitals siste offisielle lesertall på 156.000 for papirutgaven, hvorav stadig flere konverterer til å lese både papir og nett, snakker vi om en betydelig distribusjonskraft.

Samtidig øker og utvider vi tilstedeværelsen i sosiale medier, etter hvert også utover Facebook, Twitter og Instagram. Et eksempel på det er Kapitals vinjournalist Svein Lindin, som startet med digitale vinsmakinger på Facebook da coronapandemien feiet over landet og vi i Kapital måtte kansellere våre annonserte vinsmakinger. I stedet satt flere tusen seere benket foran skjermene sine med vinglass i hånden og smakte og skålte med på forhånd innkjøpte viner som ble testet med digital veiledning av en av Norges fremste vineksperter. En suksess vi gjentar i august og fremover.

I september utgir vi Kapitals liste over Norges 400 rikeste, også den i ny drakt, for så å kontinuerlig slippe digitale nyheter.

Blant annet lanserer vi flere spennende nyhetsbrev som alle, uansett Kapital-abonnement eller ei, kan få gratis tilsendt. Dette fordi vi vet vi kan tilby journalistikk som flere kan ha nytte og glede av.

I en særdeles fragmentert mediehverdag, der dere lesere nærmest kontinuerlig blir eksponert for små drypp av usammenhengende nyheter i radio, TV, på nett og i sosiale medier, ser vi behovet for medier som graver dypere, pusler sammen bitene og viser det hele bildet. Således vil vi på nye Kapital.no skille oss ut fra mange nettaviser med mer dyptpløyende journalistikk, flere analyser og kommentarer og et mer typisk magasinpreg, der lesetiden for hver artikkel, og lesernes engasjementet, er vel så viktig for oss som hvor mange klikk de genererer.

I tiden fremover vil vi lansere flere digitale nyheter, for vi er overbeviste om at dere vil få den beste leseopplevelsen når vi kombinerer vår økonomiske innsikt og kunnskaper med innovative løsninger

Vibeke Holth

Redaktør