Kapital

– Når folk kjøper mindre båter haster det veldig med levering, fordi sesongen i Norge er kort. Daglig leder i bransjeforeningen Norboat, Leif Bergaas

Den ekstremt varme og tørre sommeren har skapt jubel i båtbutikkene landet rundt, i hvert fall for småbåtselgere som hadde stor nok kapasitet til å ta unna pågangen.

– Etter en lang og hard vinter eksploderte salget av båter med det ekstreme sommerværet. For enkelte ble det rett og slett for mange kunder å håndtere. Når folk kjøper mindre båter haster det veldig med levering, fordi sesongen i Norge er kort, sier Leif Bergaas, daglig leder i bransjeforeningen Norboat. Ifølge Bergaas var det derfor de store aktørene som i størst grad greide å forvandle drømmeværet til gull i kassen.

Annonse

Årets storselger

Konsernet som står bak Grimstad, Arendal og Kristiansand Bådsenter, økte omsetningen med nesten 20 prosent i årets første åtte måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi gikk fra 165 til 196 millioner kroner i den perioden, og bare økningen vår tilsvarer omsetningen i en mindre båtbutikk, sier daglig leder og medeier, Anders Topland. De tre butikkene i gruppen, som er forhandlere av blant annet Ibiza, Buster, Yamarin, Axopar, Finnmaster, Grand og Jeanneau, solgte til sammen omlag 450 båter med stort og smått.

– Det store volumet greide vi fordi vi har bygget opp og investert i systemet vårt i mange år. I løpet av en uke kan vi bestille tre trailerlass fra produsentene i Finland som vi får montert og gjort leveringsklare for kundene, sier Topland, som har 35 heltidsansatte pluss 15 sesongarbeidere.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn