KapitalVin

Det hersker alltid en viss forventing når du kjøper en flaske fra Champagne. Navnet oser av overklasse. Mytene. Champagne er i en egen klasse når det gjelder merkevare i vinbransjen. Champagne er en institusjon. Alle andre produsenter av musserende vin i verden har dette området sør for Paris som måleenhet i sammenlignet med egen kvalitet.

Annonse

Hvilken polkunde er du?

I Norge er det nødvendigvis ikke smaken som avgjør innkjøpet av vin, men design og pris. Men aller først er det hvilken type polkunde du er som avgjør hva du handler. Det er stor forskjell på en vinekspert og de fleste andre polkunder. Designet har ingen betydning når vi spør en av Norges få Master av Wine, Sebastian Bredal, om hvordan han velger vin personlig. I hans jobb som produktdirektør i Symposium Wines bruker han mye tid og ressurser på å forstå hvilke typer design som passer til hvilke vinstiler, og som også tiltrekker riktig målgruppe. 
– Design er uten tvil av svært stor betydning for de aller fleste polkunder, sier Bredal.

Deles inn i grupper

I hyllene på Vinmonopolene bugner det av flasker som er designet for at du skal velge akkurat dem. Fra de smakløse eksempler til reneste kunstverk i ordets rette forstand. Design har stor innflytelse på innkjøp på de fleste impulsvalg vi gjør. Innsiktsansvarlig Nina Rovelstad Hallenberg i Vinmonopolet deler kundene inn i grupperinger:
– Alkoholkundene deles i fire hovedgrupperinger basert på hva de sier at er viktig for dem når de handler alkohol: de prisfokuserte, de søkende, de bevisste og de dedikerte. Videre har Vinmonopolet delt disse inn i kundesegmenter basert på hva de handler mest av: om de handler mest øl, mest vin eller mer variert. For dem som i all hovedsak handler vin, er dette karakteristisk: de prisfokuserte handler ut fra pris. De ønsker en enkel handleopplevelse og kjøper stort sett alltid det samme. ​I tillegg til lav pris, er lavt sukkerinnhold viktig for valg av vin. De søkende er åpne for å prøve noe nytt, men de har ikke så mye kunnskap om produktene. De ønsker hjelp til å velge, men det må ikke være for dyrt. ​​De er opptatt av at vinen de velger skal passe til mat, og de bruker tester og anbefalinger i media i tillegg til anbefalinger fra venner og betjening i butikk.​
De bevisste har bestemt seg for hva for hva de liker, og de har klare preferanser på produsent, opprinnelse, druetype og stil. De handler gjerne det de pleier og som de vet er bra, og kan nok være litt konservative. Kvalitet prioriteres selv om det koster litt mer. Hva de skal spise er også viktig for valg av vin. De dedikerte har interesse og kunnskap, og de ønsker å bli inspirert. De mener kvalitet er viktigere enn pris, og prøver gjerne noe nytt. Hva de skal spise er viktig for valg av vin, og de vektlegger druetype/stil, opprinnelse, bærekraft, autentisitet og lite tilsetningsstoffer. Innsiktsansvarlig Nina Rovelstad Hallenberg i Vinmonopolet sier en kommentar til hvor viktig design/etikett er: 
– Det er få som oppgir at produktets utseende er viktig når de handler alkohol, men vi ser at det er viktigere for de prisfokuserte og de søkende enn for de bevisste og de dedikerte. Også de yngre aldersgruppene oppgir i større grad at dette er viktig. Det vil nok være nærliggende å tro at hva produktet signaliserer og kommuniserer relatert til kundenes preferanser vil kunne være viktig for valg av produkt, men vi har lite kunnskap om hva etikett/design har å si for salget.

833 varelinjer med Champagne

I Norge er forbudet mot alkoholreklame en sterk årsak til at små produsenter slår igjennom og skaper salg uten bruk av de enorme markedsføringsbudsjettene merkevareprodusentene bruker for annonsering og hylleplass i utlandet. Norge er i en særstilling når det gjelder både utvalg og design. Få andre  vinbutikker i verden kan skilte med 833 varelinjer fra Champagne som Vinmonopolet tilbyr i nettbutikken sin i dag. Design blir en katalysator for alle som ønsker salg. Det er mulig, med enkle midler for importørene, å lage en etikett og et design som får akkurat det ønskede kundesegmentet til å handle. 

Selv om Vinmonopolet er under press fra salgskanaler som taxfree og grensehandel, hersker det liten tvil om at selv små produsenter slår gjennom i polhylleen. I våre anbefalinger denne uken er det kun Bollinger og Möet & Chandon som kan betegnes som kjente merkevarer for folk flest. De andre, som Bonnet, Ulysse og Pierre Peters er å betrakte som små og ukjente i den store sammenhengen. Ser man på utenlandske vinbutikker og taxfree, er utvalget stort sett av de største varemerkene.    

Pierre Peters Cuvée de Reserve Grand Cru, Brut

88

De bevisste: Pierre Péters er fremdeles familieeid og er betegnet som en typisk champagne som passer til mat på grunn av den markerte syrligheten.

Les mer
  • Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Pierre Peters Produsent

Moët & Chandon Impérial Brut

85

De søkende : En av verdens mest solgte og kjente varemerker i Champagne. Hvor mye er en godt bevart hemmelighet, men det er nok langt over 50 millioner flasker

Les mer
  • Chardonnay, Pinot noir, Pinot meunier, Chardonnay, Pinot noir, Pinot meunier Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Moët & Chandon Produsent

 

Ulysse Collin Les Pièrrières Blanc de Blancs Extra Brut

92

De bevisste: Collinfamiliens vintradisjoner går tilbake til 1703, men først i 2003 ble Ulysse Collin opprettet, da Olivier fikk tilbake kontrollen over 4,5 hektar vinmarker som hadde vært bortleid. Betegnes som en ny stjerneprodusent med erfariing fra Selosse

Les mer
  • Chardonnay Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Ulysse Collin Produsent

Bollinger Spécial Cuvée, Brut

87

De dedikerte: Bollinger er et av de siste selvstendige champagnehusene. Mest kjent for å være James Bond champagnen.

Les mer
  • Fisk, Skalldyr Passer til
  • Pinot noir, Chardonnay, Pinot meunier Drue
  • Frankrike, Champagne Område
  • Bollinger Produsent

Les også:

Andre leser også:

# Torsdag 19.september 2019

Ukens vintips: Leskende god Beaujolais

Følg med hver torsdag kl 13:00. Viner som begeistrer vinjournalist Svein Lindin legges til grunn for ukens vintips.

15 min lesetid