Kapital

Det norske avgiftssystemet skaper stadig nye strømninger i bilmarkedet. Salget av luksusbiler faller for eksempel dramatisk etter at store, avgiftsfrie elbiler som Jaguar I-Pace, Audi e-tron og Mercedes-Benz EQC har kastet seg på stavene og tatt opp jakten på Tesla Model X og S. Det er god økonomi og samtidig gir det miljøkred å kjøre elektrisk, men det finnes fortsatt kjøpere som vil ha en fossilbil som kan kjøre ytterst komfortabelt – hvor langt som helst – og samtidig ose av klasse og velstand. Og flere av dem løfter blikket til aller øverste hylle i bilbutikken.

Annonse

Sveaas først med Cullinan

Investor Christen Sveaas fikk nylig levert den første Rolls-Royce Cullinan i Norge. Verdens dyreste SUV ble lansert i 2018, og Sveaas fikk den første registrert her til lands. Den har en 6,7 liters bensinmotor som yter 570 hestekrefter og ruver godt både i terrenget og på veien. Prislappen ligger rundt 5,5 millioner kroner. Det er den mest eksklusive serieproduserte bilen som også tåler litt ulendt underlag. Men Sveaas sier høflig “ingen kommentar” på Kapitals spørsmål om det siste bilkjøpet hans.

Cullinan er for øvrig navnet på den største diamanten som noensinne er funnet og inngår i de britiske kronjuvelene. Dermed har Rolls-Royce signalisert noe om ambisjonsnivået. Og listen er lagt milevis over hodet på de fleste norske bilkjøpere.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn