Vi handlet for 70 milliarder på nett

Alle prognosene for nordmenns netthandel sprakk i rekordåret 2020.  Inkludert shopping i både norske og utenlandske nettbutikker handlet vi for 70 milliarder kroner.

Rekord i coronaåret: Netthandelen økte til 70 milliarder i 2020, halvparten av dette shopper nordmenn i utenlandske nettbutikker.  Foto: Berit Roald/NTB
Reportasjer

Hvis vi holder oss til det nordmenn handlet for i norske nettbutikker, økte salget i 2020 med 37 prosent og endte på 35 milliarder kroner. Året før lå salget på 26 milliarder kroner. Økningen på ni milliarder kroner blir enda råere dersom vi sammenligner med netthandelsveksten i 2019, som lå på langt mer beskjedne to milliarder kroner.

Nettsalget dobles hvis vi også inkluderer handelen når vi taster oss inn på utenlandske alternativer. Halvparten av netthandelen går altså til utlandet. Tallene har vi hentet fra Postnords månedlige utgivelse av Netthandelsbarometeret, som igjen henter sine tall fra SSB.

Netthandelen står dermed for 13–15 prosent av butikkhandelen til norske forbrukere.

Over alle forventninger

Det har vært kjent lenge at netthandelen i fjor ville bli rekordhøy, men tallene og rekordene har bare økt fra måned til måned. For tre måneder siden spådde Netthandelsbarometeret at netthandelen i 2020 ville øke med 30 prosent, men også disse prognosene sprakk.

Salget i november og desember overgikk alle forventninger og økte med henholdsvis 63 og 45 prosent sammenlignet med året før.

Barometeret har også tatt en kikk på det året der vi nå akkurat har passert den første måneden. Vi får ikke noe estimat for den totale netthandelen i 2021, men en vekst som legger seg midt mellom normalåret 2019 og ekstremåret 2020 vil gi en handel for norske nettbutikker alene på cirka 40 milliarder kroner.

Månedsveksten i januar og februar forventes å være fortsatt høy, mellom 30 og 40 prosent, og Oslo-området kan få en enda større andel netthandel i disse månedene på grunn av det muterte viruset og stengning av butikker. Mot sommeren og høsten forventes imidlertid veksten å avta, og da kan netthandelen synke sammenlignet med 2020.

Vi vil ha pakkene hjem

Hva er det vi kjøper på nett? Vel, vi handler i hvert fall julegaver. Netthandelsbarometeret forteller at selv blant de over 60 år valgte 50 prosent å kjøpe julepresanger på nett. Vel, i hvert fall noen av dem.

En stor del av det som handles på nettet havner i en sekk som ikke kan identifiseres, men blant de produktene og tjenestene som kan identifiseres, havner elektriske artikler på topp med en andel på 20 prosent. Tett fulgt av klær, skotøy og reiseeffekter, som står for 18 prosent av netthandelen. Alt som har med innredning til huset hjemme står for seks prosent, mens bøker, aviser og blader utgjør fire prosent.

Netthandelsbarometeret har også hatt en undersøkelse der de har spurt kundene hvordan de fikk levert julegaven hjem. Her svarte nesten 60 prosent at de fikk pakkene ved utleveringssteder, 31 prosent ble levert i postkassen og 21 prosent på døren til nettshopperen. Tallene er høyere enn hundre prosent fordi man utnytter flere av alternativene.

Andelen for levering hjem på døren har hatt den klart kraftigste økningen i løpet av coronaåret. I en lignende undersøkelse fra 2019 svarte bare fire prosent at de fikk den siste nettpakken levert hjem.