Kapital

Den 10. mars var det nøyaktig 20 år siden den teknologitunge Nasdaq-indeksen nådde toppen. Det var klondykestemning verden over, og mange var blitt styrtrike. Så sprakk boblen, og selskap etter selskap kom i krise. Investorene forsvant, og det ble kniven på strupen for mange av gründerne. Noen kom seg ut i tide, men mange måtte i skifteretten og atter andre solgte aksjene sine for knapper og glansbilder, mens enkelte selskaper besto. Men hva skjedde så? Hvor tok de veien? Kapital har tatt millionærene fra dotcom-tiden frem fra glemmeboken, og svarene vi har funnet er like ulike som de er mange. Noen jobber fremdeles i selskapene de var med og startet, andre har skiftet beite, somme har flyttet utenlands mens flertallet har forsøkt seg på nye prosjekter. Endel av dem med stort hell.

Annonse

Erik Bakkejord

Hva: Bakkejord etablerte StepStone i 1994, og ble med det en av de unge fremadstormende frontfigurene for den nye økonomien.

Dotcom: StepStone ble raskt en suksesshistorie, og fire dager etter at IT-indeksen nådde sitt klimaks, tok Bakkejord selskapet på børs. Selskapet ble priset til utrolige 6,8 milliarder kroner ved børsintroduksjon, men allerede etter to dager på børs var nedturen bratt for Step­Stone. Bakkejord solgte eierposten sin på et gunstig tidspunkt og cashet inn 120 millioner kroner. De fleste andre tapte stort på selskapet, etter at aksjekursen kollapset.

I dag: I 2001 ble Bakkejord eier og sjef i IT-selskapet Intility, som da var i krise. Her er han fortsatt, som arbeidende styreformann og aksjonær. Intiltity nådde i 2018 en omsetning på nær 600 millioner kroner. Bakkejord har også gjort det godt innen eiendom.

Norsk suksesshistorie

En av dem som rakk å ta gevinst før dotcom-boblen brast, og som siden har bygget seg opp på nytt, er Erik Bakkejord. Han slo seg opp med StepStone. Jobbformidlingsselskapet ble børsnotert i 2000 med en markedsverdi på 6,8 milliarder kroner. Allerede dagen etter var verdien doblet. IT-krakket sendte imidlertid eventyret til bunns, men da hadde Bakkejord allerede solgt seg ut for et tresifret millionbeløp.

– StepStone var en stilstudie av for høye forventninger til hvordan markedet skulle utvikle seg. Dermed hadde vi en altfor aggressiv vekststrategi, sier Bakkejord i dag.

Les også

Røkke og Stordalen har nesten 30 biler til sammen:

Se rikingenes luksusbilpark

Likevel mener han det hele må ses på som en eventyrferd.

– Ja. I min bok vil StepStone alltid være en norsk suksesshistorie. Selskapet ble det børsnoterte “bettet” på online stillingsmarkedet i Europa, i sterk konkurranse med aktører fra både Sverige, Storbritannia og Tyskland. Vi klarte å bli den ledende aktøren i alle de markedene vi opererte i takket være en organisasjon som jobbet natt og dag i kombinasjon med førsteklasses investorer som Bjørn Stray og Birger Nergaard.

At han solgte seg ut når han gjorde var ren flaks, forteller han.

– Vi jobbet målrettet med å børsnotere Step­Stone, og da vi nådde det målet, var min eierandel i selskapet for liten til å påvirke selskapet. I praksis var hele min formue knyttet til eierskapet, og da ville det vært unødvendig risikofylt å ikke realisere en vesentlig andel. Det var en heldig beslutning.

– Du forutså med andre ord ikke at boblen var i ferd med å sprekke?

– Nei. Jeg hadde overhodet ingen formening om at markedet skulle kollapse, men snarere en sterk tro på at StepStone representerte fremtidens løsning.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn