Kapital

– Hvis man har klart å gjøre det dårlig de siste årene, da er man ganske dårlig. Are Slettan, daglig leder i Corporate Communications

Et av PR-byråene med størst prosentvis økning i omsetning de tre siste årene er Corporate Communications, som har drevet med kommunikasjonsrådgivning i syv år.

– Vi har vokst hvert år, og sånn som det ser ut nå kommer vi til å ha det desidert beste året vi har hatt i år – med god margin, sier daglig leder i Corporate Communications, Are Slettan. – Vi tror at markedet er spesielt godt nå, noe som reflekterer at det er gode tider i norsk økonomi. Hvis man har klart å gjøre det dårlig de siste årene, da er man ganske dårlig.

Annonse
Les også

Like rå på aksjer som i utforløypa:

– Grundig, ydmyk og lærevillig

– Større er ikke nødvendigvis best

Selskapet han leder har nesten doblet inntektene de tre siste årene til en omsetning på rundt 35,7 millioner kroner i fjor. Det er likevel stor forskjell på lønnsomhet blant de ledende PR-byråene i Kapitals oversikt når vi ser på byråinntekt pr. ansatt (se tabell under).

– Det er ikke nødvendigvis de største “allround-byråene” som gjør det best. Byråene skiller seg også ut med hensyn til avkastning. Et av de mest lukrative byråene de fem siste årene har vært Mørland & Johnsen, som reklamerer med Gro Harlem Brundtland som profilert kunde. Byrået har bare åtte ansatte og en omsetning på 28,6 millioner i 2017, men oppnådde et resultat før skatt på 13,5 millioner. Volum er altså ikke alt. PR-bransjen har flere nisjer, og kontaktnettet til rådgiverne spiller en spesielt stor rolle innen områder som finanskommunikasjon og lobbying, sier professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Sigurd Allern.

Kjært barn har mange navn

Ifølge professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Sigurd Allern, har norske PR-byråer kviet seg for å bruke betegnelsen PR-byrå opp gjennom årene på grunn av negative konnotasjoner.

På 1980-tallet gjaldt informasjonsbyrå, og utpå 90-tallet ble kommunikasjonsbyrå innført. Men PR-byrå og kommunikasjonsbyrå er, ifølge Allern, ett og det samme. Han bruker selv PR i sin forskning, da dette er en internasjonal betegnelse som brukes både av bransjen og innen akademia i mange land.

I en studie han gjorde av norske PR-byråer i 2015 var en av konklusjonene at antall byråer i løpet av et par tiår hadde gått noe ned, men i samme periode (1995–2013) hadde antall ansatte i byråene blitt doblet, og byråinntektene hadde steget betydelig mer enn det. De fant altså at færre, men større byråer var en markert tendens.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn