Kapital

Næringsliv ·  Ny teknologi og kreative ideer skal redde næringslivet:

Coronakrisen gir boom i innovasjoner

Giverglede: Appen Wam gjør det mulig å kjøpe “virtuelle” gaver for å vise omsorg for dine kjære under coronapandemien, samtidig som du støtter det lokale næringslivet. Her representert ved gründer Becky Wightman (foran), Meryn Willetts og gründer Charlotte Sverdrup bak kamera.Charlotte Sverdrup/Wam
Publisert:15. mai 2020

– De første 14 dagene av krisen digitaliserte vi næringslivet mer enn vi har gjort de siste 14 årene, sier Abelia-direktør Øystein Eriksen Søreide. Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland er imponert over kreativiteten, og oppfordrer nå næringslivet til å smi mens jernet er varmt.

Da regjeringen den 12. mars innførte de mest inngripende tiltakene i Norge i fredstid, og butikker, kafeer og barer – ja, det meste av næringslivet – måtte stenge dørene på ubestemt tid, var det to kreative sjeler som utnyttet den ekstra tiden hjemme på sofaen godt. Fotograf Charlotte Sverdrup og Bahr-advokat Becky Wightman så hvordan samfunnet stadig ble mer påvirket av Covid-19, og ønsket å finne ut hvordan de kunne vise vennene sine at de brydde seg, samtidig som de ville øke inntektene til de lokale og uavhengige butikkene og bedriftene i nærområdet som kjempet for å overleve.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn