Kapital

Næringsliv ·  Tyske bilgiganter risikerer å havne i en blindvei:

Starten eller slutten på en epoke

Glitrer ikke lenger: En arbeider på Volkswagens fabrikk i Zwickau gjør klar en ny Golf, en av selskapets prestisjebiler, men hele den tyske bilindustrien sliter nå med å holde tritt i kampen mot amerikanske og kinesiske produsenter med helt nye forretningsmodeller. Jens Meyer Ap
Publisert:4. januar 2020

I et helt århundre har den tyske bilindustrien satt standarder, men nå løper BMW, Mercedes, Audi og Volkswagen farlig langt etter kreative ingeniører og gründere fra California og Kina.

Ti kilometer nord for byen Zwickau ligger en Volkswagen-fabrikk der det nylig ble skrevet historie. I dagene før var industrihallen stengt, en hemmelig verden, et bortgjemt industrilaboratorium hvor bare en håndfull VW-ansatte hadde adgang. Oransjefargede roboter blir styrt av kompliserte dataprogrammer. Mennesker og maskiner har daglig ferdigstilt åtte elektriske biler med navnet ID.3 for å teste produksjonen. Nå er serieproduksjonen i full gang, og avhengig av øynene som ser, markerte det starten eller slutten på en epoke.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn