Kapital

Karriere ·  Årets alumni NHH Christoffer Pettersen:

Nerdenes hevn

Konfettidryss: Christoffer Pettersen har en uttalt forkjærlighet for konfetti, så derfor var det som seg hør og bør at han og NHH-rektor Øystein Thøgersen stod i gullregn under utdelingen av Årets alumni NHH. Foto: Siv Dolmen Siv Dolmen
Publisert:2. januar 2019

Tidligere NHH-student og datalærer ved samme høyskole, Christoffer Pettersen, ble nylig kåret til “Årets alumni NHH”. Pettersen og fire med-gründere startet i 2016 opp sitt eget konsulentselskap innen robotifisering og kunstig intelligens. Nå er de 80 ansatte i Bergen, Oslo og Stockholm.

– Nerd er for meg et heders-ord. Men det var gjerne ikke det på den tiden jeg gikk på NHH.

Christoffer Pettersen gikk ut av NHH med en master i økonomi i 2011, men har hele tiden siden holdt kontakten med høyskolen. Nå underviser han på kurset “Kunstig intelligens og robotisering” på NHHs masterstudie, og han har rekruttert en rekke tidligere NHH-studenter til sitt eget konsulentselskap AVO Consulting. Under studietiden på NHH var Pettersen også lærer på en rekke datakurs og leder for de studentene som holdt slike kurs for andre studenter. Kanskje ikke så rart da at han i begynnelsen av november fikk utmerkelsen “Årets alumni NHH” av høyskolens rektor Øystein Thøgersen under en konferanse for tidligere NHH-studenter.

80 ansatte på to år

Sammen med fire medgründere startet Pettersen i 2016 opp sitt eget konsulentselskap innen robotifisering og kunstig intelligens – AVO Consulting. Allerede nå har konsulentselskapet 80 ansatte, og Pettersen jakter stadig på flere folk.

Annonse

– Det å få tak i folk som deler de samme interessene, og lidenskapen for å jobbe i skjæringspunktet mellom teknologi og forretning, som oss, er vanskeligere enn vi gjerne kunne ønske. Vi kunne vært flere i AVO Consulting om vi hadde funnet flere riktige mennesker. Vi bruker ekstremt mye tid på å finne de folkene som vi trives med å jobbe med og som kundene vil trives med, sier Pettersen til Kapital. Vi får fatt i ham under en pitstop i Bergen før han skal videre til London og så Singapore. Cirka halvparten av de ansatte har gått på NHH og tatt datakurs, og halvparten er NTNU-folk. Noen av dem fra Trondheim har gått linjen for industriell økonomi, noen har doktorgrader, det er datafolk og noen med master i kunstig intelligens og maskinlæring.

– Ingen av oss er studiekamerater, men av de neste som ble ansatt er veldig mange tidligere kjenninger og studiekamerater av meg. Det å være trygg på hverandres styrker og svakheter har vært avgjørende når vi har skalert så raskt som vi har, sier Pettersen.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?><richtext version="1.0.0.0"><paragraphlayout><paragraph><text>Girl Geeks: Pettersens AVO Consulting fikk i fjor høst nettverket  “Girl Geek Dinners Bergen” på besøk, der deltagerne ble invitert til å bygge sin egen robot.  Daværende næringsminister Monica Mæland deltok også.</text></paragraph></paragraphlayout></richtext>
Girl Geeks: Pettersens AVO Consulting fikk i fjor høst nettverket “Girl Geek Dinners Bergen” på besøk, der deltagerne ble invitert til å bygge sin egen robot. Daværende næringsminister Monica Mæland deltok også. AVO Consulting
– Det å vokse er krevende, men det har gått overraskende bra.

Bindeledd til teknologi

Han og medgründerne møttes under et prosjekt for Sparebanken Vest for noen år siden. Han var da konsulent i EY Norge, og de andre jobbet også som konsulenter for andre selskaper.

– I våre tidligere jobber drev vi mye med tradisjonell prosessforbedring i norske bedrifter. Og vi så et stort gap mellom det som var mulig å gjøre med teknologi og det som folk faktisk bruker teknologi til i dag. Det vi prøver å kapitalisere på er å hjelpe bedrifter å lukke det gapet. Å være bindeleddet mellom teknologi og forretning, sier Pettersen, som mener at det nå utvilsomt er en hype rundt alt som har med digitalisering å gjøre.

– Det er veldig lett å si at du jobber med digitalisering, men det er mye vanskeligere å gjøre det i praksis. Teknologien er enkel, det er det menneskelige og organisatoriske som er vanskelig for å få til endringer.

Pettersen mener evnen til endring kan bli et avgjørende konkurransefortrinn fremover:

– Vi har prøvd å kannibalisere vår egen forretningside helt fra dag én. For noe av problemet til kundene er at de trenger oss. Vi prøver å sette kundene i en posisjon der de kan jobbe med dette på egen hånd. Der de bygger endringskapasitet i organisasjonen. At de hele tiden er i stand til å være under endring, og ikke håpe på den perfekte løsningen som kommer i 2020, sier han.

I pluss siden oppstarten

At suget etter digitalisering er stort i norsk næringsliv nå er det ingen tvil om.

– Vi guider på en omsetning på 75 millioner kroner i år, og har hatt en kraftig vekst gjennom året. Vi har gått i pluss hver måned siden vi startet. Dette er en lite kapitalintensiv bransje. Men nå jobber vi med endel spennende satsinger som potensielt kan kreve mer kapital. Det å vokse er krevende, men det har gått overraskende bra, forteller Pettersen.

– Vi har jobbet med eller jobber nå med alt som kan krype og gå av norske banker. I tillegg til det også en rekke andre klienter som for eksempel Bergen kommune, Yara, Posten, KLP, Storebrand og Aker BP.

Om to år tror han at Avo Consulting har enda flere ansatte og kanskje to kontorer til i utlandet utover det i Stockholm i dag.

– Vi har sagt at vi vokser så lenge det er gøy, og den dagen det ikke er gøy lenger, så slutter vi med det. For det er ikke noe poeng i seg selv å bli store. Men det har vært slik etterspørsel etter det vi gjør og måten vi jobber på at det har vært behov for å vokse, og dekke de kontraktene vi har.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?> <richtext version="1.0.0.0"> <paragraphlayout> <paragraph><text>Ka e poenget? Christoffer Pettersen holder ofte et fordrag med navnet "Digitalisering - ka e poenget" der et av hovedpoengene er at det må skje i skjæringpunktet mellom forretning og teknologi.</text> </paragraph> </paragraphlayout> </richtext>
Ka e poenget? Christoffer Pettersen holder ofte et fordrag med navnet “Digitalisering - ka e poenget” der et av hovedpoengene er at det må skje i skjæringpunktet mellom forretning og teknologi.

Chatbotsene kommer

Selv er Pettersen sertifisert på innføring av roboter, og han har installert mengder av dette for kundene. Mye er såkalte chatbots.

– En chatbot fungerer som en virtuell rådgiver, som vurderer spørsmål og problemstillinger som en kunde har. Og som basert på maskinlæring klarer å beregne sannsynligheten for hva kunden har som intensjon med henvendelsen sin, altså hva kunden trenger hjelp med. Enten det er å svare på hva prisen på et produkt er, eller sette i gang en bestilling av noe for kunden, et kredittkort eller noe lignende, forteller Pettersen.

– Er det tekstbasert på skjerm, eller også tale?

– I utgangspunktet er dette tekstbasert, men det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre dette med tale. Det er bare et spørsmål om tid før kundene ønsker å snakke med den virtuelle rådgiveren. I praksis konverteres bare lydfilen til tekst før den går gjennom de samme modellene som når en skriver, svarer han.

At Pettersen skulle jobbe med data, modellering og automatisering har nok ligget i kortene alt fra før han ble født.

– Jeg har Apples Siri og Amazons Alexa hjemme. Det får holde foreløpig.

Excel-kurs til tiårsdagen

Pettersens far ga hans mor en kalkulator tilbake i 1972, det året de forlovet seg. Og selv fikk Pettersen til sin tiårs bursdag i 1996 et Excel-kurs av foreldrene.

– Hvis du skal bruke ett ord for beskrive dette, hvilket ville du da velge?

– For å beskrive hva? Presangen? spør Pettersen tilbake.

– Det at din far gir din mor kalkulator mens de er forlovet, og at du får Excel-kurs som tiåring?

– Jeg tror dette var det viktigste som har skjedd for min karriere. Gjennom det fikk jeg jobben som datalærer på NHH, jeg var en av dem som gjorde mest Excel-modellering i EY. En 4-årig reise som sluttet med at jeg ble introdusert for robotteknologi, startet faktisk med at jeg bare skulle lage en Excel-modell som en del av et prosjekt knyttet til prosessforbedring.

– Jeg tenkte selvsagt på ordet “nerd”?

– Nerd ja! Ha, ha. Det kan du gjerne si. Nerd er for meg et hedersord. Men det var gjerne ikke det på den tiden jeg gikk på NHH. Da var det ikke så kult å være nerd. Da var vi fem, seks stykker i programmeringsklassen og tilsvarende like mange i IT-gruppen. Men nå er det blitt veldig populært, sier Pettersen.

Head of Jobby

Det er nok utvilsomt et lite innslag av nerdehumor bak valget av selskapsnavn også.

– Valget av navnet AVO er utelukkende for å starte med en “A”, for å komme lengst mulig opp på sider der selskaper vi samarbeider med lister opp sine teknologipartnere. Utover det er det ikke noe veldig gjennomtenkt. Alle de store konsulentselskapene starter gjerne opp med lange navn, noe som er lite effektivt, før de begynner å forkorte. Så vi startet like gjerne opp med et kort navn med en gang, er Pettersens forklaing på navnestrategien.

32-åringen har tittelen “Head of Jobby” på sin LinkedIn-profil. Med det mener han at det han driver med er en blanding av jobb og hobby. Jobb og privatliv smelter sammen. Og da er det for tiden ikke tid til så mye annet.

– Du har ingen samboer, eller husdyr – hund, katt eller fisk?

– Jeg har Apples Siri og Amazons Alexa hjemme. Det får holde foreløpig.


Les også:

Disse målene har sjefene for 2019:

Toppenes nyttårsforsetter

Konsernsjef Kristin Skogen Lund satser på innovasjon, DEA-topp Maria Moræus Hanssen skal prioritere hardere, og Swedbank-topp Tone Lunde Bakker skal bli bedre til å lytte.

9 min lesetid

Forhandlingsteknikk del VI – sluttfasen:

Forhandlingsteknikk med Ole lund

Personlige ønsker påvirker ofte i for stor grad sluttfasen i forhandlingene, men slike ønsker og håp må legges bort, skriver Ole Lund i sjette del av serien om forhandlingsteknikk.

9 min lesetid

Andre leser også: