<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Første dag på jobb: Jan Ole Huseby fikk jobben som leder for området havnæringer i DNB i mars og har ledet avdelingen hjemmefra frem til nå. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix

Hoppet etter Holth

DNB har valgt en mann til å styre skuta i området de kaller havnæringer, og hvor de blåser hardt for tiden. – Jeg er vant til å stå på fordekk, hvor man blir mest våt og får mest kjeft, sier Jan Ole Huseby.

I 15 år har Huseby klart å la jobb og andre forpliktelser ligge noen helger i året for å dyrke hobbyen seiling. Til tross for beskjeden innsats i antall timer, har det resultert i seiere og pallplasseringer i ulike regattaer, og til med et NM-gull i klassen stor båt, dvs. seilbåter i 40-fots klasser.

– Det er en floskel. Men det er stor overføringsverdi fra det å få en regattamaskin til å gå raskest mulig til det å utføre jobben min i DNB, sier han.

– Jeg tillater meg nok å være litt mer høyrøstet på sjøen. Jeg har vært på det samme seilteamet i mange år. Det var det sosiale jeg levde for da jeg drev med seiling i oppveksten. Det er det fremdeles. Vi har det veldig gøy, sier Huseby.

Det var det sosiale jeg levde for da jeg drev med seiling i oppveksten.

Mann 42

I det stille i coronatiden har 42-åringen seilt opp til å bli sjef for det prestisjetunge området Ocean, eller havområder, i DNB. Vipps var kvinne 64 byttet med mann på 42 som kaptein for utlån til olje og offshore, shipping og sjømat. Nå er det juristen Huseby som skal lose kundene i havn, forhåpentlig uten for mange forlis.

– Coronakrisen har truffet veldig ulikt. Tank har vært all-time high. Mens cruise har gått rett i veggen. De store cruiserederiene har vært ute og hentet likviditet. Vi har nok fordelen av at vi er vant til å jobbe med sykluser, særlig innen shipping. Men det er klart, det er ikke alle som vil klare seg, dessverre. Offshore er særlig hardt rammet, sier den nyutnevnte sjefen.

Det er ikke alle som vil klare seg, dessverre. Offshore er særlig hardt rammet.

Flyttet hjem til foreldrene

DNB har kvinnelig konsernsjef, kvinnelig styreleder og hadde inntil nylig også kvinnelig sjef for havnæringer i Kristin Holth. Da hun kom og sa hun ville slutte som sjef for havnæringer for å bli styreproff, begynte letingen etter en ny sjef. Valget falt på den interne kandidaten Huseby, som har jobbet i DNB i ti år.

– Det er jo litt rart ikke å ha operert i en normaltilstand, sier han.

Huseby fikk nemlig jobben etter Norge stengte ned i mars. Han har kun ledet mannskapet på rundt 140 stykker “hjemmefra”, som ble foreldrenes hus i Tønsberg. For med to barn på ett og tre år, skjønte han og kona raskt at de måtte kaste loss og finne en bedre havn enn leiligheten på Adamstuen i Oslo når de skulle sjonglere jobb og barnepass. Løsningen ble hans foreldres hjem i Tønsberg og en pensjonert mor som har trådt til.

Søkte pent: – Jeg skjønte at jeg var kvalifisert for jobben, sier Jan Ole Huseby. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB scanpix

I to måneder har Huseby sittet i foreldrenes hus og prøvd å få til løsninger for selskaper med hardt prøvet likviditet samtidig som han har ledet avdelingen i DNB med en utlånsportefølje på cirka 240 milliarder kroner.

Nå er det nye tider, og da tenker vi ikke på corona. Huseby har faktisk sin første fysiske dag på jobb i Bjørvika etter han ble sjef for havnæringer dagen Kapital treffer han. Han kommer smilende mot oss og geleider oss galant mot heisen.

– Jeg har alltid vært ekstra påpasselig med basiller. Corona er på en måte min tid, sier han og legger en papirbit på heisknappen før han trykker.

Jeg har alltid vært ekstra påpasselig med basiller. Corona er på en måte min tid.

Huseby kjøkken

Huseby har reservert et møterom på toppen av DNB-bygget i 17 etasje. I shipping er det lange tradisjoner for representasjon. For å gjøre livet mer effektivt for de ansatte, har banken laget en egen restaurant på toppen med dertil hørende representable møterom. Med pålegg om stengte serveringssteder har banken gått i gang med oppussing. Huseby ser på det nylagte og eksklusive tregulvet, og sier han gjernes skulle hatt noe slikt hjemme. Han har sans for detaljer. Farfaren var møbelsnekker og etablerte Huseby kjøkken. Bedriften gikk konkurs på slutten av åttitallet.

– Det er lenge siden bedriften forsvant ut av familien. Jeg har nok tatt med meg viktigheten av å stå på og jobbe langsiktig, sier han.

Unge Huseby valgte justudier etter oppveksten i Våle mellom Holmestrand og Tønsberg. Mot slutten skjønte han at jus i sin rene form ikke var noe for han. Ved litt tilfeldigheter fikk han jobb som skipsmegler i Astrup Fearnley. Etter fem år i ulike roller i Oslo, New York og Singapore, fant juristen ut at det han ville supplere med formell tallkunnskap.

– Jeg tok en MBA i København for å “blåvaske” meg. Jeg ble i hvert fall litt lilla, sier han og ler litt.

Jeg tok en MBA i København for å “blåvaske” meg. Jeg ble i hvert fall litt lilla.

– Hvilket studium har du hatt mest glede av?

– Det er nok kombinasjonen. Studietiden handler om å tilegne seg ny kunnskap. Jeg har aldri vært noe unikum, men jeg jobber hardt og har latt veien bli til underveis.

– Skjønte jeg var kvalifisert

– Kristin Holth er blant annet kåret til verdens mektigste innen skipsfinansiering. Det er “høye hæler” å fylle?

– I aller høyeste grad. Jeg er takknemlig for å ha jobbet så tett på Kristin. Hun har bygget opp Havnæringer DNB til å bli en av de sterkeste, globale aktørene på dette området. Jeg er ydmyk overfor oppgaven.

– Er det et pluss eller minus å være mann selv i en så mannsdominert bransje?

Overtatt stafettpinnen: Jan Ole Huseby overtok jobben etter Kristin Holth som gikk av for å bli styreproff. Her fra en tidligere anledning. Foto: Iván Kverme

– Kristin hadde nok vært like mektig uavhengig av kjønn. Men det er en grunn til at du stiller det spørsmålet. Det med kjønn er et vanskelig spørsmål å svare på. Jeg tror man må utvide det til ikke bare å handle om kjønn, men om mangfold. DNB har dyrket mangfold over lang tid, også innenfor Ocean.

– Ble du spurt, eller søkte du på jobben?

– Det er tradisjon for å rekruttere internt. Jeg har pent måttet søke. Men jeg skjønte at jeg var kvalifisert for jobben. Det henger sammen med alder, erfaring og posisjon, mener Huseby.

Var innom IR

Fra før var Huseby leder for offshore og oljeservice, et delområde innenfor havområder. Nå har han rykket opp et ledernivå, til nummer tre, under konsernledelsen som er nummer to, og dermed også opp på lønnsstigen i banken. Over seg han har Harald Serck-Hanssen, som hadde Husebys jobb for mange år siden.

Huseby begynte som kundeansvarlig innen shipping og offshore i DNB og rykket opp til seniornivå, før han tok en avstikker til IR-avdelingen.

– Det var verdifull læring. Da lærte jeg å se hva eierne forventer av oss, hvilken vei de ønsker vi skal gå, sier han.

Huseby har fremdeles god oversikt over aksjekursen til DNB, men han sjekker den ikke like ofte som før. Han er forsiktig med aksjer selv fordi han så lett kan komme i innsideposisjoner.

– Det tar jeg rett og slett ikke sjansen på, sier han.

Oljeprisen og dollarkursen følger han tettere nå enn da han jobbet i IR-avdelingen – og også nå spesielt fordi førstnevnte har falt som en sten og sistnevnte aldri har vært mer volatil – eller høy.

Profil

 

Navn: Jan Ole Huseby (42), gift, to barn på ett og tre år.

Aktuell fordi: Ny leder for området havnæringer i DNB.

Viktigste milepæl: Få barn. Da førstemann kom til verden, var det som et annet følelsesregister ble skrudd på, noe jeg ikke ante eksisterte. Jeg var sent ute. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det før fordi det er en så rå opplevelse.

Beste investering: Ta en MBA. Med jusbakgrunnen min har det gitt meg mer formell kompetanse innen økonomi. Men lønnsmessig har det ikke hatt noe å si for meg.

Dårligste investering: Den dyreste og mest fancy minidiskspilleren som fantes på nittittallet. Det er ingenting jeg har brukt mindre eller hatt mindre glede av i hele mitt liv.

Best på: Lytte og ta inn kunnskap.

Dårligst til: Er tidsoptimist. Havner av og til i stressede situasjoner rent praktisk. Jeg har et selvbilde av at jeg er en sindig type, men avreise fra barnehagen kan være en tålmodighetsprøve.

Min hverdag: Opp mellom fem og halv syv. Har levende vekkerklokker. Leverer annenhver dag i barnehagen. Forsøker alltid å være på kontoret senest ni. Dagen går med til å møte kunder og forvalte internt. Det blir også endel møter i ulike ledergrupper. Prøver å være hjemme før barna legger seg. Ofte en arbeidsøkt etter de har lagt seg.

Hobby: Seiling. Eneste jeg tillater meg. Noen helger i året.

Slipper seg løs: – Jeg tillater meg nok å være litt mer høyrøstet på sjøen, sier Jan Ole Huseby. Foto: Privat

Innhenting i Q3

Banktoppen sier han sover godt om natten, og man må lete med lupe for å finne grå hår i den nøttebrune manken.

– Har det blitt mange tøffe samtaler?

– Mange kunder er i en situasjon som er veldig alvorlig, særlig innen offshore.

Rigg og supply var i ferd med å komme ut av forrige krise. Vi så lyspunkter til og med inn i februar. Flere selskaper hadde ikke helt friskmeldte balanser. Da er man veldig sårbar når det skjer ekstreme ting som nå. Det har handlet om å skaffe likviditet og skape en runway gjennom krisen. Det er fortsatt en vanskelig situasjon for mange. Jeg forventer at det vil tvinge seg frem konsolideringer, og at noen ikke vil komme seg helt gjennom, dessverre, sier han.

I første kvartal var cirka 2,6 milliarder i avskrivninger relatert til olje, gass og offshore i banken.

– Nedturen for norsk økonomi blir størst i første og andre kvartal før den gradvis henter seg inn igjen. Dette har vi sagt tidligere også.

Vet ikke hvem som er størst

– Er det liv laga for shipping drevet fra Norge?

– Ja, det vil jeg si. Hvis man leser regjeringens strategi for havnæringen som kom i fjor, så innledes den med at Norge og nordmenn har blitt trukket mot havet og utnyttet havets ressurser i alle tider. Vi har store og sterke rederier som utmerker seg innenfor mange områder, sier han.

Men DNB har redusert utlånene til shipping og oljerelaterte næringer de siste fem–seks årene. Hovedårsaken er en avgjørelse tatt om å spre utlånene på flere bransjer, også noen som ikke er like sykliske. Dette var blant annet tema på kapitalmarkedsdagen i fjor.

– Hvem er størst av dere og Nordea innen Ocean-området nå?

– Jeg vet ikke hvem som er størst på balansen. Det er ingen rivalisering. Nordea er en av mange konkurrenter. Vi er opptatt av at vi leverer best mulig service til kundene våre. Selvfølgelig er det et poeng å ha en viss størrelse så man får den nødvendige inputen. Vi er med gjennom hele syklusen og tenker langsiktighet. Meglerhuset vårt er nesten best på alt. Det er satset veldig på maritime næringer i DNB Markets, sier han.

Jeg vet ikke hvem som er størst på balansen. Det er ingen rivalisering.

Havets levende gull må heller ikke glemmes.

– Fisk har vi troen på. Det har vært en dreining fra restauranter til butikk i forbindelse med Covid 19. Riktignok er det en utfordring for bransjen å pakke mer inn i plast, men det tror jeg de vil få orden på. Sjømat er voksende i porteføljen vår.

“Mye gjort over en lunsj”

– Etter det Kapital erfarer er flere mindre og mellomstore rederier bekymret for at de ikke “når opp” i DNB. De opplever at dere er mest interessert i de store systemene eller rederikonglomeratene. Hva tenker du om det?

– Vi er opptatt av maritim næring og er til stede. Strategien vår er ikke å være inne i prosjektbiten. Vi foretrekker å finansiere selskaper.

– Også de små?

– Det er selskapsavhengig.

– Kristian Siem har vært og er sterkt kritisk til bankenes rolle i offshore serviceskipskrisen. Han mener de ikke har tatt det ansvaret de burde siden det i realiteten er bankene som sitter med hele denne flåten i fanget?

– Jeg ønsker ikke å kommentere Siems utspill spesifikt, sier Huseby like vennlig. – Vi føler vi har en proaktiv og nær tilnærming. Det vil alltid være ulike oppfatninger om hva som er den beste fremgangsmåten, sier han.

Huseby stiller uten slips, men knytter en enkel windsor om morgenen hvis dagens møter krever det, hvilket han alltid har oversikt over.

– Før var wining & dining et stort must innen shipping. Hvordan er det nå?

– Verden har beveget seg bort fra det. Mange er blitt mer opptatt av å trene og ha mer privatliv. Det har vært en slik dreining lenge. Det er mye som er gjort unna over en lunsj.

Karriere
Portrett