Kapital

Karriere ·  Tilbyr markedsplass for freelancere og små selskaper:

Spår revolusjon for konsulenter

Banebrytende: Ifølge teknolog og Folq-gründer Jahn Arne Johnsen vil konsulentbransjen se helt annerledes ut om bare få år, takket være plattformteknologiens inntog i bransjen. Foto: Yngvar Johnsen
Publisert:22. mai 2019

IT-konsulenter vasser i jobber og tjener stort sett penger som gress. Likevel prøver Jahn Arne Johnsen å revolusjonere markedet med plattformtankegang. Og Folq-gründeren spår at utviklingen vil bety undergangen for mange mellomstore konsulentselskaper.

“Alt“ og “alle“ skal digitaliseres, og kundene jakter kompetent arbeidskraft som kan gjennomføre prosjektene innenfor tidsplanen. Situasjonen kan beskrives som et klondyke for IT-konsulenter, systemutviklere og designere. Men plattformselskapet Folq mener rammene for gulljakten kan forbedres – både for selvstendige konsulenter og kundene.

– Vi jobber i et lavmargin-landskap, så vi må doble volumet hvert år for at dette skal gå i pluss. Jahn Arne Johnsen gründer av Folq

Teknologen Jahn Arne Johnsen har 13 års erfaring som konsulent og leder, hvorav ni år i konsulentselskapet Bekk. I 2015 brøt han ut og var han med på å etablere en konkurrent til sin tidligere arbeidsgiver – konsulentselskapet Blank. I fjor tok han et nytt steg og sjøsatte Folq: en digital markedsplass for IT-konsulenter, freelancere og små konsulentselskaper, der nå 200 personer tilbyr sine tjenester.

Annonse

– I praksis kannibaliserer vi oss selv med Folq, men enten kan vi stikke hodet i sanden og si at det ikke finnes problemer, eller så kan vi erkjenne at det er en trend at flere går freelance og at konsulentmiljøet vokser og utvikler seg og trenger nye og bedre møteplasser. Da er det bedre for oss personlig – og for Blank som selskap – at vi er med på å drive trenden, sier Johnsen til Kapital.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?><richtext version="1.0.0.0"><paragraphlayout><paragraph><text>Pioner på plattform: Eirik Nilsen Fosse var med og starte konsulentselskapet BustByte og er i dag utleid gjennom Folq.</text></paragraph></paragraphlayout></richtext>
Pioner på plattform: Eirik Nilsen Fosse var med og starte konsulentselskapet BustByte og er i dag utleid gjennom Folq.
Les også

Politikken er strakeste veien til makten:

Norges mektigste kvinner 2019

Vil satse i Sverige

Først har de gått løs på IT-konsulentmarkedet, fordi de kjenner dette feltet best og fordi det koker av IT-oppdrag, men snart vil de ta fatt med management consulting og deretter rådgivning innenfor byggebransjen og olje og gass. Samtidig vil de ta konseptet utenlands.

– Vi har også tenkt å gå utenfor Norges grenser, og da er Sverige det mest nærliggende. Konsulentmegleren eWork omsetter for 900 millioner i Norge, mens samme selskap omsetter for hele ni milliarder i Sverige, forteller Johnsen for å beskrive potensialet.

– Enten kan vi stikke hodet i sanden og si at det ikke finnes problemer, eller så kan vi erkjenne at det er en trend at flere går freelance. Jahn Arne Johnsen gründer av Folq

Norske konsulentmeglere, som er bindeleddet mellom frittstående konsulenter og kunder, omsatte anslagsvis for 1,5 milliarder i fjor. Anslag for det totale IT-konsulentmarkedet i Norge varierer sterkt, alt etter hvem man spør og hvordan man avgrenser.

Det er først om fremst konsulent-meglere som eWork, Experis, Amesto og binR, som nye plattformselskaper som Folq i første omgang vil konkurrere mot.

I fjor omsatte Folq for 19 millioner kroner, og gikk en million i minus. Estimert omsetning i 2019 er 50 millioner, men eierne regner med underskudd også i år.

– Vi jobber i et lavmargin-landskap, så vi må doble volumet hvert år for at dette skal gå i pluss, sier Johnsen, som på sikt tror dette kommer til å bli en god investering for eierne. Foruten ham selv inkluderer det Magne Davidsen og Jon Bernholdt Olsen, samt ansatte og noen tilknyttede konsulenter.

Kunden vil velge selv

Men også de etablerte konsulentselskapene vil etter hvert merke stort press fra plattformselskaper, ifølge Johnsen. Dette fordi flere vil bryte ut og bli freelancere når både konsulenter og kunder får en møteplass hvor de kan finne hverandre og holde kontakt, uten fordyrende og kompliser- ende salgsledd. Typisk vil dette gjelde selskaper som i dag har mellom 60 og 300 ansatte. Et søk i bransjekataloger gir herunder treff på selskaper som eksempelvis NetCompany, ItVerket, Systek, Inmeta Consulting, Capra Consulting og Visma Consulting.

