Kapital

“Er du interessert i kunst, Lander?” spør hodejeger Roger Brown kandidaten Jereminas Lander i Jo Nesbøs bok Hodejegerne.

Annonse

Han peker på “Sara Gets Undressed”, et over to meter høyt bilde på lateks av en kvinne i grønt skjørt som med korslagte armer er i ferd med å dra en rød genser over hodet, og sier:

“En gave fra min kone. Kunstneren heter Julian Opie, og bildet er verdt en kvart million kroner. Har du noen kunstverk i den prisklassen?” spør Brown, fortsatt ifølge boken, der det videre heter:

“Det eneste – og da mener jeg det eneste – som gjør bildet verdt en kvart million, er kunstnerens renommé. Ryktet om at han er bra, markedets tillit til at mannen er genial. For det er vanskelig å sette fingeren på det geniale, uten å vite sikkert. Renommé. Det handler om tilliten lederen sprer,” sier Brown.

Filmen Hodejegerne, med skuespiller Aksel Hennie i hovedrollen, kom i 2011, tre år etter at boken ble utgitt på Aschehoug med stor suksess.

Opie har selv merket seg hvordan han og kunsten hans beskrives i Hodejegerne.

– Jeg har sett filmen og lest boken, elsker begge! sier Opie til Kapital. – Jeg liker også å bli kalt et geni, selv om det er av de gale grunnene. Men jeg tar poenget hans. Men det er en skam hvordan bildene er hengt opp i filmen, altfor nærme hverandre, mener kunstneren.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn