<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Messe-mester: Knut Heiberg-Andersen er kandidat til rekord i deltagelse på båtmesser med blant annet 45 år på messen i Düsseldorf. Her under relanseringen av Draco på Sjøen for alle på Lillestrøm i 2014. Foto: Windy Boats

– A true gentleman of the industry

En avslepen trønder med bakgrunn fra sementindustrien er – som første skandinav –  løftet opp i selskap med institusjoner og legender i toppsjiktet av båtbransjen i Europa.

Hvert år kårer det britiske magasinet Motorboat and Yachting vinnere blant nye motorbåter på markedet. Foran årets prisutdeling håpet Knut Heiberg-Andersen (74) at Windys nye 37-foter Shamal, tegnet av den norske stjernedesigneren Espen Øino og nominert i klassen under 40 fot, skulle vinne, men slik gikk det ikke. I stedet ble æren gitt til Heiberg-Andersen selv. Mot slutten av den digitale prisutdelingen fortalte redaktør Hugo Andreae hvorfor nordmannen fortjente å bli hedret med ærespris for sin livslange innsats i motorbåtindustrien og motta en anerkjennelse som tidligere er gitt grunnleggere av yachtverft, båtsportlegender og den britiske redningstjenesten – og som aldri før har tilfalt en skandinav.

– A true gentleman of the industry, lød en av de mange flatterende beskrivelsene som redaktør Andreae leste opp i begrunnelsen.

I Oslo satt Windy-toppen med tiltagende klump i halsen.

– Jeg ble veldig overrasket og ydmyk over at juryen enstemmig hadde gått inn for å gi meg denne prisen, for jeg vet jo hvem som har vunnet den før, sier Heiberg-Andersen og ramser opp folk som italienske Paolo Vitelli, gründer og eieren av motorbåtprodusentene Azimut-Benetti, Robert Braithwaite, som startet Sunseeker og Fabio Buzzi, båtracerfører og marin designer.

– Dette har vært mine forbilder og rollemodeller, som jeg har fulgt ekstra godt med på, for å kunne styre Windy inn i et farvann som har vært litt smulere enn om jeg skulle ta opp konkurransen med gigantene, uten at det har gått på bekostning av det vi kan eller Windys DNA.

Og gratulasjonene fra internasjonal båtbransje har ikke manglet.

– Jeg har fått så mye oppmerksomhet at jeg sikkert bare fortjener halvparten, sier Heiberg-Andersen lettere beskjemmet.

Har solgt 3.500–4.000 båter

Etter nesten 30 år som Windy-direktør overlot han i 2019 roret til briten Trevor Fenlon, og inntok rollen som nestleder i styret og mentor for ledelsen. Da hadde han vært med på å selge 3.500–4.000 båter og utvikle mellom 30 og 40 nye Windy-modeller, hvorav 15–20 av dem har blitt kåret til årets båt av magasinet Motorboat and Yachting eller i tyske Boote, som står bak kåringen European Powerboat of the year. I tillegg har det blitt utallige båtmesser i alle verdensdeler, unntatt Afrika.

– Jeg har vært på Düsseldorf Boat Show 45 ganger, hvor mange ganger jeg har vært på de andre, har jeg ikke tall på. Det er kanskje det jeg skulle ha fått utmerkelse for; den som har vært på flest båtmesser, smiler han.

Windy-forhandler Jørgen Haga, daglig leder av Aaby Marine i Asker, har vært verden rundt med “sjefen” gjennom mange år og opplevd hvilken standing han har i bransjen.

– Jeg har reist sammen med Knut på utallige internasjonale båtmesser. Det er da man virkelig forstår hvor stort navn han har i bransjen globalt og hvor høyt han er respektert. Alle konkurrenter og kolleger ønsker et ord med Knut og vil høre hva han tenker og mener, forteller Haga og legger til:

– Det mange nordmenn kanskje ikke vet, er at han og hans team i Sverige også har bygget opp et betydelig renommé i yachtindustrien. Windy produserer i dag de absolutt råeste tenderbåtene som bygges til superyachter som seiler på alle hav rundt omkring i verden.

Det mange nordmenn kanskje ikke vet, er at han og hans team i Sverige også har bygget opp et betydelig renommé i yachtindustrien.
Jørgen Haga, Aaby Marine

Også konkurrenter stemmer i for å hylle prisvinneren:

– Det er utrolig mange store navn å velge i for en slik pris, men hvis du ser på karrieren hans, produktene og personen, så er det ikke overraskende at Heiberg-Andersen får denne prisen. Det er stas for alle oss i båtindustrien med norsk pass at han får denne velfortjente hederen, sier Henrik J. Askvik, daglig leder av Askeladden Boats.

Land i sikte: Knut Heiberg-Andersen og Trygve Hegnar har 30 år sammen i Windy Boats og enda flere som venner med felles båtinteresse. Foto: Privat

Fra sement til båt

Heiberg-Andersen begynte i båtbransjen allerede i 1975 da han ble rekruttert av Gerhard Heiberg til å lede Norcem-eide Fjordplast. Han bodde tre år på Filippinene, hvor han ledet fabrikken i Bataan utenfor Manila. Men oljekrisen i 1973 rammet den unge plastbåtindustrien hardt, og Heiberg-Andersen fikk etter hvert beskjed om å legge ned produksjonen og vende hjem til Norcems kjernevirksomhet: sement og byggevarer.

Men gløden for båt sluknet ikke, og gjennom siste del av 1980-tallet ble det mange tekopper og båtsamtaler med Trygve Hegnar. Sistnevnte kjøpte seg opp i Draco og Windy på 1980-tallet, og i 1990 takket Heiberg-Andersen ja til å koordinere Hegnars to båtmerker, som på den tiden var fulle av motsetninger. Det endte med at Draco ble lagt på is (frem til relansering i 2014) og at koordinatoren ble utnevnt til adm. dir. i Windy i 1991.

– Det var veldig vanskelige tider i båtbransjen, og det ble noen blodige år frem til 1993–1994, men jeg syntes det var spennende. Jeg hadde jo vært ute en vinternatt før med nedbyggingen av Fjordplast.

Mens de dårlige tidene herjet la Windy en ambisiøs utviklingsplan, skalket lukene og holdt seg til forretningsideen om å lage åpne, eksklusive sportscruisere for det europeiske markedet. Med eksporten til Tyskland, Sveits og Frankrike havnet bare 15–20 prosent av båtene på det norske markedet. Og i 2021 har Windy signert de første kontraktene for satsing på det amerikanske markedet.

Love my tender

Fra 2012 brukte Heiberg-Andersen sitt nettverk til å lede Windy inn i tendermarkedet, det vil si produksjon av de mindre lettbåtene som frakter yachteiere og gjester til og fra land og på utflukter. Om Windy-organisasjonen var vant til å tilfredsstille kresne kunder, ble listen hevet ytterligere når yachtmilliardærene skulle serveres båtsmykker egnet til å matche og kaste glans over moderskipet.

– Vi har nylig levert to stk. SR 52, båten som vi utviklet sammen med Kjell Inge Røkke, til superyachten Nord som er 142 meter lang. Eieren er Russlands rikeste mann, som er en stor fan av Windy. Å få en slik oppgave bygger stolthet gjennom hele vårt system, sier Heiberg-Andersen.

Vi har nylig levert to stk. SR 52, båten som vi utviklet sammen med Kjell Inge Røkke, til superyachten Nord, som er 142 meter lang.
Knut Heiberg-Andersen

– Hvordan opptrer man for å bli foretrukket leverandør blant verdens rikeste båtkjøpere?

– Jeg har aldri hatt behov for å prøve å være lik de som har kjøpt våre båter, men jeg har prøvd å legge forutsetningene til rette for at Windy kan selge båter til dette segmentet, uten at jeg prøver å være konkurrent til deres livsstil. Har jeg villet ha den livsstilen selv? Nei. Er det en kynisk måte å se det på? Kanskje, men det er det som har vært vår business. Bygger du båter på dette nivået og går inn i tendermarkedet med Espen Øino, så møter du de rikeste menneskene i verden. Da må du kunne te deg etter det.

– Har det vært utfordrende å få innpass?

– Nei. Det har vært helt naturlig. Det er ikke noe mer spennende det enn å møte en entusiastisk kunde fra Fredrikstad eller Sarpsborg som kjøper en Windy 27 Solano. Det er like stort for ham å få levert den, en perfekt båt for ham og hans familie.

Follow that dream: Ingen trenger en ny fritidsbåt, men Knut Heiberg-Andersen og Windy Boats lever av å oppfylle folks drømmer. Her fra en båtmesse i Arendal. Foto: Kåre Martin Granerud

– Hvordan lykkes med å selge produkter som ingen strengt tatt trenger?

– Mennesker er skrudd sammen slik at de har drømmer. Og det har vært fantastisk å kunne innfri noens drømmer. Her er det ikke forskjell på fattig og rik. Kjøpere av de minste og de største av våre båter kommer ofte fra forskjellige sosiale lag, men drømmene om den eller den båten er ganske like. Da må man håndtere hele registeret både sosialt og på omgjengelighet. Jeg brukte en gang et tullete sitat fra en amerikansk produsent som sa: “Du trenger en fritidsbåt like mye som du trenger et nytt høl i huet.” Men det er noe med båt som er så tiltrekkende for mange; en befriende luksus på sjøen.

Jeg brukte en gang et tullete sitat fra en amerikansk produsent som sa: ‘Du trenger en fritidsbåt like mye som du trenger et nytt høl i huet’.
Knut Heiberg-Andersen

Tøffe tak og flytting

Selv med Windys posisjon som flaggskip for norsk fritidsbåtindustri, har det blitt endel tøffe år. På det meste hadde Windy 350 ansatte, i dag er antallet 160. Produksjonen er flagget ut til Sverige og Polen, og hovedkontoret ligger i Västervik, nord for Kalmar. Etter mange år med store underskudd tjente selskapet penger igjen i 2019.

– Burde dere ikke ha gjort det langt bedre økonomisk?

– Jo, om jeg svarte noe annet burde jeg vært lagt inn. Jeg vil aldri forsvare dårlige økonomiske resultater, men hvis vi ser hva som skjedde i tiden rundt 2011–2012, da vi besluttet å flytte produksjonen fra Arendal til Sverige og Polen, vil man se at det kom opp et businesscase som var relativt komplekst. Norges ledende produsent og kjernen i et båtbyggerkluster på Sørlandet skulle legge ned og flytte ut. Det tok det flere år å gjennomarbeide både økonomisk og praktisk, men styret var enstemmige på at vi ikke kunne fortsette med norsk kostnadsnivå.

– Med slike tall, måtte du stå skolerett for eier, Trygve Hegnar?

– Jeg er i den heldige situasjonen at jeg sitter så nær eier at jeg holder ham veldig løpende orientert. I den grad jeg burde stått skolerett, så har jeg vært føre var. Med de økonomiske resultatene vi hadde noen år, så er det klart man måtte stå til rette for det.

– Hvordan har det vært å drive og lede Windy med en personlig eier?

– Jeg har en eier som er en eksepsjonelt sterk personlighet – med ekstremt mye kunnskap både om båt og business. Hvordan det har vært? Det har vært en helt fantastisk reise. Jeg tror sikkert han har måttet bite seg i leppen i mange sammenhenger og jeg i min. Men oppsummert har det vært helt utrolig og veldig bra.

– Har det vært mange rivninger mellom dere?

Ja, men ikke noe som har vart mer enn tre–fire dager. Stormer har det vært, men aldri slik at jeg har vurdert om jeg klarte å stå i dem. Husk at dette er en syklisk bransje med store oppturer og dype nedturer. Når det stormer er Hegnar en god eier, men også jeg har likt å stå igjennom stormer, jeg skal vedgå det.

Klassiker: Knut Heiberg-Andersen i sin egen Windy 22 Sport som han nylig har fått restaurert. Foto: Privat

Oppgradert flåten

– Hvor lenge skal du holde på?

– Denne reisen har vart ganske lenge nå, og jeg begynner å se land. Men jeg er så heldig at jeg får lov til å reise nedover langs kysten en stund. Det er et uttrykt ønske både fra eier og ledelse at jeg i en overgangsperiode er nestleder i styret og mentor for ledelsen. Jeg blir 75 i år, og da er det i rettferdighetens navn lov å la andre overta.

Jeg blir 75 i år, og da er det i rettferdighetens navn lov å la andre overta.
Knut Heiberg-Andersen

– Har du fått noen gullklokke?

– Nei, jeg er ikke opptatt av slike ting. Jeg er sikkert forfengelig på min måte – i en forfengelig verden. 

– Tidligere sa du at du trivdes best på sjøen i pram og i 14-15-fotere?

– Nå har jeg kjøpt meg en Draco 22-foter med 150 hk outboard til bruk på hytta, slik at det er tydelig for alle at det ikke er noen smågutt som kommer, ler han.

* Kapitals ansvarlige redaktør, Trygve Hegnar, eier Windy Boats 100 prosent gjennom selskapet Periscopus. 

Portrett