Kapital

Næringsliv ·  Adidas i helt nye drakter:

Tre suksessfulle striper fra Tyskland

På stylter: Dress og slips er tabu i det nye hovedkvarteret til Adidas. firo Sportphoto/ Jürgen Fromme DPA
Publisert:7. februar 2020

Adidas er et av svært få europeiske selskaper som kan hevde seg på den nye digitale konkurransearenaen og måle seg med selskaper som Facebook og Tesla. Hva gjør det tyske selskapet riktig?

Det nye hovedkvarteret til Adidas ser mest ut som et romskip som ved en feiltagelse har landet nede i Bayern. Den hvite firkanten fremstår som et fremmedlegeme ute i maisåkeren, ikke bare arkitektonisk. Klokken ni om morgenen strømmer fargerike joggesko, hodetelefoner, shorts og t-skjorter gjennom inngangsdørene i glass. Visste man ikke bedre, kunne man tro at snart begynner den første forelesningen på universitetet. Engelsk er arbeidsspråket, men det språklige virvaret er stort. På en eller annen måte ser ingen eldre ut enn 30 år.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Bli abonnent fra kr. 169,- pr. måned.

Bli abonnent Logg inn