Kapital

I september i fjor åpnet Stavanger som den første kommunen her i landet et eget kontor dedikert til arbeidet med smartbyen.

– En smart by tar i bruk teknologi for å gjøre byen til et bedre sted å leve, bo og arbeide. Men en by er ikke smart før innbyggere og næringsliv oppfatter den slik, forklarer Gunnar Crawford. Han leder kontoret som så langt består av fire ansatte.

Annonse

– Hvorfor Stavanger var først ute? Det skyldes nok at vi egentlig har jobbet i flere år med ulike prosjekter. Men disse manglet et nav. Vi trengte noe i midten, noe som kunne knytte sammen teknologi, innbyggere og byens næringsliv.

– Med smarte løsninger som samler inn store datamengder om trafikken kan vi kanskje få på plass en bompengebetaling med litt mer rettferdig fordeling. Gunnar Crawford, Smartbyen Stavanger

Det smarte finnes i form av for eksempel sensorer som blir å finne på stadig flere steder rundt omkring i byen.

– Vi plasserer nå ut sensorer for måling av hvor glatte sykkelstiene er. Stavanger prøver å bli en sykkelby, men vi har store mobilitetsutfordringer. Mange jobber i Stavanger og bor på Forus eller i Sandnes – eller omvendt, fortsetter Crawford. – Vi prøver å flytte disse pendlerne over på sykkel.

Les også

Verden vil bestå av 600 superbyer:

– Verden vil bestå av 600 superbyer

– Et av tiltakene er å kunne forutsi glatte veier og sykkelstier. En kombinasjon av sensorer og data fra værmeldingen gjør at kommunens ansatte kan strø på rett sted til rett tid. I fjor vinter hadde vi også tilfeller av feilstrøing. Da må det ryddes opp etterpå, når våren kommer må det spyles, og det er både en kostnads- og en miljøutfordring.

I en by der innbyggerne raser over økte bompengekostnader strekker Crawford også ut en hånd.

– Med smarte løsninger som samler inn store datamengder om trafikken kan vi kanskje få på plass en bompengebetaling med litt mer rettferdig fordeling. For eksempel ved å redusere bompengeprisingen dersom en familie får barnehageplass på feil side av bommen. Men dette forutsetter at man kan koble sammen systemer fra blant annet kommunene og bompengeselskapene, og da vil personvernhensyn veie tungt.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gratis i uken eller bli fullt medlem fra 169,- måneden.

Prøv gratis Bli medlem Logg inn