Kapital

Det er ikke bare TV-rettighetene i de beste europeiske ligaene og Champions League som løfter toppklubbenes finansielle muskler til stadig nye nivåer. Produsentene av alt fra trøyer og strømper til baller og capser prøver også å overgå hverandre for å kunne forsyne klubbene – og stjernene på laget – med den riktige logoen.

Annonse

Milliardbeløpene ruller stadig heftigere i toppfotballen, og utstyrsavtalene har nå også passert milliardsummer i årlige inntekter til en håndfull klubber. Og den håndfullen blir stadig større. I Spania har nå både Real Madrid og Barcelona utstyrsavtaler verdt over en milliard kroner, mens Manchester United i flere år har hatt den mest lukrative avtalen i Premier League med årlige inntekter på over 800 millioner kroner.

Men utstyrsleverandørene er ute etter de aller beste – sviktende resultater kan få konsekvenser for klubbene. Derfor risikerer nå Manchester United å få redusert det årlige beløpet med 30 prosent på grunn av manglende deltagelse i Champions League. Klubben er ikke kvalifisert til året CL-sluttspill, og hvis dette skjer også neste år, kan utbetalingene fra Adidas bli redusert med 30 prosent. Det betyr nærmere 300 millioner kroner mindre for Ole Gunnar Solskjær til spillerkjøp – og det er bare for det første året etter manglende deltagelse i Champions League.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn