Kapital

Profesjonell sykling er mye mer enn brostein og klatreetapper, mer enn Tour’er, Giro’er og Vuelta’er. Langt mer handler denne milliardindustrien om et forunderlig lagspill som strekker seg fra mekanikerne til sportsdirektøren, fra kapteinen til hjelperytterne, om et strengt hierarki som styrer hvor lagene får være med – og selvfølgelig om merkevarebygging.

Annonse

– Jeg tror nesten helt naivt på at dersom vi klarer å knytte vår merkevare til noe som er troverdig og langsiktig, og vi klarer å stå i det lenge nok slik at vi etablerer en posisjon i markedet som er attraktiv, da vil vi selge mer drivstoff enn hvis vi ikke hadde gjort det, sier Jens Haugland.

Haugland er administrerende direktør i Uno-X Norge, det hundre prosent eide datterselskapet av Reitangruppen som har 168 selvbetjente bensinstasjoner spredt over hele landet og som i løpet av det neste året har som mål å få på plass et norsk Pro Continental-lag. Det aller første på nest øverste nivå i profesjonell sykling.

Uno-X Norge omsatte i fjor for 3,5 milliarder kroner og satt igjen med 100 millioner på bunnlinjen. Selskapet er en del av Uno-X Energi, som i tillegg inkluderer stasjoner i Danmark og de betjente YX-stasjonene, og i fjor hadde en omsetning på i overkant av ti milliarder kroner.

Les også

Kåret til en av verdens beste hedgefondforvaltere:

Har tjent over 200 milliarder på aksjer


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn