Kapital

Næringsliv ·  Norske bedrifter om Amazon-konkurransen:

Stålsetter seg før gigantens inntog

Stor utfordring: Amazon har opprettet stadig flere logistikksentre i Europa, hvilket kan gjøre livet krevende for øvrige aktører i logistikksegmentet. Her fra Rheinberg i Tyskland. Martin Meissner AP
Publisert:28. mai 2019

For norsk næringsliv vil Amazon være en konkurrent de aldri før har opplevd maken til. Det har allerede ført til økt innovasjon innen alt fra detaljhandel til distribusjon.

Enn så lenge har nordmenn sett begrenset til Amazons forbrukerrettede virksomhet, men dette er ventet å endre seg innen rimelig kort tid. Selskapet satser tydelig i Europa, og har ifølge e-handelseksperten Sannsyn investert mer enn 27 milliarder euro på kontinentet siden 2010. I samme tidsrom har selskapet også økt antallet europeiske logistikksentre fra åtte til mer enn 40.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn