KapitalVin

Ulf Dalheim reiste verden rundt i to år på jakt etter 10.000 flasker eksklusiv vin til Reitan-eide Britannia i Trondheim. Men de ni pallene fra NorgesGruppen-eide Vinhuset ble avvist.

Annonse

 

Send ni paller tilbake til Oslo

Knut Ivar Børgesen fikk i forrige uke 1.400 flasker vin i fanget – spesialbestilt for Odd Reitans Britannia Hotels nye, eksklusive vinkjeller. Børgesen er adm. direktør i Vinhuset, 100 prosent eiet av Rema-konkurrenten NorgesGruppen.

Britannia har lagt stor vekt på byggingen av vinkjelleren og understreker på sin hjemmeside at den anerkjente vinjournalisten Ulf Dalheim «har reist verden rundt i nesten to år for å fylle den opp med spennende vin fra hele verden».

«Gjennom sitt store nettverk har Ulf fått tak i årganger og viner som ikke finnes på det åpne markedet», skriver Britannia videre.

– En misforståelse

Men samtlige flasker fra Vinhuset ble i forrige uke sendt sporenstreks tilbake fra Trondheim til Oslo etter å ha ankommet hotellet. Reitan har brukt 4 millioner kroner på å bygge vinkjelleren og ytterligere 8 millioner kroner på å kjøpe inn vin til kjelleren. Regningen for hele renoveringen av hotellet kom forøvrig på 1,2 milliarder kroner.

– Jeg kan bekrefte at ni paller vin er kommet i retur fra Britannia. De vil nå bli satt på lager hos oss, sier adm. direktør Knut Ivar Børgesen i Vinhuset.

– Vil de bli solgt til andre?

– Britannia har kjøpt vinen og ikke bedt om kreditering. Dette er en knapphetsvare, så hvis andre vil kjøpe vinen, er det mulig.

Les også

Kolonialmilliardær Odd Reitan er detaljist tvers igjennom:

– Jeg tør ikke si så mye, for da begynner jeg å gråte

Vin for millioner 

Vinen har en gjennomsnittlig innkjøpspris på 800 kroner flasken, tilsvarende rundt 1,1 millioner kroner for partiet. I salgsverdi snakker vi imidlertid om langt høyere beløp, da man gjerne ganger opp innkjøpsprisen med tre. Restaurantpris på flaskene utgjør følgelig i gjennomsnitt rundt 2.400 kroner, eller totalt godt over 3 millioner kroner for hele partiet fra Vinhuset.

Forklaringen fra Britannia er at hotellet ikke hadde plass til NorgesGruppen-flaskene i sin kjeller, til tross for at både vinkjeller og vininnkjøp har vært planlagt i to år.

– Vår vinfaglige konsulent har jobbet med å utvikle en spennende vinkjeller og fått tak i mange unike viner fra hele verden. Dessverre har vår kapasitet på lagring endret seg under prosjektet samtidig som en større misforståelse mellom konsulenten og oss om driften gjort at vi ikke har kapasitet til å ta imot all vinen, sier Britannia-direktør Mikael Forselius.

Vil selge vinpartiet til andre

Britannia-sjefen avviser likevel at returen skyldes at Vinhuset eies av Rema-konkurrenten.– Vi handler forbruksviner og brennevin fra dem hver uke, sier han. I stedet sier han det skyldes at arbeidet med vinflaskene startet før vinkjelleren var ferdig.Forselius bekrefter overfor Finansavisen denne uken at andre kjøpere har mulighet til å kjøpe vinen.

Toll og avgift betalt

Vinhuset leverer forbruksviner til Britannia, men Børgesen bekrefter at de ni pallene skulle være hele selskapets leveranse til den eksklusive vinkjelleren. Hvor mye Britannia må betale for lagringen vil han ikke gå inn på. All vin ble tollet ferdig, inkludert betaling av avgift før vinen ankom Vinhuset. Børgesen avviser at returen har skapt problemer.– Ikke i det hele tatt. Ikke så lenge Britannia tar kostnaden, og det har de sagt at de gjør, sier han. Arbeidet med å få tilgang til de sjeldne vinene er det Reitan-konsulenten Ulf Dalheim som har stått for.Dalheim var knyttet til Britannia da vinbestillingen ble gjort i mars, men har ikke jobbet for Britannia siden påske.


Kapital leses av Norges mest innflytelsesrike ledere, gründere og talenter.

Les 2 artikler gra-tis i uken eller kjøp abonnement fra kr. 169,- pr. måned.

Prøv gratis Bli abonnent Logg inn