avatar

Tilja Fyksen

Mine siste artikler
Investorer i kø for fastfood-selskap
Investorene kjemper om å bli med i det nye fastfood-selskapet Healthy Eats, som selger bærekraftige salatboller fra “food-walls” ved å bruke ny teknologi.
– Et spøkelseslignende betongskjelett
Byggingen har stått stille i lang tid i Kristinelundveien og naboene raser over det de mener er ulovligheter i forbindelse med utbyggingen av den 1.400 kvm. store eneboligen på Frogner. – Det har vært en byggeprosess hvor det har foregått ting som ikke er lovlig med en byggeleder som alle nå er litt på jakt etter, sier arkitekt på prosjektet.
15 eksperter om fremtiden
Kriser kan føre til innovasjon og samfunnsutvikling, og under coronapandemien har en rekke megatrender gått på høygear. Det vil gi omfattende og varige endringer på mange områder, mener 15 eksperter Kapital har snakket med.
Investorer flokker til
Stadig flere får øyene opp for den norske oppstartsbransjen. Med suksesser som Kahoot, Kolonial og Spacemaker i front har Norge endelig klart å ta igjen noe av søta brors forsprang innen feltet. – Det gir medvind, sier Karl-Axel Bauer i Askeladden. 
Ser enorme muligheter for bonden
Vertikal dyrking og bruk av damp er bare noen av innovasjonene i landbruket de siste årene. Ny teknologi og økt samarbeid på tvers av industrien kan gi et mer bærekraftig og effektivt landbruk, mener konserndirektør Pablo Barrera Lopez i Yara.
Med hånden på rattet mot en selvkjørende fremtid
Ny teknologi er i ferd med å endre hvordan vi beveger oss til lands, vanns og i luften. Fremtidens transportløsninger kan være kollektive, batteridrevne og autonome, tror tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Lyden av fremtiden
Næringslivsledere, kjendiser og politikere – “alle” har strømmet til det nye sosiale mediet Clubhouse. Astrid Valen-Utvik tror sosial lyd kommer til å forandre måten mennesker kommuniserer på i fremtiden.
– I risikosonen for et Kodak-øyeblikk
De etablerte advokatfirmaene har mye å hente på innovasjonsfronten, mener advokat og Lawbotics-gründer Merete Nygaard. Hun tror det gjør dem mulige å utfordre.
– Hotellene må være innholdsprodusenter
Hotellene må være en opplevelse i seg selv og spille på flest mulig sanser – det holder ikke lenger å kun tilby en solseng og hotellbar, ifølge Anders Buchardt.
- Kvalitet blir vinneren
Kortreisthet er en kjempetrend innen mat og reiser, og klesbransjen vil oppleve det samme fremover, ifølge Ola Mæle. Han mener detaljhandelen må ta større samfunnsansvar.