– Min hypotese er at man i mellomsjiktet fort kan bli for brede og for “grunne“ til å skille seg spesielt ut i en konkurransesituasjon hvor “alle“ får tilgang på alle oppdrag. I dag vil nemlig kunden selv plukke best mulig kompetanse, hvor enn den finnes. Hva har man da igjen for å forbli i de store konsulentselskapene? spør Johnsen.

Han mener bransjen i fremtiden vil bestå av gigantene som Accenture, Sopra Steria, CapGemini og Bouvet, pluss “boutiques“, små miljøer med spisskompetanse, som Bakken & Bæk, EGGS design, Decisive og Netlife Design, i tillegg kommer en økende mengde freelancere.

– Vil ikke bonanza-tilstandene i markedet stoppe eller forsinke disse prosessene?

– Ja, det blir det store spørsmålet. Jeg tror det kan slå begge veier. På den ene siden medfører alle jobbene at risikoen ved å bryte ut og bli freelancer er omtrent lik null. Vi ser at nyutdannede folk, som har vært et halvt eller ett år i et konsulentselskap, blir selvstendige. De går fra å ha en fastlønn på om lag 550.000 kroner til å fort kunne tjene 1,4 millioner i året på å fakturere ut seg selv. Det er et ganske heftig lønnshopp, sier Johnsen.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?><richtext version="1.0.0.0"><paragraphlayout><paragraph><text>Verdiskapere: Ivar H. Kristensen, adm. dir. i hovedorganisasjonen Virke, vil fjerne stempelet konsulentene har som utgiftsposter.</text></paragraph></paragraphlayout></richtext>
Verdiskapere: Ivar H. Kristensen, adm. dir. i hovedorganisasjonen Virke, vil fjerne stempelet konsulentene har som utgiftsposter.
– Jeg har helt sluttet å ta telefoner og svarer heller ikke på LinkedIn-forespørsler lenger. Håvard Heggheim IT-konsulent
Les også

Hva skjer – selskapets aksjekurs er ned over 15 prosent siste måned?

Aker BP – opp eller ned?

Vil ta over

Johnsen fortsetter:

– For konsulentselskapene innebærer den store oppdragsmengden en fare for at de ikke fornyer seg, fordi de selger ut timene sine likevel. Dermed kan man havne bakpå på et senere tidspunkt. Dagens situasjon er superkomfortabel for konsulentselskapene. De tar nesten ikke risiko. Nesten alt av jobber er på løpende timer, på kundens ansvar og under kundens ledelse. Men man må bli noe mer enn bare en ressursleverandør for å vinne i fremtiden, mener han.

– Hvilken utbredelsen tror du plattformselskaper som Folq vil ha om tre–fem år?

– Vi tror at dette kommer til å ta over for dagens manuelle konsulentmeglere. Vi kommer i større grad til å være et verktøy for innhenting og behandling av konsulenter. Vi har mange eksempler på at plattformer har kommet inn i markeder og idet man har klart å bygge nok verdier i plattformene, så har de “tatt over“. Det har man sett i bransje etter bransje, eksempelvis Airbnb og Uber.

I andre markeder har slike møteplasser gjort suksess og blitt sterke aktører. Johnsen nevner tyske CoMatch som har kontorer i syv land og over 8.000 management-konsulenter fra 60 land i sin base og Business Talent Group, med hovedkontor i California, som tilbyr konsulenter innenfor et bredt kompetansespekter til store deler av verden. Her hjemme er norske Xeneta også et godt eksempel. De utvikler en markedsplass som skal gjøre skipsmeglerne overflødige.

– Konsulenter er lik verdiskapning

– I mediene er konsulenter ofte fremstilt som det samme som utgifter, men konsulenter er også lik verdiskapning, sier Ivar H. Kristensen, adm. dir. i hovedorganisasjonen Virke. Og kundenes appetitt på konsulentbistand ser ikke ut til å avta, snarere tvert imot. I fjor vokste det norske konsulentmarkedet med 6 prosent, og totalmarkedet er beregnet til 6,5 milliarder kroner, ifølge Den nordiske konsulentundersøkelsen 2019 som Virke, som en av flere, har bestilt fra analyseselskapet Source Global Research. Det nordiske markedet totalt hadde en vekst på 7,8 prosent, med Sverige og Finland i førersetet, begge med nær ni prosents vekst. Og det er digitaliseringsbølgen som drar lasset.

– Før bidro usikkerhet til å forkrøple konsulentmarkedet. Nå sier kundene at vi må komme i gang, usikre tider til tross. Det er handling som gjelder, sier Edward Haigh, adm. dir. i Source Global Research. Digitalisering har også spist seg godt inn i andre markedssegmenter og utgjør nå to tredeler av strategimarkedet.

– Man virker nå helt akterutseilt om man snakker om digitalisering som noe isolert, digitalisering er noe som omslutter hele virksomheten, sier Haigh, som spår fortsatt vekst i markedet i 2019.

– Kundene ser at de ikke kan løse disse utfordringene alene.

Drukner i henvendelser

Håvard Heggheim hadde tre år i konsulentselskapet Bekk før han startet for seg selv. Han var en av de første som leide seg ut via Folq. I dag jobber IT-konsulenten på oppdrag hos telekom-leverandøren Ice.

– De største fordelene for meg er de attraktive kundene Folq har tilgang på og nettverket av andre selvstendige konsulenter. Vi hjelper hverandre med spørsmål rundt alt fra regnskap og investeringer til hvordan man forhandler boliglån med banken, forteller Heggheim til Kapital.

Han setter også pris på den gode informasjonen om hvem kundene er, hva oppdragene går ut på og hvor det skal skje.

– Ett av de største problemene for meg i dagens marked er den enorme mengden av eposter, telefoner og LinkedIn-forespørsler om mulige oppdrag jeg får inn daglig. Kvaliteten på disse er svært varierende og tidkrevende å kvalitetskontrollere. Jeg har helt sluttet å ta telefoner og svarer heller ikke på LinkedIn-forespørsler lenger. Jeg benytter meg eksklusivt av Folq akkurat nå. Dette sparer meg for mye tid, forteller han.

– Ulemper?

– Ulempen med Folq er selvfølgelig at de tar en liten prosent av timeprisen, men denne er langt lavere enn hos konkurrentene, og man sparer mye tid på å skaffe seg nye oppdrag.

– Tjener du bedre som selvstendig enn om du var ansatt?

– Man dobler fort inntekten når man går selvstendig, men det er også en økt risiko med tanke på oppdrag, i tillegg til at man må styre med regnskap og administrasjon. Det er dyrt å gå uten oppdrag, men i dagens marked er ikke dette noe problem, om man er en dyktig konsulent.

– I hvilket grad tror du slike digitale markedsplasser kommer til å overta?

– Jeg tror fortsatt tradisjonelle konsulentselskaper har sin plass en god stund fremover, men selvstendige konsulenter har nå tilgang på ekstremt gode verktøy og markedsplasser som man ikke hadde for noen få år siden. Det er nettopp disse verktøyene som totalt kommer til å forandre markedet i årene fremover. Det har blitt svært enkelt å starte og drive eget selskap, og det blir enklere fra år til år.

Satset med studiekamerater

Eirik Nilsen Fosse startet det lille konsulentselskapet BustByte sammen med fire medstudenter på NTNU. Etter avlagt eksamen i fjor bestemte de seg for å gi full gass sammen. I dag er to av dem utleid gjennom den nye plattformselskapet.

– Grunnen til at jeg endte opp med et oppdrag gjennom Folq var at jeg fikk tilbud om å jobbe på et veldig spennende team hos SpareBank 1, samtidig som timeprisen var konkurransedyktig, forteller Nilsen Fosse, som også har investert i Folq-aksjer. Pr. dato mener han konsulentbransjen har for mange mellomledd eller meglere.

– Med digitale markedsplasser kan leverandører enklere finne konsulenter som matcher deres behov, og hele prosessen blir forenklet. En utfordring blir å bygge en brukermasse med nok konsulenter og leverandører, slik at begge parter vet at de på den digitale markedsplassen alltid kan finne den konsulenten eller det oppdraget de er på jakt etter, sier Nilsen Fosse.

– Hvor trygge er konsulentene på å beholde jobben når de leies inn via tjenester som Folq? Eller fortsatt få spennende oppdrag?

– Slik markedet er nå for tiden, har jeg inntrykk av at det er mer enn nok ledige oppdrag. På lik linje med konsulenter fra større selskaper er man ofte utleid på et prosjekt i en begrenset periode, men det kommer hele tiden nye spennende oppdrag på Folqs plattform. Det er jo selvfølgelig en risiko for at det blir dårligere tider i markedet, men det er ikke noe jeg frykter med det første.


Les også:

Entreprenørenes beste råd:

Slik blir du gründer i 2019

De er unge, uredde og har gjort suksess som gründere innen alt fra digital undervisning til digitale legetjenester. Nå deler de sine erfaringer, og forteller hva de mener må til for å lykkes som gründer i den digitale hverdagen.

9 min lesetid

Stockman-prisen 2019:

Tomra til topps

For første gang på 20 år går Tomra helt til topps og mottar den gjeve Stockman-prisen i åpen klasse. Mens tidligere Norwegian-topp, Bjørn Kjos, får på pukkelen for sitt investor relations-arbeid.

5 min lesetid

Andre leser også: