Kapital

– Det aller viktigste å gjøre før du starter på profilen din, er å forstå at LinkedIn er et nettverks­verktøy. LinkedIn-ekspert, foredragsholder, forfatter og rådgiver, Edgar Valdmanis

LinkedIn er ikke bare verdens største profesjonelle nettverk, men også Norges største. Nye tall viser at over 1,2 millioner nordmenn har registrert seg på nettverkstjenesten. Det utgjør rundt 30 prosent av Norges befolkning. LinkedIns formål er, foruten å tjene penger, å knytte sammen verdens profesjonelle for å gjøre dem mer produktive og vellykkede. Det er altså ikke bare en kanal for jobbsøk­ere, men kan gjøre nytte – uavhengig av jobbsituasjon.

– Et nettverksverktøy

– Det aller viktigste å gjøre før du starter på profilen din er å forstå at LinkedIn er et nettverksverktøy, sier LinkedIn-ekspert, foredragsholder, forfatter og rådgiver i Seniorvikarene, Edgar Valdmanis. – Det tar tid å bygge vennskap, kjennskap og tillit. Dette gjelder også for LinkedIn, fortsetter Valdmanis, som har jobbet med salg og markedsføring siden 1985, og har holdt kurs i LinkedIn siden 2005.

Kapital-fakta: LinkedIn

  • Grunnlegger: Reid Hoffman
  • Grunnlagt: 2003
  • Hovedkontor: Sunnyvale, California
  • Administrerende direktør: Jeff Weiner
  • Selskapstype: Åpent aksjeselskap
  • Bedriftsstørrelse: 5.000–10.000 ansatte
  • Antall brukere i verden: 546 millioner+
  • Antall brukere i Norge: 1,2 millioner+

 

Kilde: LinkedIn

 

LinkedIn-ekspert: En av Norges fremste på nettverking og LinkedIn, Edgar Valdmanis, deler sine ti beste tips til en vellykket LinkedIn-profil. Foto: Ivan Kverme
546
millioner registrerte brukere i verden

Fokus på søkeord

Det neste som er viktig å huske på er at LinkedIn fungerer som en søkemotor. Vil du bli funnet, må du bruke relevante søkeord i profilen din.

– Alt på LinkedIn er søkeord. Satt på spissen kan du søke på ordet ”jeg”, og få opp alle som har ordet ”jeg” i profilen sin, sier LinkedIn-eksperten. – Tenk også på synonymer, for i likhet med andre søkemotorer er LinkedIn ”dum”. Den skjønner for eksempel ikke automatisk at en journalist også er en skribent. Søker du på ordet journalist får du opp alle som har ordet journalist i profilen sin.

Han forklarer også at LinkedIn rangerer søkeord etter hvor på profilen søkeordet står. Har du søkeordet i overskriften din, vil du bli prioritert over personer som har søkeordet lenger ned på profilen sin.

LinkedIn-ekspertens ti tips til en suksessfull profil

1. Profilbildet er avgjørende 
Bildet er det første man ser på profilen og i et søk. Helt intuitivt trykker man på den profilen som har et bilde, fremfor den som ikke har. Bildet må være tett på, slik at man kan gjenkjennes. Se inn i kamera, slik at det oppstår øyekontakt. Det er viktig at bildet er profesjonelt og at du er profesjonelt antrukket.

 

2. Navnet må være riktig
Skriv navnet ditt korrekt, slik du bruker det, uten kallenavn og mobilnummer, slik at du enkelt kan finnes ved søk. Man presenterer seg ikke med kallenavn på første forretningsmøte eller jobbintervju, og da skal man heller ikke gjøre det på LinkedIn.

 

3. Utnytt overskriften
Tenk på søkeord som er relevante for deg. En hodejeger kan for eksempel skrive ”Rekrutterer - jeg hjelper deg å finne de beste hodene”. Utnytt dette feltet til å selge inn det du kan. 

 

4. Fortell hva du gjør i sammendraget
Skriv et par setninger om hvor du er i dag og hvor du ønsker å være i morgen. Eventuelt litt historikk, men fokuser på fremtiden. Dette skal være et sam­mendrag av hva du leverer i dag og hva du kan levere. Her bør du også ta med kontaktdetaljer.

 

5. Beskriv arbeidsoppgavene dine
Det viktigste er å beskrive hva du har gjort i de ulike rollene, og skrive noe om resultatene du har skapt og hvilke ansvarsområder du har hatt. Det er ikke bare selgere som kan vise til resultater. En HR-agent kan for eksempel ha medvirket til aktiv rekruttering eller i nedbemanningsprosesser. Kort sagt: Skriv hva du har gjort, skapt og levert. 

 

6. Legg inn detaljer om utdannelse
Som med jobbseksjonen er det viktig å beskrive litt mer enn bare institusjonen og graden du har tatt. Skriv gjerne hvilket fakultet og hvilken innretning på fagområdet du har hatt. ”Cand. mag.” kan bety så mangt.

 

7. Frivillighet viser at du tar i et tak
Å være frivillig viser at du stiller opp og tar i et tak, også der hvor du ikke får betalt. Det sier endel om deg at du bidrar i samfunnet for øvrig. At det bunner i personlig interesse er helt greit. For eksempel hvis du er interessert i musikk; i stedet for å bare gå på en musikkfestival vil du sikre at musikkfestivalen finner sted ved å jobbe som frivillig. 

 

8. Bruk ferdigheter som søkeord
I likhet med alt annet på profilen din er ferdigheter også søkeord. De viktigste er de tre ferdighetene du har helt øverst, da det er disse som er synlig før besøkende på profilen din ekspanderer feltet. De som har jobbet et par år, bør i det minste ha ti ferdigheter listet opp. Ferdigheter er viktig for å vise hva du kan, men også for å bli funnet i søk.

 

9. Referanser er viktig
Du bør i hvert fall ha tre til fire gode referanser på profilen din. Gjerne da spredt over samme antall jobber eller fra frivillighetsarbeid. De som kommer rett fra studier og mangler jobberfaring, kan få referanse fra veileder ved studiet eller fra deltidsjobben. Gi referanser til andre først, så er det mer sannsynlig at du får en referanse tilbake.

 

10. Ikke undervurder språkferdigheter
Vi jobber stadig mer på tvers av land og kulturer, og får kolleger fra andre land. Det er smart å føre opp de språkene man behersker, og legge inn hvilket nivå du er på. Det er verdt å legge til et språk, selv om du har begrensede ferdigheter. 

– Plusseffekter

LinkedIn-eksperten påpeker også verdien av å bygge nettverk over tid, og dermed få kjennskap til personer slik at de potensielt deler en forretnings- eller jobbmulighet med deg. Kjennskap betyr ikke nødvendigvis å ha møtt hverandre personlig, forklarer rådgiveren, men gjerne at man har delt mye og hatt kontakt på LinkedIn.

– Det er mange slike plusseffekter. Man får invitasjoner, tips om jobber, oppdrag og aktiviteter fordi man er aktiv og deler kunnskap, sier Valdmanis.

 

– Du vet aldri når det smeller hos deg, og da er det lurt å være klar og kanskje ligge tre skritt foran alle andre.

Ta deg tid

– Hva er ulempen ved å ikke ha en utfyllende LinkedIn-profil?

– Faren er at man for eksempel kan miste en kontrakt til en person som tok seg tid til å føre opp en ferdighet eller informasjon som søkeren ser etter. En trenger bare å bruke tid på å fylle ut profilen én gang, deretter er det små justeringer og oppdateringer som kreves. Denne oppdateringen tar kun et minutt eller to hver gang. Det er grunnjobben som tar tid. Dette kan være grunnlaget for å få en kontrakt, forsterke en relasjon, eller kanskje selge mer. Da bør det være viktig å bruke den tiden, mener foredragsholderen.

 

Tre brølere du bør unngå

1. Bruke feil bilde 
Å ha produktbilde eller firmalogo i stedet for bilde av deg selv, er superbrøler nummer én. Du skal ikke blande privatprofil og firmaprofil. Tabbe 1b er å ha med et familiemedlem eller kjæledyret ditt på bildet.

 

2. Trykkfeil og slurv 
Unngå slurv som å ha små forbokstaver i navnet, eller generelle trykkfeil som viser at du ikke har lest nøye gjennom profilen selv engang.


3. Ikke oppdatert
Generelt ikke oppdatert ved jobbskift er tabbe nummer tre. De fleste har det slik at den ene jobben avløser den andre, og da må du huske å avslutte den forrige. 

Føre var

Han mener det er bedre å ha en dårlig profil enn å ikke være på LinkedIn i det hele tatt. – Da lurer jeg på om mennesket i det hele tatt finnes, sier Valdmanis og påpeker at ”failure is not an option”. Han anbefaler også folk å være litt i forkant, da det skjer mye i forbindelse med automatisering av jobber, og mener faren for å bli overflødig er mer reell enn tidligere.

– Mange tenker ”nei, ikke i vår bransje” eller ”ikke i mitt yrke”, men hittil har jo dette skjedd i de mest utrolige bransjer. Såpass turbulent har verden blitt. For noen år siden sa vi ”jøss, så bra de har det alle de som jobber i Rogaland”, og så plutselig krakket det hele. Du vet aldri når det smeller hos deg, og da er det lurt å være klar og kanskje ligge tre skritt foran alle andre, sier nettverkeren.

– Det er blitt et så viktig verktøy at jeg blir skeptisk om jeg ikke finner deg der.

Hodejegerens arbeidsverktøy

Hodejegerne vi har pratet med sier også det er viktig å være til stede på LinkedIn, og sikre at du har en oppdatert profil med relevant informasjon. – Som profesjonell rekrutterer er LinkedIn et verktøy vi er nødt til å forholde oss til, sier Arvid Brandmo, partner og hodejeger i Impact AS. Han bruker LinkedIn hver dag, både for å følge med, og i aktive søk etter kandidater. – Oftest er det helt spesifikke ferdigheter og bakgrunn en oppdragsgiver er ute etter, og da er en godt utfylt profil med reelle skills utrolig viktig for oss, sier Brandmo.

Det mener også daglig leder og hodejeger i Dynamic People AS, Trine-Lise Jagge.

– Det er blitt et så viktig verktøy at jeg blir skeptisk om jeg ikke finner deg der. Men det er viktig å understreke at LinkedIn kun er et av flere verktøy vi bruker, sier Jagge.

 

 

– Online CV

– LinkedIn-profilen har i mange tilfeller vært avgjørende for om jeg tar kontakt. Partner og hodejeger i Impact AS, Arvid Brandmo

– LinkedIn-profilen har i mange tilfeller vært avgjørende for om jeg tar kontakt, sier Brandmo. Han tror mange vegrer seg for å legge inn kontaktopplysninger på profilen sin, og sier det ofte betyr mye detektivarbeid for hodejegere som prøver å få kontakt med aktuelle kandidater. – En god profil har relevante opplysninger om hva du kan og har jobbet med tidligere. Ikke bare at du har vært salgsdirektør i X antall år i bedriften, men også en kort beskrivelse av fagområdet og din hverdagsjobb, sier Brandmo.

Trine-Lise Jagge anbefaler å ta med hva du har oppnådd i jobben og hvilke eventuelle utmerkelser du har mottatt. Hun påpeker også viktigheten av å holde profilen oppdatert. – Husk at mange headhuntere og researchere begynner med å se på LinkedIn-profilen din, da er dette førsteinntrykket du etterlater. LinkedIn-profilen er din online CV, påpeker Jagge.

– LinkedIn er en skikkelig godte­butikk for faglig innhold.

Profilerte brukere

Alt fra administrerende direktører i store internasjonale konsern til unge gründerspirer bruker til daglig det profesjonelle nettverket. Konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, bruker LinkedIn stort sett hver dag. Han synes nettverkstjenesten er spesielt god på faglig innhold. – Her får jeg tilgang til noen av verdens ledende teknologer, forretningshoder og innovatører. Flere av professorene som jeg hadde i Boston deler nå hele forelesningsserier gratis på LinkedIn. Utdannelse og kurs blir tilgjengelig for alle, noe jeg synes er veldig bra, sier Bjerke.

– Den gamle “On the Internet, Nobody Knows You’re a Dog” gjelder absolutt for LinkedIn også. Forsker, teknolog og styremedlem i Nordea, Silvija Seres

Marie Mostad, gründer av inzpire.me og en av Kapitals utvalgte 40 under 40, vår kåring av nye norske næringslivstalenter, bruker også LinkedIn flittig. – Jeg bruker LinkedIn daglig til alt fra å følge opp kontakter jeg har møtt til å se hva som rører seg i selskaper og bransjer jeg er interessert i, sier Mostad.

Forsker, teknolog og styremedlem i Nordea, Silvija Seres, er innom LinkedIn daglig og bruker det som et digitalt visittkort, mens Yvonne Fosser, Innovasjon Norges direktør for HR, kultur og kompetanse, bruker LinkedIn blant annet til å lese og dele aktuelle artikler, og synes kanalen er nyttig for å dele rekrutteringsvideoer. 

Rune Bjerke

Konsernsjef i DNB

 

– Hvorfor er du på LinkedIn?
– LinkedIn er en skikkelig godtebutikk for faglig innhold. Her får jeg tilgang til noen av verdens ledende teknologer, forretningshoder og innovatører. Flere av professorene som jeg hadde i Boston deler nå hele forelesningsserier gratis på LinkedIn. Utdannelse og kurs blir tilgjengelig for alle, noe jeg synes er veldig bra!
 – Hvor ofte bruker du LinkedIn?
– Jeg bruker det stort sett hver dag, sammen med flere andre sosiale medier. 
 – Hvorfor er LinkedIn et nyttig verktøy for deg?
– Det nyttigste for meg er at personlige nettverk blir digitale. Når jeg er ute på reise, er det nesten ingen som spør om visittkort lenger. Vi knytter kontakt på LinkedIn istedenfor, og da er det lettere å ta opp tråden senere.
 – Hvordan ser den optimale LinkedIn-profilen ut i dine øyne, og hva mener du er viktig å huske på?
– Å lage den beste profilen er nok ikke jeg noen ekspert på, men det bør være noe mer enn en digital CV. Når jeg rekrutterer, er jeg opptatt av å sette sammen team med mangfold, og å ha folk med forskjellig erfaring og bakgrunn. Hvis man har noen spennende erfaringer som skiller en ut fra mengden av flinke folk, så er det viktig å få med det.

Yvonne Fosser

Direktør for HR, kultur og kompetanse i Innovasjon Norge

 

– Hvorfor er du på LinkedIn?
– LinkedIn er en av de viktigste sosiale kanalene for deling og kontakt med det profesjonelle arbeidslivet hvor en rekke faglige og interessante artikler og debatter foregår. Her holder jeg meg oppdatert på hva som rører seg, profiler som flytter på seg, og deltar aktivt selv i ulike fagfora og debatter rundt HR, organisasjonsutvikling og teknologi.
– Hvor ofte bruker du LinkedIn?
– Jeg bruker LinkedIn daglig. Leser aktuelle artikler om ledelse, jobbengasjement og teknologi. Når jeg liker en artikkel, engasjerer jeg meg i den ved å trykke «like», dele saken, eller komme med en kommentar. Jeg deler artikler, ofte om ledelse generelt og erfaringer fra egen organisasjon.
– Har du et eksempel på når LinkedIn var et spesielt nyttig verktøy for deg?
– For et par uker siden lagde vi en kort rekrutteringsvideo rundt ledige stillinger som Internship i Innovasjon Norge. Den har til nå blitt sett mer enn 10.000 ganger på LinkedIn, og søknadene kommer inn. Spredning av slike videoer med ulike jobbmuligheter er stor på LinkedIn, og effekten er merkbar. Vi når ut til en stor bredde og et stort mangfold av kandidater.
– Hvordan ser den optimale LinkedIn-profilen ut i dine øyne, og hva mener du er viktig å huske på? 
– For meg handler det ikke primært om hvordan man selv har satt opp CV-en, selv om den også har betydning. Jeg ser først og fremst på hva ulike profiler engasjerer seg i og hvordan, og hvordan de fremmer ulike saker og omtaler andre. De samme reglene gjelder på sosiale medier som ellers. Tillit får man gjerne hvis man er åpen, kunnskapsrik og konsistent over tid. Det må være et samsvar mellom hva man sier, hvordan man fremstår og hva man leverer. 

Silvija Seres

Forsker, teknolog og styremedlem i Nordea

 

– Hvorfor er du på LinkedIn?
– Mest for å holde kontakt med folk – en enkel måte å sjekke hvor de er på og hvordan de kan kontaktes. I tillegg publiserer jeg info om nye podcaster eller kronikker som jeg er med på. Jeg bruker det mest som et digitalt visittkort. 
– Hvor ofte bruker du LinkedIn?
– Jeg er innom daglig, men oftest for å sjekke notifikasjoner som nevner meg, eller folk jeg har et nært forhold til. Hvis jeg skal jobbe med noen jeg ikke kjenner fra før av, liker jeg å sjekke bakgrunnen, men da er LinkedIn bare en av flere kilder. Kilder som Stack Overflow er mye bedre på å gi et reelt bilde av hvor god utvikler man er. På LinkedIn ser jeg for mye egen-skryt, overdrevne tidlig­ere titler og posisjoner, og svært liten mulighet til å finne det virkelige bildet av hva folk egentlig utrettet og hvor mye innflytelse de virkelig hadde. Den gamle “On the Internet, Nobody Knows You’re a Dog” gjelder absolutt for LinkedIn også. 
– Har du et eksempel på når LinkedIn var et spesielt nyttig verktøy for deg?
– Jeg var med på å investere i et lite selskap som kombinerte informasjon fra LinkedIn med andre åpne kilder gjennom AI-verktøy som ligner Cambridge Analytica, for å gi HR et mye skarp­ere bilde av folk de vurderte å ansette. Fantastisk spennende teknologi, men ingen HR-avdelinger i Norge var klare for å kjøpe det. Og så blir folk overrasket et par år senere over at Trump eller russere bruker lignende løsninger. Det er utrolig mye man kan gjøre med den type data, og ikke alt er bare egnet for reklame. Men vi forstår det ikke, hverken på godt eller vondt. 
– Hvordan ser den optimale LinkedIn-profilen ut i dine øyne, og hva mener du er viktig å huske på? 
– Kort, saklig, ærlig. Et realistisk bilde av hva du har gjort og et normalt profilbilde kommer lengst.

Marie Mostad

Gründer av inzpire.me og en av Kapitals 40 under 40

 

– Hvorfor er du på LinkedIn?
– Jeg er på LinkedIn for å bygge nettverk og holde meg oppdatert. Jeg syntes også det å ha CVen på LinkedIn er praktisk.
– Hvor ofte bruker du LinkedIn?
– Jeg bruker LinkedIn daglig til alt fra å følge opp kontakter jeg har møtt til å se hva som rører seg i selskaper og bransjer jeg er interessert i.
– Hvorfor er LinkedIn et nyttig verktøy for deg?
– Vi bruker LinkedIn til å sjekke kandidater som har søkt på jobb hos oss, som et salgsverktøy, og vi deler jevnlig artikler om inzpire.me på profilen til selskapet. LinkedIn var veldig nyttig for inzpire.me da vi hentet penger fjor. For en startup er det kritisk å få de rette investorene ombord, og som gründer bør man alltid gjøre en «due diligence» på investoren på samme måte som de vil gjøre en på selskapet ditt. Vi brukte blant annet LinkedIn til å finne felles kontakter for å høre hvordan de aktuelle investorene var å samarbeide med. 

– Hvordan ser den optimale LinkedIn-profilen ut i dine øyne, og hva mener du er viktig å huske på?
– Bilde er et must, det hjelper de av oss som ikke er så gode på navn. Jeg setter også pris på en beskrivelse av hva man helt konkret gjorde for et selskap, ikke bare tittel. For en nyutdannet kan det være lurt å liste hvilke fag man brukte mest tid på da man studerte, for å gi et bilde av interessefelt. Det å ha en profil på engelsk er også en fordel. Jeg bruker også LinkedIn endel til å sjekke felles kontakter, og mener det er viktig å ikke akseptere kontakter man ikke kjenner. Det er ikke antall, men hvor mange gode kontakter du har som betyr noe.

 

Kilde: LinkedIn og Ipsos


Les også:

Orkla og Borregaard i spissen for ny trend:

Aksjer blir en del av styrehonoraret

Styremedlemmer i børsnoterte selskaper oppfordres til å kjøpe aksjer. Men bør en del av styrehonoraret også utbetales i form av aksjer? Ja, mener et forsiktig økende mindretall. Nei, mener det fortsatt store flertallet.

7 min lesetid

Forhandlingsteknikk del IV – åpningsfasen:

Bygg tillit!

– Det er en klar fordel hvis man kan lykkes i å ta ledelsen av forhandlingene, skriver Ole Lund i fjerde del av artikkelserien om forhandlingsteknikk.

9 min lesetid

Forhandlingsteknikk del IV – mellomfasen:

Hvor er vi nå?-analysen

Under forhandlingene er det viktig å stoppe og tenke: Hvor er vi nå? Hvor går veien videre for å nå målet ?

9 min lesetid

Andre leser også: