Kapital

– Jeg trodde vi skulle selge null, og tenkte: “Hvem kommer til å kjøpe dette?” Men allerede noen timer etter at vi lanserte, hadde vi makset dagens produksjon, sier brand director Ronny Mikalsen i Carlings.

Annonse

Den norske butikkjeden utviklet og lanserte i november i fjor en kleskolleksjon uten et eneste fysisk plagg – klærne eksisterer kun i den digitale verden.

Ved kjøp av et digitalt plagg sender kunden inn et bilde av seg selv via nettbutikken til Carlings. 3D-designere, eller “skreddere”, kler så opp kunden ved å redigere bildet, før det returneres i løpet av 24 timer. Det nyinnkjøpte klesplagget kan deretter vises frem ved å legge ut bildet i sosiale medier.

Mikalsen forteller at hele den første kolleksjonen, som bestod av 19 kjønns- og størrelsesløse plagg, ble solgt unna i løpet av noen uker.

– Vi ble rett og slett blåst av banen av responsen. Vi hadde et begrenset antall plagg vi kunne selge pr. dag, fordi vi ville garantere at kunden fikk bildet tilbake innen 24 timer. Plaggene ble utsolgt hver dag, forteller Mikalsen, som nå er i gang med planleggingen av en ny kolleksjon av digitale klær.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn